- fre 26 maj 2023, 00:49
#1542302
Hej!
Jag köpte nyligen en Volvo V60 D2 2015 från en bilfirma. Bilen köptes i en annan stad som vi åkte kommunalt till och vi gick med på att firman skulle montera en dragkrok. De sa att att de skulle köra bilen till oss efter monteringen då de ändå hade ärenden i staden jag bor i. Jag bad de kontakta mig i god tid för att hämta bilen. Dagen de skulle hämta bilen så så ringer jag och de säger de att det blir dagen efter istället, jag påminde dem igen om att meddela i god tid vilket de sa att de skulle göra. Dagen efter ringer dem kl 1300 och säger att bilen står på en address de skicka och att stället stänger kl 1430. Jag blev såklart sen och hann inte dit. När jag väl kommer fram inser jag att de ställt bilen utanför en restaurang och ringer dem, de har gett bilnycklarna till restaurangägaren som inte kan vara på plats för än efter helgen! Får även veta att de skickat bilen i lastbil vilket var konstigt eftersom det är en kostnad som de fick stå för.
Väl på efter helgen åker jag dit och får nycklarna av restaurangägaren. Jag kör runt i min nya bil i max 20 kilometer innan det står att kylarvätskenivån i bilen är för låg. Konstigt tyckte jag och åkte för att köpa kylarvätska, när jag ska öppna locket på kylarvätskan är nivån långt under minstrecket. Jag ser även bubblor i behållaren och när jag väl öppnar så pyser det högt och kylarvätskan stiger upp till maxnivån. Jag ringer en Volvo verkstad och han säger att jag ska åka till verkstaden direkt då det tyder på tryck i kylarsystemet och att det är nog topplocket som strular.
Jag åker in i verkstaden och de gör en felsökning. Tryck och avgaser i kylarsystemet och att en hel motorkontroll kommer behöva göras. Kom ihåg att jag inte haft bilen i 24 timmar än. Jag meddelar firman och säger att jag vill häva köpet. De säger nej och att de har tre försök att laga bilen enligt lag. Jag går inte med på det och de säger du får göra som du vill vi ska laga den här bilen och skickar namn på en person på en verkstad som jag ska boka tid hos.
Enligt ARN har jag rätt till att häva om felen på bilen är väsentligt vilket jag anser detta är. Jag kontaktar även två andra verkstader som kommer fram till samma slutsats när jag berättar om felen och att om de hade varit i min sits att de skulle häva köpet.
Nu är jag helt vilse och vet inte vad jag ska göra, ska jag låta dem fixa bilen eller bara skicka anmälan till ARN? Jag är inte så pass insatt i bilar och vet ej om detta räknas som väsentligt fel. Men om 3 olika verkstan säger att jag ska häva köpet så antar jag att detta är allvarliga fel.
Firman har i övrigt varit extremt dryga och inte velat svara på några av mina mejl. Något som jag inte kan sluta tänka på är varför de inte körde bilen. Visste de att bilen inte gick att köra?
Skulle uppskatta råd eller tips för min situation.
Jag köpte nyligen en Volvo V60 D2 2015 från en bilfirma. Bilen köptes i en annan stad som vi åkte kommunalt till och vi gick med på att firman skulle montera en dragkrok. De sa att att de skulle köra bilen till oss efter monteringen då de ändå hade ärenden i staden jag bor i. Jag bad de kontakta mig i god tid för att hämta bilen. Dagen de skulle hämta bilen så så ringer jag och de säger de att det blir dagen efter istället, jag påminde dem igen om att meddela i god tid vilket de sa att de skulle göra. Dagen efter ringer dem kl 1300 och säger att bilen står på en address de skicka och att stället stänger kl 1430. Jag blev såklart sen och hann inte dit. När jag väl kommer fram inser jag att de ställt bilen utanför en restaurang och ringer dem, de har gett bilnycklarna till restaurangägaren som inte kan vara på plats för än efter helgen! Får även veta att de skickat bilen i lastbil vilket var konstigt eftersom det är en kostnad som de fick stå för.
Väl på efter helgen åker jag dit och får nycklarna av restaurangägaren. Jag kör runt i min nya bil i max 20 kilometer innan det står att kylarvätskenivån i bilen är för låg. Konstigt tyckte jag och åkte för att köpa kylarvätska, när jag ska öppna locket på kylarvätskan är nivån långt under minstrecket. Jag ser även bubblor i behållaren och när jag väl öppnar så pyser det högt och kylarvätskan stiger upp till maxnivån. Jag ringer en Volvo verkstad och han säger att jag ska åka till verkstaden direkt då det tyder på tryck i kylarsystemet och att det är nog topplocket som strular.
Jag åker in i verkstaden och de gör en felsökning. Tryck och avgaser i kylarsystemet och att en hel motorkontroll kommer behöva göras. Kom ihåg att jag inte haft bilen i 24 timmar än. Jag meddelar firman och säger att jag vill häva köpet. De säger nej och att de har tre försök att laga bilen enligt lag. Jag går inte med på det och de säger du får göra som du vill vi ska laga den här bilen och skickar namn på en person på en verkstad som jag ska boka tid hos.
Enligt ARN har jag rätt till att häva om felen på bilen är väsentligt vilket jag anser detta är. Jag kontaktar även två andra verkstader som kommer fram till samma slutsats när jag berättar om felen och att om de hade varit i min sits att de skulle häva köpet.
Nu är jag helt vilse och vet inte vad jag ska göra, ska jag låta dem fixa bilen eller bara skicka anmälan till ARN? Jag är inte så pass insatt i bilar och vet ej om detta räknas som väsentligt fel. Men om 3 olika verkstan säger att jag ska häva köpet så antar jag att detta är allvarliga fel.
Firman har i övrigt varit extremt dryga och inte velat svara på några av mina mejl. Något som jag inte kan sluta tänka på är varför de inte körde bilen. Visste de att bilen inte gick att köra?
Skulle uppskatta råd eller tips för min situation.