Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av PelleTh
#1221541
Om man inte är nöjd med vare sig bemötandet eller kunskapen på verkstaden där man man inhandlat sin bil och vill klaga, vart vänder man sig då?

Jag vet att Volvo högre upp kommer sannolikt att säga att "det måste du ta med din återförsäljare" vill jag ändå göra ett försök.

Otrygg är ju ett populärt ord just nu i samhället men det beskriver min känslan väldigt väl när jag måste lämna ifrån mig bilen på deras anläggning
(Upplands Motor, Hammarby sjöstad)
Användarvisningsbild
av Derank
#1221543
Alla ÅF har en såkallad kundrelationsansvarig/eftermarknadsansvarig du kan kontakta. Vad han heter just i ditt område vet jag dok ej. Men i första hand ska du ta det med din säljare, och han vet ochså hur du går vidare om inte ni är överens. Nu antar jag att du har problem med bilen som verkstaden inet lyckats lösa,
av phantomblot
#1221560
Dere har vel en slags forbrukerklage-ordning i Sverige. Den vanlige prosessen er:

1. Si ifra på trivelig vis til ÅF
2. Si ifra formelt (brev eller epost) til ÅF. Vær konkret og fokuser på objektive saker. Si ifra om de ikke gjør tiltak, vil du ta saken videre og kreve dine omkostninger med videre klage dekket.
3. Klage til Forbrukerklage-myndighet. Her bør du da ha med formell uttalelse fra troverdig 3.parts ekspert. Det skader ikke å få en advokat til å hjelpe seg. (ÅF har stort sett lang erfaring i å finne ut hvilke kunder de kan ignorerer/slite ut og hvilke de må ta på alvor. Ingenting sier "I love you, NOT" like mye som saklig brev fra en advokat.
4. Om forbrukerklagen ikke fører frem, dvs du ikke vinner frem, har du enten ikke en god sak eller hatt får dårlig fremlegg av saken din. Da er rettsvesenet neste steg, men om ÅF lar det gå prestisje i saken, har du kraftig motstand. ÅF må ikke betale MVA og skatt på sine utgifter til rettsak. Det må du.
av Jensi
#1221595
Prata med verkstadschefen o säg som det är. Om denne inte tar dig på allvar eller du inte kommer någon vart så frågar du denne vem dennes chef är. De brukar ge resultat.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1221600
Den verkstan ska jag lämna min bil till om några veckor.
Blir det något galet då kommer dom få problem. Riktiga problem...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1221679
PelleTh skrev:Om man inte är nöjd med vare sig bemötandet eller kunskapen på verkstaden där man man inhandlat sin bil och vill klaga, vart vänder man sig då?

Jag vet att Volvo högre upp kommer sannolikt att säga att "det måste du ta med din återförsäljare" vill jag ändå göra ett försök.

Otrygg är ju ett populärt ord just nu i samhället men det beskriver min känslan väldigt väl när jag måste lämna ifrån mig bilen på deras anläggning
(Upplands Motor, Hammarby sjöstad)
Vad är du inte nöjd med?
av PelleTh
#1221699
Det är inget de inte lyckats laga utan mer oviljan att uppfylla de är ålagda att göra. Dom är trevliga på telefon men i mail och verkligheten är det annat ljud i skällan. Det har varit strul sedan leverans med små saker.

- När jag köpte bilen en V90 MY2017 hade den gått 25 mil, i köpehandlingen står det 250 mil. Ber att få det ändrat med det är väldigt jobbigt för dom att ändra i systemet säger dom. Men det står rätt hos dom. Ber om om utskrift därifrån men det det systemet går ej att skriva ut ifrån. Istället hänvisar de till den varudeklaration som medföljer bilen där rätt antal mil står. Problemen är bara att det inte medföljer någon fysisk varudeklaration med bilen.
Tre månader sedan får jag den på mail

- På ratten är det avskavt lädret kl 5 på baksidan, inget som syns men som känns när man kör. Detta är enligt Upplands Motor normal slitage på en begagnad bil (25 mil) Jag frågar om rekorden inte bara kan slipa ner ojämnheterna, hur det ser ut bakom spelar ju inte så stor roll roll mig. Påminner dom ca 1 gång i veckan om återkoppling. Efter 3 månader har min säljare konsulterar sina rekondexperter som säger att det är helt omöjligt utan att det kommer att kännas värre

- Utbyte av bultarna i taket till krockkuddarna som fanns på vissa serier kände man till innan bilen levererades ut men upplyste mig inte om det förrän jag lämnade in bilen för skrammel i taket. När jag hämtar bilen är den smutsig invändigt, ett avbrutet smalt borr ligger i sätet som lätt hade kunnat sticka hål i dynan. Kåpan vid backspegeln var repig efter att man tagit bort den för att lossa innertaket, som man har sluntit med skruvmejseln 25 ggr
Påtalar detta när jag kommer hem och självklart ska dom fixa det, och dom ska bjuda på lunch och han ska göra det på sin lunch och jag ska inte behöva boka tid osv. Vis av erfarenhet ringer jag efter sommaren för att boka en tid, möts av en misstänksamhet som heter duga, "vem har lovat det?" "Det kan ha funnits där innan eftersom bilen gått 25 mil" Efter mycket om och men bytte dom ut denna.

- Vill installera Apple CarPlay i bilen. Får till svar att det går minsann inte även om det bara är en mjukvara. Står på mig men får samma svar. Vänder mig till en annan återförsäljare, får en tid och dom fixar det.

- I början av december får jag en faktura från Upplands Motor där det står "restskuld för handpenning" Vid leverans när jag betalar handpenningen får jag kvitto av säljaren och allt är frid och fröjd. Nu har ekonomiavdelningen upptäckt att han vänt på några siffror och det har då blivit för lite pengar till dom, drygt 1000 kr. Får mail från faktura avdelningen att de ska utreda hur det det kan ha blivit så och fakturan är pausad osv osv. De ska hålla mig underrättad som hur det går, inte ett knyst. Får ett mail av min säljare att det är bara att betala.

- Dags för första service den 29/12, får tydliga instruktioner om att serviceboken måste vara med och finnas i bilen. Sliter loss barnstolen,sätter tillbaka vilket man blir lätt utbränd när man gjort för att se att det inte finns någon servicebok med bilen. Tänker då att den är väl digital. Kommer till serviceteknikern och förklarar att det inte finns någon bok. Han säger att den är inte digital och jag måste ta det med min säljare. Frågar om hen är där vilket han inte är. Men jag ska bara byta olja så du får den om en kvart men först ska jag fika... Jag frågar lite försiktigt om de kan uppdatera novemberuppdateringen och då säger han bara, det finns ingen ny uppdatering. Jo, men jag har läst på forumet fortsätter jag och han svarar det finns INGEN uppdatering, den senast kom i somras och den har jag inte tid att ladda ner för du ska bara göra ett oljebyte.
Går upp till försäljningsavdelningen för att lämna ett meddelande om att serviceboken saknas men då är ju min säljare där. Säger att den saknas varpå hen svarar att allt är digitalt så du behöver ingen... Efter 35 minuter får jag tillbaka bilen och då säger min tekniker, nu vet jag vilken uppdatering du menar men det är bara designförändringar i den och saknar praktiskt betydelse. Antingen får du hitta på ett fel i systemet, boka en tid så kan vi uppdatera för vi måste betala för varje nedladdning. Då påpekar jag att det står i reklamen om orginalservice att man alltid får den senaste programvaran men får svaret att hitta på ett fel så vi får betalt för det...

Finns det någon som kan känna lite empati varför man inte vill lämna sin bil där :-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1221706
Återigen, fel på bilen vid leverans tas med säljaren, lyckas inet verkstaden åtgärda tar man verkmästaren i örat, lyssnar inet han kontaktar man kundrelationsansvarige och berättar hur allt ligger till,du kan även ta detmed fakturan och derasd ovilja att uppdatera "novemberuppdateringen" med den personen så hjälper han dig, det är hans jobb.
av titanum
#1221766
Förstår din situation. Nog än värre för mig som inte haft en fungerande bil på snart ett halvår.

I den ideala av världar kanske det fungerar att kontakta den relationsansvarige hos Volvohandlaren. Så dock inte för mig, min knappt två år gamla bil har nu stått närmare 4 mån på verkstaden och jag känner ett oerhört svagt engagemang från handlaren att få det hela löst. Volvos kundcenter i Göteborg var närmast chockade att jag ännu inte fått tillbaks bilen och har två gånger bett Rel.ansvarig att höra av sig till mig men så har inte skett. Börjar tappa tilltro att de någonsin får ordning på bilen - tror att kunnande fattas. Låst läge för jag kan inte byta in bilen heller innan den blivit fixad. Inte minsta tal om kompensation heller. Mycket frustrerande!
Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]

Motorn lär hålla längre än […]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]