Det är inget de inte lyckats laga utan mer oviljan att uppfylla de är ålagda att göra. Dom är trevliga på telefon men i mail och verkligheten är det annat ljud i skällan. Det har varit strul sedan leverans med små saker.
- När jag köpte bilen en V90 MY2017 hade den gått 25 mil, i köpehandlingen står det 250 mil. Ber att få det ändrat med det är väldigt jobbigt för dom att ändra i systemet säger dom. Men det står rätt hos dom. Ber om om utskrift därifrån men det det systemet går ej att skriva ut ifrån. Istället hänvisar de till den varudeklaration som medföljer bilen där rätt antal mil står. Problemen är bara att det inte medföljer någon fysisk varudeklaration med bilen.
Tre månader sedan får jag den på mail
- På ratten är det avskavt lädret kl 5 på baksidan, inget som syns men som känns när man kör. Detta är enligt Upplands Motor normal slitage på en begagnad bil (25 mil) Jag frågar om rekorden inte bara kan slipa ner ojämnheterna, hur det ser ut bakom spelar ju inte så stor roll roll mig. Påminner dom ca 1 gång i veckan om återkoppling. Efter 3 månader har min säljare konsulterar sina rekondexperter som säger att det är helt omöjligt utan att det kommer att kännas värre
- Utbyte av bultarna i taket till krockkuddarna som fanns på vissa serier kände man till innan bilen levererades ut men upplyste mig inte om det förrän jag lämnade in bilen för skrammel i taket. När jag hämtar bilen är den smutsig invändigt, ett avbrutet smalt borr ligger i sätet som lätt hade kunnat sticka hål i dynan. Kåpan vid backspegeln var repig efter att man tagit bort den för att lossa innertaket, som man har sluntit med skruvmejseln 25 ggr
Påtalar detta när jag kommer hem och självklart ska dom fixa det, och dom ska bjuda på lunch och han ska göra det på sin lunch och jag ska inte behöva boka tid osv. Vis av erfarenhet ringer jag efter sommaren för att boka en tid, möts av en misstänksamhet som heter duga, "vem har lovat det?" "Det kan ha funnits där innan eftersom bilen gått 25 mil" Efter mycket om och men bytte dom ut denna.
- Vill installera Apple CarPlay i bilen. Får till svar att det går minsann inte även om det bara är en mjukvara. Står på mig men får samma svar. Vänder mig till en annan återförsäljare, får en tid och dom fixar det.
- I början av december får jag en faktura från Upplands Motor där det står "restskuld för handpenning" Vid leverans när jag betalar handpenningen får jag kvitto av säljaren och allt är frid och fröjd. Nu har ekonomiavdelningen upptäckt att han vänt på några siffror och det har då blivit för lite pengar till dom, drygt 1000 kr. Får mail från faktura avdelningen att de ska utreda hur det det kan ha blivit så och fakturan är pausad osv osv. De ska hålla mig underrättad som hur det går, inte ett knyst. Får ett mail av min säljare att det är bara att betala.
- Dags för första service den 29/12, får tydliga instruktioner om att serviceboken måste vara med och finnas i bilen. Sliter loss barnstolen,sätter tillbaka vilket man blir lätt utbränd när man gjort för att se att det inte finns någon servicebok med bilen. Tänker då att den är väl digital. Kommer till serviceteknikern och förklarar att det inte finns någon bok. Han säger att den är inte digital och jag måste ta det med min säljare. Frågar om hen är där vilket han inte är. Men jag ska bara byta olja så du får den om en kvart men först ska jag fika... Jag frågar lite försiktigt om de kan uppdatera novemberuppdateringen och då säger han bara, det finns ingen ny uppdatering. Jo, men jag har läst på forumet fortsätter jag och han svarar det finns INGEN uppdatering, den senast kom i somras och den har jag inte tid att ladda ner för du ska bara göra ett oljebyte.
Går upp till försäljningsavdelningen för att lämna ett meddelande om att serviceboken saknas men då är ju min säljare där. Säger att den saknas varpå hen svarar att allt är digitalt så du behöver ingen... Efter 35 minuter får jag tillbaka bilen och då säger min tekniker, nu vet jag vilken uppdatering du menar men det är bara designförändringar i den och saknar praktiskt betydelse. Antingen får du hitta på ett fel i systemet, boka en tid så kan vi uppdatera för vi måste betala för varje nedladdning. Då påpekar jag att det står i reklamen om orginalservice att man alltid får den senaste programvaran men får svaret att hitta på ett fel så vi får betalt för det...
Finns det någon som kan känna lite empati varför man inte vill lämna sin bil där