UnleashFusion skrev: ↑mån 18 dec 2017, 22:17
Sen ska man uppskatta hur många mil man kör per månad och ifall man råkar köra mer än den uppskattade milen under månaden, blir det extra avgift eller hur hade dom tänkt där?
Då kommer man till deras premiegrupp, hur definieras den? justerar den sig automatiskt per månad eller som man själv angav vid teckning av försäkringen?
Som jag har förstått det baseras premien på verklig körd sträcka och körsätt på månadsbasis. Jag testade detta med min V90 från -98 men det var mkt strul med OBD2-läsaren, enligt uppgift för att datahastighen var för låg i dessa tidiga OBD2-uttag. Jag använde Moderna Försäkringar, som i sin tur använder Enerfys teknik. Jag har just skaffat en nyare bil och är beredd att testa detta igen. Det ska tilläggas att jag är en lugn och laglydig förare som mest roas av Ecodriving.
"Fattigmanna"-versionen av denna teknik är Moderna Försäkringars "Smart" (till skillnad från versionen med OBD2-läsare, "Smart Flex"). I Smart utvärderas körningen enbart av hur mobilen/appen utvärderar accelerationer, inbromsningar och det den kan uppfatta av körstilen i övrigt. Kör man dåligt är premien enligt offert; kör man "bra" kan man få upp till 15 procents rabatt. Jag fick en oerhört låg premie för V90:n, drygt 3000 kr/år för helförsäkring. Offerten för en nyinköpta XC90n var inte lika konkurrenskraftig: 11.400 kr/år inkl 15 procents rabatt.
Kuriosa: bästa offerten för helförsäkring var från IF med ca 9.000 kr /år. Sämsta var Folksam med 32.000 (!!!) kr/år.
Moderna Smart Flex har bara en månads bindningstid (iaf senast jag kollade) så om man inte kör som en galning kan man alltid prova en månad och se hur det går.