Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av specos
#1219399
Jadu...från 2 400 kr per år till 70 000 kr per år för mig.

Verkar lite oklart hur de mäter......jag skulle ju vilja veta vilken premieklass jag hamnar i innan jag tecknar. hamnar jag på 70 000 kr per år behåller jag nog TH för 3 500 kr per år....=)

Dessutom måste jag alltid ha en smartphone med mig(?) som drar extra batteri genom GPS och blåtand.....
av UnleashFusion
#1219407
Jag hade ingen aning att enerfy fanns men det blir ju svårt och säga vad man kör ungefärlig per månad, det kan ju variera väldigt stort. Sen att man måste abonnera/köpa deras plug-in för att sedan mäta hit och dit.. Jag vettetusan vad jag tycker om det.

Sen ska man uppskatta hur många mil man kör per månad och ifall man råkar köra mer än den uppskattade milen under månaden, blir det extra avgift eller hur hade dom tänkt där?

Då kommer man till deras premiegrupp, hur definieras den? justerar den sig automatiskt per månad eller som man själv angav vid teckning av försäkringen?
av Malmstroem
#1219426
Jag är i alla fall helt säker på att jag inte kommer att ställa upp på att övervakas på det sättet innan jag blir tvingad till det.

Volvo on Call kan spåra det jag gör. Men där har jag möjlighet att slå av det hela -- och jag utgår faktiskt ifrån att Volvo då inte sparar den typen av information om mig. GDPR.
av Nicolai
#1303233
UnleashFusion skrev: mån 18 dec 2017, 22:17 Sen ska man uppskatta hur många mil man kör per månad och ifall man råkar köra mer än den uppskattade milen under månaden, blir det extra avgift eller hur hade dom tänkt där?

Då kommer man till deras premiegrupp, hur definieras den? justerar den sig automatiskt per månad eller som man själv angav vid teckning av försäkringen?
Som jag har förstått det baseras premien på verklig körd sträcka och körsätt på månadsbasis. Jag testade detta med min V90 från -98 men det var mkt strul med OBD2-läsaren, enligt uppgift för att datahastighen var för låg i dessa tidiga OBD2-uttag. Jag använde Moderna Försäkringar, som i sin tur använder Enerfys teknik. Jag har just skaffat en nyare bil och är beredd att testa detta igen. Det ska tilläggas att jag är en lugn och laglydig förare som mest roas av Ecodriving.

"Fattigmanna"-versionen av denna teknik är Moderna Försäkringars "Smart" (till skillnad från versionen med OBD2-läsare, "Smart Flex"). I Smart utvärderas körningen enbart av hur mobilen/appen utvärderar accelerationer, inbromsningar och det den kan uppfatta av körstilen i övrigt. Kör man dåligt är premien enligt offert; kör man "bra" kan man få upp till 15 procents rabatt. Jag fick en oerhört låg premie för V90:n, drygt 3000 kr/år för helförsäkring. Offerten för en nyinköpta XC90n var inte lika konkurrenskraftig: 11.400 kr/år inkl 15 procents rabatt.

Kuriosa: bästa offerten för helförsäkring var från IF med ca 9.000 kr /år. Sämsta var Folksam med 32.000 (!!!) kr/år.

Moderna Smart Flex har bara en månads bindningstid (iaf senast jag kollade) så om man inte kör som en galning kan man alltid prova en månad och se hur det går.
av Nicolai
#1303237
Malmstroem skrev: mån 18 dec 2017, 23:28 Volvo on Call kan spåra det jag gör. Men där har jag möjlighet att slå av det hela -- och jag utgår faktiskt ifrån att Volvo då inte sparar den typen av information om mig. GDPR.
Om det är "nödvändigt för att leverera tjänsten" är det OK enligt GDPR, samt även övrig behandling av personuppgifter som görs med stöd av "berättigat intresse" från Volvos sida. Men de ska tydligt informera om ändamålen gentemot kunderna och i den utsträckning de stödjer sig på berättigat intresse kan kunden kräva att de upphör med databehandlingen (vilket ska leda till en utredning, men inte nödvändigtvis att de upphör med behandlingen för det fall de kan visa på "synnerliga skäl").

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]