Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av mackan_
#1216933
Hej,

Jag hyrde en maskin med tillhörande släp, lastat och klart. Allt såg bra ut och inga konstigheter förutom en trasig lampa.
Efter ca 2 mil lossnar ena hjulet på släpvagnen och far in i mötande bil så det blir en trafikolycka.
Min dragbil påverkade inte eller blev påverkad på något sätt.

Eftersom det är dragbilens försäkring som gäller även för släpet har jag fått betala självrisk, bärgning samt moms, dvs allt. Ca 5500:-

Polisen var på plats och deras utredning lades ner då inga brott hade begåtts vid olyckan, vilket stämmer.

Uthyraren, en rätt dryg typ har det visat sig efteråt, vägrar betala något av denna olycka och menar att det är min försäkring som gäller.
Jag har dock svårt att se vad jag har gjort fel. Det enda fel som har inträffat är att uthyrarens släpvagn har havererat av någon anledning och orsakat en olycka.
Jag har mindre intresse av att betala för att uthyrarens saker går sönder under normalt användande.

Uthyraren har vidare varit helt tyst under flera månader och svarar inte på de mail jag skickat, utan bara telefon och är riktigt dryg nu.

Någon som varit med om liknande och har inputs?
Har hyrt av honom tidigare och då har det funkat bra, men nu är det raka motsatsen tyvärr....
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1216938
Kort sagt så åligger väl ansvaret på din försäkring om inget annat avtalats. Som extra försäkring mellan er eller annat.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216940
Micce1980 skrev:Kort sagt så åligger väl ansvaret på din försäkring om inget annat avtalats. Som extra försäkring mellan er eller annat.
Man skulle också kunna hävda att uthyraren varit försumbar och att släpet inte varit i det skick kunden kunnat förvänta sig, dvs trafiksäkert. Att då kräva ersättning för skador orsakade av den försummelsen är inte orimligt. Men innehållet i avtalet är mycket rikigt relevant oavsett.
av mackan_
#1216942
Micce1980 skrev:Kort sagt så åligger väl ansvaret på din försäkring om inget annat avtalats. Som extra försäkring mellan er eller annat.
Ja, det stämmer, jag får stå för hela kalaset mot försäkringsbolagen. Jag tycker dock det är väldigt märkligt att jag ska betala för någon annans haveri.
Hyr man en sak och den går sönder vid normalt användande och orsakar skada, ska ju inte jag behöva betala det kalaset. Eller?
av mackan_
#1216948
SBergdahl skrev:
Micce1980 skrev:Kort sagt så åligger väl ansvaret på din försäkring om inget annat avtalats. Som extra försäkring mellan er eller annat.
Man skulle också kunna hävda att uthyraren varit försumbar och att släpet inte varit i det skick kunden kunnat förvänta sig, dvs trafiksäkert. Att då kräva ersättning för skador orsakade av den försummelsen är inte orimligt. Men innehållet i avtalet är mycket rikigt relevant oavsett.

Det står i avtalet att hyrestagaren ansvarar för alla skador som uppstår under transport, användning osv, inget märkligt med detta.
Problemet är ju bara att hyresobjektet inte fungerat som det är tänkt vilket är upphovet till skadan, inte försumlighet från hyrtagaren (jag).

Det står även att uthyraren ansvarar för kostnader till följd av normalt slitage.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216951
mackan_ skrev:
Micce1980 skrev:Kort sagt så åligger väl ansvaret på din försäkring om inget annat avtalats. Som extra försäkring mellan er eller annat.
Ja, det stämmer, jag får stå för hela kalaset mot försäkringsbolagen. Jag tycker dock det är väldigt märkligt att jag ska betala för någon annans haveri.
Hyr man en sak och den går sönder vid normalt användande och orsakar skada, ska ju inte jag behöva betala det kalaset. Eller?
Haken är är väl kanske inte skadorna på det hyrda dvs släpet utan skadorna på allt annat, följdskadorna. Hade hjulet trillat av, släpet dragit i backen och inget mer hänt hade du ju varit i en mycket bekvämare sits och kunnat ringa uthyraren och säga "Din skit gick sönder vid normal användning."

Om jag vore du skulle jag höra av mig till din kommuns konsumentrådgivare och höra efter. Finns väl någon motsvarande konsumentrådgivning för försäkringsärenden också om jag inte minns helt tokigt.
av mackan_
#1216954
SBergdahl skrev:
mackan_ skrev:
Micce1980 skrev:Kort sagt så åligger väl ansvaret på din försäkring om inget annat avtalats. Som extra försäkring mellan er eller annat.
Ja, det stämmer, jag får stå för hela kalaset mot försäkringsbolagen. Jag tycker dock det är väldigt märkligt att jag ska betala för någon annans haveri.
Hyr man en sak och den går sönder vid normalt användande och orsakar skada, ska ju inte jag behöva betala det kalaset. Eller?
Haken är är väl kanske inte skadorna på det hyrda dvs släpet utan skadorna på allt annat, följdskadorna. Hade hjulet trillat av, släpet dragit i backen och inget mer hänt hade du ju varit i en mycket bekvämare sits och kunnat ringa uthyraren och säga "Din skit gick sönder vid normal användning."

Om jag vore du skulle jag höra av mig till din kommuns konsumentrådgivare och höra efter. Finns väl någon motsvarande konsumentrådgivning för försäkringsärenden också om jag inte minns helt tokigt.
Ja det hade ju varit bättre.

Det är en bra tanke, ska höra där.
Frågan är väl helt enkelt om jag har ansvar när sakerna inte fungerar som det är tänkt antar jag.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1216956
Jag har bara en sak att tillägga/fråga om. Har du något företag och är momsredovisningsskyldig? Om inte ska uthyraren, som jag förutsätter är momsredovisningsskyldig lägga ut för momsen, som denne sedan redovisar i sin momsredovisning. (Får tillbaka) Försäkringsbolag, som inte kan lyfta moms, brukar lägga moms på företagen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216957
En longshot - betalade du med något kreditkort eller nåt som kan tänkas ha nån form av självriskeliminering eller övrig försäkring? Förmodligen inte applicerbart när det gäller bilförsäkringen men kolla skadar ju inte.
av mackan_
#1216960
SvenB skrev:Jag har bara en sak att tillägga/fråga om. Har du något företag och är momsredovisningsskyldig? Om inte ska uthyraren, som jag förutsätter är momsredovisningsskyldig lägga ut för momsen, som denne sedan redovisar i sin momsredovisning. (Får tillbaka) Försäkringsbolag, som inte kan lyfta moms, brukar lägga moms på företagen.

Jag hyrde som företagskund så momsen i sig är inget problem, men endast ca 500:- av de totalt 5500:-
SBergdahl skrev:En longshot - betalade du med något kreditkort eller nåt som kan tänkas ha nån form av självriskeliminering eller övrig försäkring? Förmodligen inte applicerbart när det gäller bilförsäkringen men kolla skadar ju inte.
Jag betalade med kreditkort - värt att kolla upp om jag måste betala i slutändan såklart, tack!

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]