Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1211971
Illvesand skrev:Jag undrar hur mycket ni fått betala för 0W-30 oljan till era XC60 när bilen varit inne på service?
Jag har inte någon XC 60, men senast jag var på service vid midsommar kostade oljan, Magnatec, 198 kronor liter.
#1211981
Jag inhandlade en liter 0W-30 till min XC90 på Volvo i Sandviken i slutet av oktober. Det var en fin Volvomärkt oljeflaska. Den kostade 312:40. Jag kommer nog inte att handla olja på Volvo igen.

Jag har serviceavtal på bilen, vilket gör att oljepriset blir mindre viktigt vid servicetillfällena under första tre åren.
#1211983
Malmstroem skrev:Jag inhandlade en liter 0W-30 till min XC90 på Volvo i Sandviken i slutet av oktober. Det var en fin Volvomärkt oljeflaska. Den kostade 312:40. Jag kommer nog inte att handla olja på Volvo igen.

Jag har serviceavtal på bilen, vilket gör att oljepriset blir mindre viktigt vid servicetillfällena under första tre åren.
312:40 kr för en liter motorolja :shock:
Jag förstår att du inte kommer köpa olja där igen!
#1212191
Lobocut skrev:Köp olja och ta med

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=356
Vad populär du blir. Och frågan är vad du får betala i "hanteringskostnad" om de skall hälla i flaskor, i stället för med slangen de har vid mekplatsen. Men jag håller med, jag har också köpt olja från Oljemagasinet att ha som reserv/kompletteringsolja i bakluckan.
#1212228
SvenB skrev:
Lobocut skrev:Köp olja och ta med

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=356
Vad populär du blir. Och frågan är vad du får betala i "hanteringskostnad" om de skall hälla i flaskor, i stället för med slangen de har vid mekplatsen. Men jag håller med, jag har också köpt olja från Oljemagasinet att ha som reserv/kompletteringsolja i bakluckan.
Innan jag köpte XC60 hade jag en BMW 520D 2014 och när jag lämnade in den på BMW i Danderyd för service så skickade jag med egen olja och det var inga problem eller extra kostnader.
#1212264
SvenB skrev:
Lobocut skrev:Köp olja och ta med

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=356
Vad populär du blir. Och frågan är vad du får betala i "hanteringskostnad" om de skall hälla i flaskor, i stället för med slangen de har vid mekplatsen. Men jag håller med, jag har också köpt olja från Oljemagasinet att ha som reserv/kompletteringsolja i bakluckan.

Aldrig haft någon problem med att ta med sig korrekt olja iobruten förpackningen och egna reservdelar.

Dock har jag stött på att man försöker höja priser när verkstan vet att jag tar med egna reservdelar eller olja.
Det man ska göra är att få ett komplett pris med allt, sedan frågar du vad reservdelarna och jobbet för sig kostar. Då får du reda vad bara arbetskostnaden är och du kan se om du kan få tag i billigare reservdelar själv.
#1212300
Kan inte svära på att jag minns rätt men tror inte att oljan kostar så fruktansvärt mycket vid service, ganska samma literpris som det jag brukar betala när jag beställer från oljemagasinet. Mer arbetskostnaderna som kostar på en service. Däremot är ju butikspriserna på lös olja skyhöga jämfört med online, som några konstaterade.
#1212465
Schmoyoho skrev:Kan inte svära på att jag minns rätt men tror inte att oljan kostar så fruktansvärt mycket vid service, ganska samma literpris som det jag brukar betala när jag beställer från oljemagasinet. Mer arbetskostnaderna som kostar på en service. Däremot är ju butikspriserna på lös olja skyhöga jämfört med online, som några konstaterade.
Jag servade min XC60 med någon 6+ service sist, Essential eller vad den servicemodellen heter. 2495kr inkl 7.4L 0w30 olja. Billigare än så blir det knappast :)

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]