- ons 01 nov 2017, 21:56
#1208606
Egentligen vet jag inte om detta är rätt forum men man är ju utan ord, alla tips är välkomna. :shock:
En familjemedlem har blivit påkörd bakifrån på väg in på motorvägen, detta hände utomlands på semestern. Ej vållande.
Bilens fick stryk på plåten (bild finns), i övrigt fungerar alla lampor, det går att öppna /stänga/låsa bakdörren, osv. Den har korsat hela Europa och kommit hem utan några som helst problem - har aldrig varit problem med bilen. Det är väl här hemma som besvikelsen inträffar. Den åker in till verkstaden och skadan anses vara dyr att reparera så försäkringsbolaget "erbjuder" inlösen. Hon vill absolut inte ge bilen och kontaktar en privat verkstad specialiserad på Volvo och får en uppskattad skadevärdering till ca 25k (inkl lackering av utbytta delar till rätt färg), dvs mer än hälften av värderingen som Bilia gjorde som Länsförsäkringar har samarbete med.
Länsförsäkringar ersätter endast upp till halva bilens värde, och den verkstaden som de har samarbete med värderar skadan i princip lika med bilens värde om inte ännu högre. Men den andre verkstaden gör inte det, utan där går den ju upp till halva värderingen, jättebra tänker man då kan man ju få skadan åtgärdad o tuta på vidare.
Men Länsförsäkringar vägrar ens ta orden i mun, det är inlösen som gäller då de "inte vill betala ut en hög av pengar" utan vill skrota bilen och delarna ska säljas vidare, hånskratt via telefon, de vill tjäna på detta, de "samarbetar inte" men andra verkstäder. Fine, betala ut pengarna bara då så kan vi själva ta hand om den biten.
Saken är den att LF inte kommer betala en krona. Det är försäkringsbolaget i landet där olyckan har hänt som kommer att betala kalaset (och vi kommer att få reda på exakt hur mycket de har begärt av dem med), ändå vägrar de slussa vidare pengarna till de drabbade för att reparera bilen utan är så giriga att de vill tjäna pengar på detta elände istället.
Hade man gjort skadebesiktningen i landet och inte väntat med att återvända till Sverige hade det betalande försäkringsbolaget stått för skadan (som de ändå kommer att göra) och reparerat bilen i det landet, tyvärr åkte man tillbaka till Sverige i god tro att man hade någon som helst rätt till något....och nu tvingar sig försäkringsbolaget till att "omedelbart" ta bilen.
Frågan är, mitt i all besvikelse, finns det något sätt att rädda bilen från att med tvång bli inlöst och få skadan reparerad? Går det att bestrida detta finns det någon punkt någonstans där man kan sätta sig emot och begära att få medel från det andra försäkringbolaget för att själv åtgärda skadan då det faktiskt är fullt möjligt? Är det rimligt att en fullt fungerande bil med en ålder på 8 år skrotas när det går att åtgärda?
Hur mycket skulle behöva åtgärdas för att den bara skulle gå genom en besiktning om man bortser från estetik? (i frustration har alla tankar dykt upp)
Alla tips uppskattas då bilen verkligen behövs nästkommande månad, och det inte riktigt just nu finns med utrymme (då den i princip behövs konstant) för att leta efter andra jämlika bilar (i samma prisnivå, miltal, skick, 1 tidigare ägare och väl omhändertagen/påkostad med service så man kan resa säkert i europa). Redan där har man förlorat en hel del.
Vad är forumets tankar och tips om situationen?
:|
En familjemedlem har blivit påkörd bakifrån på väg in på motorvägen, detta hände utomlands på semestern. Ej vållande.
Bilens fick stryk på plåten (bild finns), i övrigt fungerar alla lampor, det går att öppna /stänga/låsa bakdörren, osv. Den har korsat hela Europa och kommit hem utan några som helst problem - har aldrig varit problem med bilen. Det är väl här hemma som besvikelsen inträffar. Den åker in till verkstaden och skadan anses vara dyr att reparera så försäkringsbolaget "erbjuder" inlösen. Hon vill absolut inte ge bilen och kontaktar en privat verkstad specialiserad på Volvo och får en uppskattad skadevärdering till ca 25k (inkl lackering av utbytta delar till rätt färg), dvs mer än hälften av värderingen som Bilia gjorde som Länsförsäkringar har samarbete med.
Länsförsäkringar ersätter endast upp till halva bilens värde, och den verkstaden som de har samarbete med värderar skadan i princip lika med bilens värde om inte ännu högre. Men den andre verkstaden gör inte det, utan där går den ju upp till halva värderingen, jättebra tänker man då kan man ju få skadan åtgärdad o tuta på vidare.
Men Länsförsäkringar vägrar ens ta orden i mun, det är inlösen som gäller då de "inte vill betala ut en hög av pengar" utan vill skrota bilen och delarna ska säljas vidare, hånskratt via telefon, de vill tjäna på detta, de "samarbetar inte" men andra verkstäder. Fine, betala ut pengarna bara då så kan vi själva ta hand om den biten.
Saken är den att LF inte kommer betala en krona. Det är försäkringsbolaget i landet där olyckan har hänt som kommer att betala kalaset (och vi kommer att få reda på exakt hur mycket de har begärt av dem med), ändå vägrar de slussa vidare pengarna till de drabbade för att reparera bilen utan är så giriga att de vill tjäna pengar på detta elände istället.
Hade man gjort skadebesiktningen i landet och inte väntat med att återvända till Sverige hade det betalande försäkringsbolaget stått för skadan (som de ändå kommer att göra) och reparerat bilen i det landet, tyvärr åkte man tillbaka till Sverige i god tro att man hade någon som helst rätt till något....och nu tvingar sig försäkringsbolaget till att "omedelbart" ta bilen.
Frågan är, mitt i all besvikelse, finns det något sätt att rädda bilen från att med tvång bli inlöst och få skadan reparerad? Går det att bestrida detta finns det någon punkt någonstans där man kan sätta sig emot och begära att få medel från det andra försäkringbolaget för att själv åtgärda skadan då det faktiskt är fullt möjligt? Är det rimligt att en fullt fungerande bil med en ålder på 8 år skrotas när det går att åtgärda?
Hur mycket skulle behöva åtgärdas för att den bara skulle gå genom en besiktning om man bortser från estetik? (i frustration har alla tankar dykt upp)
Alla tips uppskattas då bilen verkligen behövs nästkommande månad, och det inte riktigt just nu finns med utrymme (då den i princip behövs konstant) för att leta efter andra jämlika bilar (i samma prisnivå, miltal, skick, 1 tidigare ägare och väl omhändertagen/påkostad med service så man kan resa säkert i europa). Redan där har man förlorat en hel del.
Vad är forumets tankar och tips om situationen?
:|
Bilagor
Bild på skada 2
201709-2.jpg (225.65 KiB) Visad 1646 gånger
201709-2.jpg (225.65 KiB) Visad 1646 gånger
Bild på skada 1
201709-1.jpg (585.43 KiB) Visad 1647 gånger
201709-1.jpg (585.43 KiB) Visad 1647 gånger