Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1208606
Egentligen vet jag inte om detta är rätt forum men man är ju utan ord, alla tips är välkomna. :shock:

En familjemedlem har blivit påkörd bakifrån på väg in på motorvägen, detta hände utomlands på semestern. Ej vållande.
Bilens fick stryk på plåten (bild finns), i övrigt fungerar alla lampor, det går att öppna /stänga/låsa bakdörren, osv. Den har korsat hela Europa och kommit hem utan några som helst problem - har aldrig varit problem med bilen. Det är väl här hemma som besvikelsen inträffar. Den åker in till verkstaden och skadan anses vara dyr att reparera så försäkringsbolaget "erbjuder" inlösen. Hon vill absolut inte ge bilen och kontaktar en privat verkstad specialiserad på Volvo och får en uppskattad skadevärdering till ca 25k (inkl lackering av utbytta delar till rätt färg), dvs mer än hälften av värderingen som Bilia gjorde som Länsförsäkringar har samarbete med.

Länsförsäkringar ersätter endast upp till halva bilens värde, och den verkstaden som de har samarbete med värderar skadan i princip lika med bilens värde om inte ännu högre. Men den andre verkstaden gör inte det, utan där går den ju upp till halva värderingen, jättebra tänker man då kan man ju få skadan åtgärdad o tuta på vidare.

Men Länsförsäkringar vägrar ens ta orden i mun, det är inlösen som gäller då de "inte vill betala ut en hög av pengar" utan vill skrota bilen och delarna ska säljas vidare, hånskratt via telefon, de vill tjäna på detta, de "samarbetar inte" men andra verkstäder. Fine, betala ut pengarna bara då så kan vi själva ta hand om den biten.

Saken är den att LF inte kommer betala en krona. Det är försäkringsbolaget i landet där olyckan har hänt som kommer att betala kalaset (och vi kommer att få reda på exakt hur mycket de har begärt av dem med), ändå vägrar de slussa vidare pengarna till de drabbade för att reparera bilen utan är så giriga att de vill tjäna pengar på detta elände istället.

Hade man gjort skadebesiktningen i landet och inte väntat med att återvända till Sverige hade det betalande försäkringsbolaget stått för skadan (som de ändå kommer att göra) och reparerat bilen i det landet, tyvärr åkte man tillbaka till Sverige i god tro att man hade någon som helst rätt till något....och nu tvingar sig försäkringsbolaget till att "omedelbart" ta bilen.

Frågan är, mitt i all besvikelse, finns det något sätt att rädda bilen från att med tvång bli inlöst och få skadan reparerad? Går det att bestrida detta finns det någon punkt någonstans där man kan sätta sig emot och begära att få medel från det andra försäkringbolaget för att själv åtgärda skadan då det faktiskt är fullt möjligt? Är det rimligt att en fullt fungerande bil med en ålder på 8 år skrotas när det går att åtgärda?

Hur mycket skulle behöva åtgärdas för att den bara skulle gå genom en besiktning om man bortser från estetik? (i frustration har alla tankar dykt upp)

Alla tips uppskattas då bilen verkligen behövs nästkommande månad, och det inte riktigt just nu finns med utrymme (då den i princip behövs konstant) för att leta efter andra jämlika bilar (i samma prisnivå, miltal, skick, 1 tidigare ägare och väl omhändertagen/påkostad med service så man kan resa säkert i europa). Redan där har man förlorat en hel del.

Vad är forumets tankar och tips om situationen?

:|
Bilagor
201709-2.jpg
Bild på skada 2
201709-2.jpg (225.65 KiB) Visad 1636 gånger
201709-1.jpg
Bild på skada 1
201709-1.jpg (585.43 KiB) Visad 1637 gånger
#1208611
Jag vill inte göra dig ledsen men den skaderegleringen, att man inte reparerar en begagnad bil för mer än halva värdet, är vanlig. Din familjemedlem kan överklaga hela skaderegleringen. Nu vet jag inte hur långt bilen har rullat, men vad jag kan se så är det en V50 1,8F av 2010 års modell. Om din familjemedlem är missnöjd med värderingen, får denne överklaga
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
#1208612
Frågan är ju vad som är trasigt egentligen. Det du visar på bild byter man ju hemma på uppfarten på en eftermiddag om man är normalhändig. Lite detektivarbete så hittar man säkert en donatorbil med rätt färgkod också, om man inte har nåt väldigt udda. Frågan är vad som är trasigt under höljet, t ex skev krockbalk.

Sen får ni förstås, oavsett ärendet i sak, klaga högre i organisationen om ni råkade ut för en otrevlig handläggare. Är man otrevlig och oprofessionell mot kunder förtjänar man ingen nåd.
#1208649
Man kan alltid reparera en skada upp till hela bilens värde, dock får man vara på sin vakt om skadan redan i första kalkylen överstiger 80% av bilen marknadsvärde eftersom det alltid tillkommer grejer.
Ex. om bilen är värd 50 000:- så kan man alltså reparera den upp till 50 000:-, försäkringsbolaget väljer alltid det billigaste alternativet, om skadan överstiger bilens värde så är det ju billigare att lösa in bilen, om skadan understiger bilens värde så blir det reparation så länge det är tekniskt möjligt att genomföra en säker reparation.

Undantaget är om bilen är under 1 år gammal och gått max 2000mil, då räknar man på halva bilens värde.

Verkstad och försäkringsbolag måste ha ett samarbete med fastställda fasta kostnader och verkstan behöver ha Cabas för att kunna skicka in ett kostnadsförslag. Det går inte att välja "Nisse på hörnet" bara för att det blir billigast.

Dom kan aldrig tvinga dig att lösa in bilen men dom kan ha detta som enda alternativ dock.
Så om dom kräver inlösen men du vill behålla bilen så kan man alltid tacka nej till inlösen och reparera på egen bekostnad.
#1208668
wonderwoman skrev:.
Frågan är, mitt i all besvikelse, finns det något sätt att rädda bilen från att med tvång bli inlöst och få skadan reparerad? Går det att bestrida detta finns det någon punkt någonstans där man kan sätta sig emot och begära att få medel från det andra försäkringbolaget för att själv åtgärda skadan då det faktiskt är fullt möjligt? Är det rimligt att en fullt fungerande bil med en ålder på 8 år skrotas när det går att åtgärda?
Hilmer skrev:
Dom kan aldrig tvinga dig att lösa in bilen men dom kan ha detta som enda alternativ dock.
Så om dom kräver inlösen men du vill behålla bilen så kan man alltid tacka nej till inlösen och reparera på egen bekostnad.
Har de verkligen tvingat din familjemedlem att lösa in bilen, eller erbjudit sig att lösa in den? Du har i din överskrift skrivit just tvingad till inlösen.
#1208799
Oj blev en del svar här, ska försöka ta och svara på en del genom inlägget.

Vad jag förstått för att få den helt återställd i utseende är det dörrdelen, plastbiten för lyktan, den nedre delen med tillhörande plastbitar (klamrar?) som håller allt på plats och någon ram där som behöver bytas ut, så mycket har jag hört när mekanikern (som i övrigt dagtid jobbar på en av verkstäderna som LF har samarbete med) värderat det - han har dock tittat på den på sin egna privata verkstad och erbjudit att han skulle kunna byta ut dem mot begagnade delar och även korrigera rätt färg på det hela. Dvs allting hade gått under kostnaden av bilens halva värde.

Har sett brevet där LF meddelar att de "omedelbart" vill ha bilen, detta "omedelbart" i form av ett erbjudande låter inte riktigt som om man har något val, tex att få upp till en viss kontantersättning för att själv reparera skadan som man kunnat få tidigare om man blivit påkörd bakifrån, detta var dock hos ett annat försäkringsbolag (som för övrigt även dem i början velat ha bilen men till slut gav sig efter mycket tjafs då fick man ut denna inlösensumman + behålla bilen - detta var dock för ca 10 år sen). Men dessa verkar inte vilja diskutera alternativet. Det är väl detta man inte förväntade sig när man tror att man har en ordnad helförsäkring.

Är det så här med alla försäkringsbolag nuförtiden att det är omöjligt att få ut en summa för reparation? En anställd från försäkringsbolaget (ej LF, utan de utomlands) informerade att de hade betalat ut pengar för reparation om man gjorde skadebesiktningen på plats och krävt att den skulle bli åtgärdad i landet som det hände, därför är det lite sådär när man åker tillbaka till Sverige och nästan får ett kravbrev på att ge bilen för inlösen som enda alternativ. Attityden hos försäkringsbolaget påminner lite som om man hyr bilen av dem och inte betalar dem större summor pengar för att ha något skydd om en olycka skulle inträffa. :shock:

De behöver ju inte ens betala ut egna pengar, bara agera mellanhand åt bolaget som bör betala. Varför ska det vara så svårt? :(
#1208826
Försäkringsbolaget kan ju aldrig tvinga någon att använda försäkringen och heller inte tvinga någon att lösa in bilen. Det är ju inte deras bil liksom. Man kan ju alltid stå för kostnaderna själv och behålla klenoden om den nu är värd det.
#1208853
wonderwoman skrev: Är det så här med alla försäkringsbolag nuförtiden att det är omöjligt att få ut en summa för reparation? En anställd från försäkringsbolaget (ej LF, utan de utomlands) informerade att de hade betalat ut pengar för reparation om man gjorde skadebesiktningen på plats och krävt att den skulle bli åtgärdad i landet som det hände
Ja, troligen. Men eftersom ni tydligen har kontakt med motpartens försäkringsbolag i utlandet, avböj LF:s skadereglering och laga bilen i egen regi. Sedan betalar ni den verkstaden som lovat laga bilen billigt. Sedan skickar ni kvittot till utländska försäkringsbolaget och hoppas att de fortfarande är villiga att betala.
Jag tror att försäkringsbolag (Svenska) känner ansvar för att inte medverka till att "halvlagade" bilar rullar på våra vägar. Skadan på denna bil ligger i deformationzonen. Det är inte säkert att den blir intakt om man bara byter bakluckan och plastbitarna. Försäkringsbolagen har ju ett nätverk av verkstäder som de litar på. Om en sådan verkstad påstår att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga bilen, så är det nog så.
#1208871
Om er bilreparatör är så bra och billig som ni säger -- se till att han ansluter sig till försäkringsbolaget. Han lär få mycket att göra. Det finns inte ett försäkringsbolag som medvetet betalar mer än de måste för reparationer.

Om det är så att han är billig för att han inte kan följa försäkringsbolagets krav på fackmannamässigt förvarande -- då tycker jag att försäkringsbolaget gör helt rätt som inte låter honom reparera bilen. Även om det är OK för er, så kan bilen säljas vidare till någon annan i framtiden. Om denne någon annan var jag skulle jag rätt gärna se att deformationszonerna var garanterat ordentligt lagade.

Helförsäkringen ger er ersättning för bilen. Inte rätt att få pengar för att reparera bilen själva. Så om ni inte erhåller skälig ersättning tycker jag att ni har rätt att klaga -- men inte för att ni inte får "reparera själva".
#1208881
Med tanke på Malmstroem:s omsorg om en eventuell senare ägare till "haveristen", vill jag ändra min rekommendation. Låt LF få bilen för att "stilla få somna in", ta emot en rimlig inlösensumma, och leta rätt på en liknande bil. Det finn gott om Volvo 1,8F runt 2008-2010 "där ute".

Med tanke på bilhandlarreklamen på nummerskyltshållaren om södra Sverige, och den summa som framskymtats så har du ett exempel här.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 7-11413699

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]