Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1204922
Hej!

Köpte en Volvo V50 för en vecka sedan från privatperson.
Motorlampan började lysa dagen efter.

Lämnade in denna på service idag och får reda på att det blir en skön kostnad på 13 000 för byte utav partikelfilter, även fast det byttes 2000 mil sedan för 1 och ett halvt år sedan.

Anledningen är att det har täppts igen pga någon vätska (adveltilvätska? eller något, minns inte exakt vad det hette) som ska rengöras var 6000e mil.
Denna har inte bytts ut/fyllts på under tiden som bilen har rullat och partikelfiltret måste bytas. Blocketbegagnatförsäkringen gäller såklart inte verkar det som, eftersom "skadan var redan skedd" med hänvisning till felaktig service.

Har ringt till Mekonomen där bilen var servad och de säger att det har varit slarv vid serviceintervallerna och ibland kommit in 1000 mil efter utsatt intervall. Vid intervallen där vätskan skulle fyllas på (12000) avrundande man till nästa intervall, vilket förmodligen är anledningen till att man missade att byta ut vätskan.



Nu till min fråga, är detta något jag kan dra säljaren för juridiskt? Oavsett om det är svårt eller inte och bevisbördan ligger på min sida, vad är det som gäller i ett läge där anvisningarna inte har följts vilket har resulterat i att bilen dagen efter köpet får ett allvarligt fel.

Mvh,
Luffarsson

EDIT: Eller, om någon annan har tips på vad man kan göra i detta läge för att slippa lägga ut 13000 för en bil som köptes förra veckan...
#1204929
Finns det servicebok som antyder att det slarvats med service? För om det av en servicebok framgår att partikelfiltret bytts och eolysvätska fyllts på så är felet ett dolt fel eftersom Mekonomen påstår att det slarvats. Har du varit i kontakt med säljaren, och vad säger denne. Har han betalat för jobb som inte utförts? Om filtret är bytt för 2.000 mil sedan, men vätska inte fyllts på, är det ett slarv.
#1204941
SvenB skrev:Finns det servicebok som antyder att det slarvats med service? För om det av en servicebok framgår att partikelfiltret bytts och eolysvätska fyllts på så är felet ett dolt fel eftersom Mekonomen påstår att det slarvats. Har du varit i kontakt med säljaren, och vad säger denne. Har han betalat för jobb som inte utförts? Om filtret är bytt för 2.000 mil sedan, men vätska inte fyllts på, är det ett slarv.
Partikelfilter har bytts, men eolysvätskan har intefyllts på.

För att förtydliga:
12 tusen-mils intervallen gjordes 1000 mil för sent, därav avrundade man det till 14-tusen milsintervallen och enligt Mekonomen kan detta vara anledningen till att man missade byta Eoylvätska, för man "trodde" att det redan bytts.

För ett och ett halvt år sedan, vid 14500 mil byttes partikelfiltret och enligt Mekonomen byttes inte eoylvätskan ut då.

Sedan om det slarvats med service eller inte vet jag inte om det framkommer i serviceboken. Enligt Mekonomen så har det bara kommit in för sent med servicen vid flertalet tillfällen, men om det "slarvats" eller inte vet jag nog inte riktigt vad du syftar på. Det enda jag vet är att det inte finns någon dokumentation alls angående eoylvätskan.

Tack för svar.
#1204942
Derank skrev:I princip har du inget att hämta vid ett privatköp ominet du och säljaren kommit överens om något vid köåpetillfället el om säljaren av ren och god vilja går med på att betela reparationerna:

https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... vatperson/

säljaren undvikit att berätta något väsentligt om bilen som säljaren borde känt till, exempelvis dolt en allvarlig skada

bilen är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat förutsätta.



Borde inte det sistanämnda nästan räknas i detta fall..?

MVh,
Luffarsson
#1204946
Säljaren har sålt bilen med felaktig dokumentation om det finns en stämpel för service där eolys inte fyllts på fast den borde. Givet att 13000 är en relativt stor del av bilens värde känns det rimligt att hävda att den är i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta när du tittade på servicehistoriken.

Sen är det ju jäkligt mycket krångel privatperson mot privatperson om inte säljaren ger med sig efter att du vänligt med tydligt framfört din mening i frågan.
#1204949
Om de inte ens kontrollerat eolysvätskan när partikelfiltret byttes, tycker jag det måste kallas allvarligt fel, eftersom det ingår i jobbet som jag ser det. Åtminstone jag skulle förutsätta att det var gjort.
#1204951
SBergdahl skrev:Säljaren har sålt bilen med felaktig dokumentation om det finns en stämpel för service där eolys inte fyllts på fast den borde. Givet att 13000 är en relativt stor del av bilens värde känns det rimligt att hävda att den är i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta när du tittade på servicehistoriken.

Sen är det ju jäkligt mycket krångel privatperson mot privatperson om inte säljaren ger med sig efter att du vänligt med tydligt framfört din mening i frågan.
Hej, tack för ditt svar.

Ja, det var den känslan jag hade. Förtydligar frågan mot dig:
12 tusen mil är där eolys borde ha fyllts på. Stämplen är på 13 000 mil då den kom in 1000 mil för sent. Inget nämns angående eolys-vätskan. Är det alltså felaktig dokumentation i detta fall och bilen kan vara i väsentligt sämre skick? Jag kommer ringa en bekant som är jurist imorgon och försöka se om han kan rekommendera någon på kontoret som är vass på konsumentköpslagen och just bilar, men vill bara veta så mycket som möjligt innan.


SvenB skrev:Om de inte ens kontrollerat eolysvätskan när partikelfiltret byttes, tycker jag det måste kallas allvarligt fel, eftersom det ingår i jobbet som jag ser det. Åtminstone jag skulle förutsätta att det var gjort.
Självklart, det tycker jag med. Dock så måste man ju gå efter vad lagen och regelverket säger. Om du är säker på att detta ingår i jobbet får du gärna hänvisa till källa eller dylikt.

Att tillägga kan vara att Mekonomen säger att de lämnar garanti på partikelfilterbyte, men såklart inte efter att man bytt ägare...


EDIT:
Alternativt, har ni någonstans där man kan vända sig för att få svart och vitt vad som gäller i detta fall juridiskt, tar jag gärna emot det.
#1204955
Har du en bekant som är jurist känns det som ett klockrent ställe att fråga. Den lilla juridik jag har läst är mer en allmänbildning än någon sakkunskap.

Serviceboken har ju stämplar för respektive service. Har verkstan stämplat 12000-milaservicen i rätt ruta fast efter 13000 mil tycker jag gott man kan förvänta sig att alla punkter som Volvo anger för en 12000-milaservice inklusive eolys är utförda.

Väldigt få bilar är väl stämplade exakt på rätt miltal för varje service. Viktigare än det (nåja, 1000 mil för mycket på samma olja är väl sådär bra) är väl att rätt servicepunkter faktiskt utförs. Vad ska man annars med verkstäder till.
#1204956
SBergdahl skrev:Har du en bekant som är jurist känns det som ett klockrent ställe att fråga. Den lilla juridik jag har läst är mer en allmänbildning än någon sakkunskap.

Serviceboken har ju stämplar för respektive service. Har verkstan stämplat 12000-milaservicen i rätt ruta fast efter 13000 mil tycker jag gott man kan förvänta sig att alla punkter som Volvo anger för en 12000-milaservice inklusive eolys är utförda.

Väldigt få bilar är väl stämplade exakt på rätt miltal för varje service. Viktigare än det (nåja, 1000 mil för mycket på samma olja är väl sådär bra) är väl att rätt servicepunkter faktiskt utförs. Vad ska man annars med verkstäder till.
Ok. Är det i det fallet mot säljaren eller mot verkstaden man sak vända sig för att få felet åtgärdat? Kanske för mycket att fråga en som dig som själv säger inte är 100% på juridik, men skadar inte.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]