Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1204989
Malmstroem skrev:Lider med dig.

Det skadar inte att ta upp saken med säljaren. Om jag sålde något till någon och prylen rasade just efteråt skulle jag med stor sannolikhet försöka göra rätt för mig. Legalt kan det dock bli svårt att tvinga någon så länge du inte kan påvisa att säljaren visste om problemet.

Så länge serviceboken inte är fifflad med så tror jag att det kan vara svårt att bevisa att bilen är i sämre skick än förväntat. Stämplarna var där till påsyn när du köpte bilen. Det lär bli svårt att hävda att säljaren medvetet låtit verkstaden låta bli att fylla i eolysvätska.

I en tvistefråga mellan privatpersoner krävs enligt köplagen klara bevis för att du ska kunna hävda att säljaren visste om att bilen var trasig. T.ex. att bilen varit inne hos en verkstad och en diagnos ställts som säljaren inte talat om. Det räcker inte att bilen rasade just efter du köpte. Det kan vara så att köparen visste om det, det kan också vara ren otur.

Jag skulle också tagit upp det med Mekonomen. Om det hävdar att det inte är deras fel eftersom det inte är du som servat bilen där så skulle jag tro att före detta ägaren hjälper till med att diskutera det hela med Mekonomen. Att stämpla en bok utan att utfört servicen korrekt är inte OK. https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... kundloften
Får intrycket att detta är egentligen det enda jag kan gå på. Om de stämplat vid 13 tusen utan att ha utfört bytet av eolysvätskan, blir det inte per automatik ett allvarligt fel, eftersom det är det som "ska" göras ?
#1204991
Det du ska "klämma" Mekonomen på, det är väl dom som bytt partikelfiltret, är varför de inte kontrollerade eolysvätskan utan trodde den kollades vid 13.000 mil. Om jag är rätt informerad så skall det alltid göras vid byte av filtret..
#1205003
SvenB skrev:Det du ska "klämma" Mekonomen på, det är väl dom som bytt partikelfiltret, är varför de inte kontrollerade eolysvätskan utan trodde den kollades vid 13.000 mil. Om jag är rätt informerad så skall det alltid göras vid byte av filtret..
Ok, bra att veta. Men vad har jag "egentligen" för rättigheter här? Även om de gjorde detta felaktigt och inte kollade detta vid partikelfilterbytet, vad finns det egentligen att göra åt det?

Jag tackar alla för tiden ni tar er att hjälpa mig.
#1205006
Malmstroem skrev:Lider med dig.

Det skadar inte att ta upp saken med säljaren. Om jag sålde något till någon och prylen rasade just efteråt skulle jag med stor sannolikhet försöka göra rätt för mig. Legalt kan det dock bli svårt att tvinga någon så länge du inte kan påvisa att säljaren visste om problemet.

Så länge serviceboken inte är fifflad med så tror jag att det kan vara svårt att bevisa att bilen är i sämre skick än förväntat. Stämplarna var där till påsyn när du köpte bilen. Det lär bli svårt att hävda att säljaren medvetet låtit verkstaden låta bli att fylla i eolysvätska.


I en tvistefråga mellan privatpersoner krävs enligt köplagen klara bevis för att du ska kunna hävda att säljaren visste om att bilen var trasig. T.ex. att bilen varit inne hos en verkstad och en diagnos ställts som säljaren inte talat om. Det räcker inte att bilen rasade just efter du köpte. Det kan vara så att köparen visste om det, det kan också vara ren otur.

Jag skulle också tagit upp det med Mekonomen. Om det hävdar att det inte är deras fel eftersom det inte är du som servat bilen där så skulle jag tro att före detta ägaren hjälper till med att diskutera det hela med Mekonomen. Att stämpla en bok utan att utfört servicen korrekt är inte OK. https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... kundloften

Likadant känner jag här, borde inte stämplarna i boken ge en bild av att bilen är hel och utan anmärkningar eftersom det förutsätts att allt görs ordentligt? Och om nu ett obilgatoriskt byte utav vätskan ingår i 12 tusen servicen, borde det inte heller bli per automatik att bilen är i sämre skick än förväntat om servicen inte är gjord? Eller måste det här bevisas att säljaren visste om det, räcker det inte med att det är så?
#1205016
Jag tycker att du till att börja med talar med säljaren. Utifrån vad han säger går du/ni vidare till verkstaden. Du vet ju inte om verkstaden upplyst säljaren om att eolysvätskan inte kollats/fyllts på, men säljaren sagt att detta inte skulle göras av besparingsskäl.
#1206182
Typexempel på varför man inte skall lämna till fristående verkstäder som inte kan se bilens servicehistorik. Jag tycker felet helt ligger på verkstaden som servat bilen felaktigt. Jag personligen tycker inte man kan klandra ägaren, han kanske har lämnat in bilen när servicelampan tänts även om det inte matchat Mekonomens önskemål om miltal.

Tyvärr har du inget att hämta som privatköpare. Tråkigt men sant. Kanske kan verkstaden hjälpa dig något och ge ett bra pris då det egentligen är deras fel?
#1206304
Det är precis som Martin säger såvida de inte avtalat något annat vid köpetillfället:

Köpa av privatperson
Konsumentlagstiftningen gäller inte vid ett köp mellan privatpersoner. Det innebär att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag.

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis välja att sälja en begagnad vara i befintligt skick.

Om varan inte är som du förväntade dig
Vid ett privatköp är utgångspunkten att det som du och säljaren har avtalat om, är det som gäller. Om du köper en vara i befintligt skick kan du därför inte räkna med att varan är felfri. Men varan kan ändå anses felaktig om:

varan inte är som säljaren har sagt
varan är i mycket sämre skick än du kunde förutsätta, till exempel utifrån vad varan kostar
säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till
Allmänna reklamationsnämnden prövar inga tvister om du köpt en vara eller tjänst av en privatperson. Om du får problem med varan efter köpet och du och säljaren inte kommer överens, kan du kontakta tingsrätten.

Läs mer om köplagen

Tänk på att avtala om ångerrätt
När du handlar av en privatperson, exempelvis på Blocket, kan du inte ångra dig på samma sätt som om du handlar av ett företag. För att ångerrätt ska gälla måste du och säljaren ha kommit överens om det innan köpet."


Fel på varan
I första hand är det avtalet som avgör om en vara är felaktig. Säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar för fel. Detta är vanligt om det är en begagnad vara.
#1206344
Säljaren är ingen fackman och kan juridiskt inte förväntas veta vad som ska utföras vid servicen. Det innebär att han inte har något ansvar mot dig om han inte aktivt försökt dölja felet ex. genom att förfalska dokumentation. Det tror jag inte han har (bara korkat att kosta på att byta filtret och sedan spara in på eolys) utan antagligen är det verkstaden som helt enkelt gjort fel. Säljaren kan reklamera detta inom skälig tid men frågan är om han är så sugen på att lägga tid på det. Du har tyvärr ingen relation med verkstaden och kan inte kräva någonting på egen hand.

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]