- mån 16 okt 2017, 21:58
#1204989
Malmstroem skrev:Lider med dig.Får intrycket att detta är egentligen det enda jag kan gå på. Om de stämplat vid 13 tusen utan att ha utfört bytet av eolysvätskan, blir det inte per automatik ett allvarligt fel, eftersom det är det som "ska" göras ?
Det skadar inte att ta upp saken med säljaren. Om jag sålde något till någon och prylen rasade just efteråt skulle jag med stor sannolikhet försöka göra rätt för mig. Legalt kan det dock bli svårt att tvinga någon så länge du inte kan påvisa att säljaren visste om problemet.
Så länge serviceboken inte är fifflad med så tror jag att det kan vara svårt att bevisa att bilen är i sämre skick än förväntat. Stämplarna var där till påsyn när du köpte bilen. Det lär bli svårt att hävda att säljaren medvetet låtit verkstaden låta bli att fylla i eolysvätska.
I en tvistefråga mellan privatpersoner krävs enligt köplagen klara bevis för att du ska kunna hävda att säljaren visste om att bilen var trasig. T.ex. att bilen varit inne hos en verkstad och en diagnos ställts som säljaren inte talat om. Det räcker inte att bilen rasade just efter du köpte. Det kan vara så att köparen visste om det, det kan också vara ren otur.
Jag skulle också tagit upp det med Mekonomen. Om det hävdar att det inte är deras fel eftersom det inte är du som servat bilen där så skulle jag tro att före detta ägaren hjälper till med att diskutera det hela med Mekonomen. Att stämpla en bok utan att utfört servicen korrekt är inte OK. https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... kundloften