Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1205473
torbjorn_75 skrev:
Lobocut skrev: Varför ska hans försäkring utnyttjas när han inte är skyldig till olyckan?
Och alla kostnader som ett försäkringsbolag har tas alltid ut på slutkund.
Försäkringsbolagets kostnader för reparation av bilen tas nog ut på cyklisten i det här fallet, eller cyklistens eventuella försäkring. På Flashback finns i alla fall ett liknande ärende beskrivet, där det landade i det.

Cykel krockade in i min bil när jag stod stilla. Försäkring? Vem står för vad?

Cyklisten fick betala hela reparationen av bilen som gick på ca 12000 och han fick betala mig för min självrisk på 4000.

Ja det var lite det jag fick bekräftat av volvia när jag prata med dom av ren nyfikenhet. Enligt volvia så kan man göra som min bekant vill göra, men det vanligaste är att bilisten använder sin egen försäkring och betalar självrisken och sedan kräver tillbaka den av cyklisten.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1207012
Hoppas bara att han har fått någon form av garanti att cyklisten verkligen betalar. Önska din bekant "Lycka till".
Användarvisningsbild
av joel80
#1207087
Skulle aldrig gå med på ett "kontant" förfarande som cyklisten. Endast för bilistens självrisk.
Får hoppas cyklisten kan ta det via sin olycks/ansvarsförsäkring eller nått sånt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1207089
Ja, jag höjer också ett varningens finger. Om, tänk om cyklisten inte betalar 21 tusen. Då tror jag inte man kan komma till försäkringsbolaget i "efterskott". De har ju inte fått bedöma skadan innan reparation. Så jag upprepar, Lycka till.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1207095
Derank skrev:Jag skulle toralvägra att betala om jag var cyklisten
Varför då? Självrisken får man anse att cyklisten skall betala om han varit vållande.
#1207133
Enligt volvia kan man göra såhär. Givetvis blir man tvungen att gå rättsligt om cyklisten vägrar betala. Och enligt volvia kan inte cyklisten kräva att bilägarens försäkring ska användas då han inte är vållande till skadan.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1207149
Lobocut skrev:Enligt volvia kan man göra såhär. Givetvis blir man tvungen att gå rättsligt om cyklisten vägrar betala. Och enligt volvia kan inte cyklisten kräva att bilägarens försäkring ska användas då han inte är vållande till skadan.
Självklart tycker Volvia det. Men cyklisten får betala skadan oavsett. Antingen, som det verkar nu, till din bekant. Eller om din bekant blandar in försäkringen, till försäkringsbolaget.

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]