Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Omlott
#1200914
Goddag allesammans!
Brukar beställa en del bildelar från http://www.qp24.de, för jag tycker dem har bra priser och inget strul.
Idag så gjorde jag dock en tråkig upptäckt på stötdämparna jag hade beställt till min Volvo V50.
Hade beställt ett par BENDIX stötdämpare men upptäckte när jag tog bort klisterlappen att det egentligen visade sig vara två stötdämpare från OPTIMAL (se bild).
BildBild

Om det är QP24 eller deras leverantör som står bakom fusket är svårt att säga, har tagit kontakt med deras support. Återkommer med vad dem säger.

Ville bara varna eventuellt andra som handlar från samma hemsida att kolla under allt löst så du har fått rätt delar..

Så besviken...
Användarvisningsbild
av SvenB
#1200917
Misstänker du att det är sämre kvalitet på Optimal än Bendix? Det är väl inte helt ovanligt att firmor köper in, och märker om.
Användarvisningsbild
av Omlott
#1201016
SvenB skrev:Misstänker du att det är sämre kvalitet på Optimal än Bendix? Det är väl inte helt ovanligt att firmor köper in, och märker om.
Gjorde en googling på båda märkena, så har ingen erfarenhet eller tillförlitlig information.
Görs det på det sättet?! Då anser jag att det är orimligt att ta 7 euro mer för Bendix när qp24 säljer Optimal också. Borde ha skrivit till det i första inlägget.
Användarvisningsbild
av Omlott
#1203722
Skickade iväg ett mail till QP24.

Sehr geehrte Damen und Herren,
Hi!

Bendix and Optimal are the same companys, acting in different countries.

So everything is ok.

Have an nice day!

Wir hoffen wir konnten die Frage zu Ihrer Zufriedenheit beantworten. Falls nicht zögern Sie nicht uns erneut zu kontaktieren. Entweder Sie antworten einfach auf diese Nachricht oder Sie erreichen uns unter 081062350191 telefonisch von 8-17Uhr.

Ihre Q-Parts24 Kundenbetreuung
Mit freundlichen Grüssen

Q-Parts24
Marktplatz 5
84144 Geisenhausen
Tel.: +49 (08106) 235019-1
Fax: +49 (08106) 235019-9
Homepage: http://www.qp24.de
E-Mail: [email protected]


Hello support at QP24.de!
My name is André Holmberg with customer number usr$345068.

I have bought parts from you from time to time since you have a better price then most dealers here in Sweden.

And now I have been fooled either by you or your suppliers. If you look at the pictures i sent you, the two Optimal shock absorbers have been falsy labeled with Bendix stickers.
I took the labels off to spraypaint them one more time before I put them on my car.

What are my options here?

/ A
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1204545
Det är t ex många blå Volvolådor som innehåller delar som det inte står Volvo på så så värst förvånad blir man ju inte när andra märken dyker upp i lådorna även från andra handlare.
Folk köper delar efter märken dom känner igen eller känner till, det är väl därför som namnen finns kvar men att tillverkarna är dom samma många gånger. Eller så köper märkena in delar från andra tillverkare för att bredda sitt eget utbud.
Priserna brukar ju följa namnet, kända märken = högre priser.
Användarvisningsbild
av Magnus308
#1209377
Omlott skrev:
SvenB skrev:Misstänker du att det är sämre kvalitet på Optimal än Bendix? Det är väl inte helt ovanligt att firmor köper in, och märker om.
Gjorde en googling på båda märkena, så har ingen erfarenhet eller tillförlitlig information.
Görs det på det sättet?! Då anser jag att det är orimligt att ta 7 euro mer för Bendix när qp24 säljer Optimal också. Borde ha skrivit till det i första inlägget.
Det där är väldigt vanligt att det ligger andra fabrikat i kartongen än vad som står utanpå kartongen, När jag beställer tex luftfilter så brukar jag kolla vilket som är billigast av Mann och Bosch då jag vet att det ligger ett Mann filter i båda kartongerna.
När det gäller bildelar så betalar man ibland för fabrikatet som står utanpå kartongen och inte det som ligger i den

Några andra exempel som jag upptäckte när jag köpte delar till min S60

Köper du en SKF vattenpump till din Volvo så är den tillverkad av ett företag som heter Airtech i USA.
Köper du ett SKF kamremskit så finns det inget i detta kit förutom den blå kartongen som är SKF.
Köper du en SKF remspännare till generatorremmen så ligger det en INA spännare i SKF kartongen.
Köper du ett SKF hjullager så ligger det ett lager från FAG i kartongen

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]