Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Kingcool
#1198902
Hej!
Har ju snackats om det länge, men nu har dom ju gjort det officiellt med den nya bonus-malus modellen..
Har idag beställt en XC60 T5 som kommer komma under första kvartalet nästa år.

Är det någon som vet om de nya reglerna bara gäller nya bilar köpta EFTER 1/7 eller det gäller alla bilar som är under 3 år gamla?
Huvudlöst tycker jag det är i vilket fall som..
av otown
#1198916
Som jag förstått det gäller det nyreggade bilar efter 1/7 2018.
Bilar innan dess berörs inte.
Rätta mig om jag har fel om nån vet exakt.
Har själv en T5
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1198927
Det första förslaget var att bilar köpta innan juni 2018 också skulle få högre skatt med ett max på ca 1500 kr. Detta skrotades och nu är det bara bilar registrerade efter juni som berörs.

De höjde också elbilspremien till 60.000 kr istället för 40.000 kr.
av oykkh
#1198933
Vad blir rabatten på plug in hybriderna då? Är det samma 20.000kr som idag? Förmånsvärdet ska höjas oxå för tjänstebils förarna läste jag


Skickat från min iPad med Tapatalk
av mackann
#1199112
oykkh skrev:Vad blir rabatten på plug in hybriderna då? Är det samma 20.000kr som idag? Förmånsvärdet ska höjas oxå för tjänstebils förarna läste jag


Skickat från min iPad med Tapatalk
Den femåriga befrielsen från fordonskatt för miljöbilar tas bort och supermiljöbilspremien ersätts av en bonus för bilar med mycket låga utsläpp. För bilar med noll-utsläpp är den högsta bonusen 60 000 kronor. Bonusen trappas av linjärt upp till en utsläppsnivå på 60 gram där bonusen uppgår till 10 000 kronor. Vidare är kravet att bonus får medges med ett belopp som högst motsvarar 25 procent av bilens nypris. Gasbilar erhåller en bonus på 10 000 kronor. I dag får dessa bilar inte ta del av supermiljöbilspremien.
av Anmg
#1199303
Vad blir effekten av systemet?

Säg en V90 D4 vs V90 T5?

Om ja får slänga in en fråga lite snabbt här till er som läser, som är lite off topic, men ändå:

Vad drar en XC60 T5 vs D4 på landsväg, 90-100km/h? Vad visar bilen själv?

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]