Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1198638
Hej,

Ska börja jobba som konsult i eget AB nu och hade förväntningen att valet givetvis skulle bli en förmånsbil, men när jag kollat på både Volvo och Volkswagen är det inte särskilt förmånligt. Känns tom som att privatleasing erbjudanden är bättre.

Ex (http://dp.hpublication.com/publication/cac91c20/)
Här kostar en V60 CC 2547 kr/mån för företaget plus en förstaförhöjd hyra på 20% (60k kr) + förmånsvärdet på 2346 kr/mån.
På 36 månader har företaget då betalt 2547*36 = 91692 + 60000kr = 151692 kr samt att jag betalar 2346*0,3 = 704 kr varje månad själv *36 = 25344kr
Räknar man då med att företagets pengar * 0,45 är lika med mina privata pengar får vi:
151692*0,45 = 68261kr + 25344 = 93605 kr på 36 månader. Vilket ger en månadskostnad på 93605/36 = 2600kr/mån och då ingår inte försäkring som kostar runt 600kr/mån för mig.. Jämför man med privatleasing av en V60 ligger den på 3000kr/mån och då ingår allt.

Nu förstår jag att kalkylen blir förmånlig om jag jämför med att köpa en ny bil men det är ju inte riktigt ett alternativ. Det andra alternativet jag har är att köpa en Volvo från ca 2014 för runt 160k kr, där värdeminskningen inte alls är så farlig längre, speciellt inte om man köper folkkära XC70 eller XC60.

Klart det blir lite som att jämföra en billig bil med en dyr bil och konstatera att den billiga är billigast, men jag hade förväntat mig att förmånsbil var väldigt förmånligt eftersom alla verkar köra det.

Förhoppningsvis kan någon erfaren påpeka varför ett sådant här erbjudande är att föredra, för självklart är nya bilar mycket roligare än gamla! :lol:

EDIT: Ändrade försäkringspremien till 600kr/mån istället för 1000 eftersom det som Lövet sa endast krävs halvförsäkring.
Senast redigerad av 1 MartinCB, redigerad totalt 0 gånger.
#1198651
Det här med att det ska vara så billigt med tjänstebil är mest uttalanden från dem som inte har så bra koll ;-) Som egenföretagare kommer du få väldigt bra koll eftersom du betalar i båda ändarna så att säga. Både leasingkostnaden och förmånsvärdet. Det främsta argumentet för förmånsbil är inte kostnaden utan för att det är BEKVÄMT med en ny bil.

När du jämför med privatleasing, kolla att det verkligen är samma varianter. Privatleasingserbjudandena är nästan alltid med minsta motorn och i princip utan utrustning. Bilarna man marknadsför till företagare är ofta med större dieselmotor och ganska mycket utrustning.

1000kr i månaden för en ny bil låter i det närmaste orimligt. Är du säker på den siffran? Jag betalar exempelvis 300kr i månaden i försäkring för en motsvarande Passat och den är inte billigare än V60, snarare tvärtom. Du är med på att endast halvförsäkring behövs?

En äldre begagnad bil kommer alltid vara det billigaste valet iom halverad (minst) värdeminskning men så har vi det där med bekvämlighet...
#1198661
Förmånsbil i det egna företaget är ju oftast inte speciellt förmånligt. Förmånsbil som anställd kan vara förmånligt om man jämför med att köpa nya bil privat.
#1198673
Har du eget AB där du själv bestämmer villkoren ska du definitivt ta förmånsbil via företagsleasing, iaf om du kör mer än 100 mil i tjänsten om året, vilket är gränsen för rätt till momslyft på leasingavgiften (halva momsen får lyftas).

Om en anställd betalar för en förmån med nettolöneavdrag justeras förmånsvärdet ner med samma belopp, gäller även den som är anställd i eget AB. Är nettolöneavdraget samma belopp som förmånsvärdet blir förmånsvärdet noll (men det kan inte bli negativt). Hur mycket du har i lön bestämmer du ju själv ändå, öka bruttolönen för att kompensera för nettolöneavdraget om du vill. Det är viktigt att man gör nettolöneavdrag för att det här tricket ska gå.
#1198704
PerreS skrev:Har du eget AB där du själv bestämmer villkoren ska du definitivt ta förmånsbil via företagsleasing, iaf om du kör mer än 100 mil i tjänsten om året, vilket är gränsen för rätt till momslyft på leasingavgiften (halva momsen får lyftas).

Om en anställd betalar för en förmån med nettolöneavdrag justeras förmånsvärdet ner med samma belopp, gäller även den som är anställd i eget AB. Är nettolöneavdraget samma belopp som förmånsvärdet blir förmånsvärdet noll (men det kan inte bli negativt). Hur mycket du har i lön bestämmer du ju själv ändå, öka bruttolönen för att kompensera för nettolöneavdraget om du vill. Det är viktigt att man gör nettolöneavdrag för att det här tricket ska gå.
Har kollat på detta en hel del nu och det verkar väldigt förmånligt! För om jag förstått det rätt så går ju mitt nettolöneavdrag tillbaka till mitt AB, och eftersom förmånsvärdet (2300kr) och leasingkostnaden (2500+300) nästan är samma. Blir det i slutändan bara (2800-2300) 500kr kvar för företaget att betala leasingavgiften?

Samt att vid företagsleasing betalar väl företaget försäkringen eller?
#1198714
Ja, nettolöneavdraget går tillbaka till AB. Företaget ska betala alla bilkostnader, möjligen med undantag av drivmedel. Leasingkostnaden att betala för företaget är iofs densamma, oavsett nettolöneavdrag, men man kan eliminera förmånsvärdet på det här sättet och nettokostnaden blir avsevärt lägre. Eftersom bilkostnaderna är avdragsgilla i företaget är det en grym besparing jämfört med att betala en ny bil privat. Viktigt är också att man kör minst 100 mil per år i tjänsten.
#1198771
Allt beror ju på hur mycket du kör privat och hur mycket du kör i tjänsten vad du skall välja för alternativ. Kör du mycket privat och bor så att försäkringspremien är hög, eller kör du i områden med trängselskatt så är ju tjänstebil ett bra alternativ (även om trängselskatten skall ändras på tjänstebilar).
Kör du många mil i tjänsten och få privatmil, lite trängselskatt och en rimlig försäkringspremie så är ju en egen bil ett intressant alternativ, du kan plocka ut 18,50/mil skattefritt för varje tjänstemil och slipper förmånsvärdet. Har några bekanta som brukar köpa jahrenswagen i Tyskland och kör dem i ett eller två år och sedan säljer dem, de brukar få väldigt bra ekonomi i det upplägget.
#1198800
Räknar du bort halva momsen? Du får dra av halva momsen på både leasingavgiften och förhöjda första hyran.

Även kostnader som däck, bromsar, tvätt och sånt blir mer fördelaktigt om du kan ta det via företaget.

Sen ser jag inte i din uträkning om du räknat med sociala avgifter på förmånsvärdet.. Det måste tyvärr också till som en post som belastar företaget.
#1199189
PerreS skrev:Ja, nettolöneavdraget går tillbaka till AB. Företaget ska betala alla bilkostnader, möjligen med undantag av drivmedel. Leasingkostnaden att betala för företaget är iofs densamma, oavsett nettolöneavdrag, men man kan eliminera förmånsvärdet på det här sättet och nettokostnaden blir avsevärt lägre.
Nja.. vittsen med nettolöneavdrag istället för förmånsvärde är bara att bruttolönen blir högre utåt sett och det är gynnsamt för SGI och pension där förmånsvärde annars inte får tillgodoräknas.
#1199255
para skrev:
PerreS skrev:Ja, nettolöneavdraget går tillbaka till AB. Företaget ska betala alla bilkostnader, möjligen med undantag av drivmedel. Leasingkostnaden att betala för företaget är iofs densamma, oavsett nettolöneavdrag, men man kan eliminera förmånsvärdet på det här sättet och nettokostnaden blir avsevärt lägre.
Nja.. vittsen med nettolöneavdrag istället för förmånsvärde är bara att bruttolönen blir högre utåt sett och det är gynnsamt för SGI och pension där förmånsvärde annars inte får tillgodoräknas.
Aa har förstått det nu, hade missförstått det lite i början. Verkar ju vara uteslutande bättre än att använda sig av förmånsvärde.

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1maj -24 nr.[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]