Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1195169
Jag ska ha Castrol Edge Professional 0W-20 till min XC60. I Stockholm-Segeltorp skulle dom ha 310kr för en liter!?
Efter lite sökande så hittar jag samma olja för 129-150kr på nätet, billigare om man beställer mer. Ca 1000kr billigare att beställa egen olja.

Är det någon som köper med sig egen olja till servicen till en återförsäljare?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1195175
Har gjort det med en bra "Nisse på hörnet" men en ÅF lär inte godta det erbjudandet
av Lobocut
#1195181
Micce1980 skrev:Har gjort det med en bra "Nisse på hörnet" men en ÅF lär inte godta det erbjudandet
Varför skulle det vara problem på en ÅF, har aldrig provat där. Men med mina tidigare bilar har det inte varit några problem att skaffa olja/reservdelar på annat håll på tex Mekonomen, Meca, Speedy med mera.

Reservdelar kan jag förstå, men oljan?
av Psyko
#1195183
Brukar inte vara några problem. Räkna dock med att dom skriver att du har egen olja med dig.
av Lobocut
#1195185
Psyko skrev:Brukar inte vara några problem. Räkna dock med att dom skriver att du har egen olja med dig.
Ska det vara något negativt? Jag skulle anta att det är så att dom vet att dom inte ska använda sin egen olja. Oljan jag tar med är i samma förpackning som deras egen och oöppnad.
av Psyko
#1195194
Lobocut skrev:
Psyko skrev:Brukar inte vara några problem. Räkna dock med att dom skriver att du har egen olja med dig.
Ska det vara något negativt? Jag skulle anta att det är så att dom vet att dom inte ska använda sin egen olja. Oljan jag tar med är i samma förpackning som deras egen och oöppnad.
Näe, inte negativt så men ansvaret att det är rätt olja och kvalité hamnar på dig.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1195246
När vi servade bilar och kunden hade med egen olja noterades det alltid i serviceboken . En del lämnade med öppnad 20 liters dunk av okännt märke. :-O)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1195261
Lobocut skrev:
Micce1980 skrev:Har gjort det med en bra "Nisse på hörnet" men en ÅF lär inte godta det erbjudandet
Varför skulle det vara problem på en ÅF, har aldrig provat där. Men med mina tidigare bilar har det inte varit några problem att skaffa olja/reservdelar på annat håll på tex Mekonomen, Meca, Speedy med mera.

Reservdelar kan jag förstå, men oljan?
Kanske hade fel, hade bara svårt att se att de skulle arbeta mot att förlora försäljning på en produkt med hög marginal :) sist jag servad var ju till och med spolarvätska redan tillagt men min var ju full så blev ju debiterad för det med fast de inte hällt i något. Men hör med de :)
av Lobocut
#1195324
Micce1980 skrev:
Lobocut skrev:
Micce1980 skrev:Har gjort det med en bra "Nisse på hörnet" men en ÅF lär inte godta det erbjudandet
Varför skulle det vara problem på en ÅF, har aldrig provat där. Men med mina tidigare bilar har det inte varit några problem att skaffa olja/reservdelar på annat håll på tex Mekonomen, Meca, Speedy med mera.

Reservdelar kan jag förstå, men oljan?
Kanske hade fel, hade bara svårt att se att de skulle arbeta mot att förlora försäljning på en produkt med hög marginal :) sist jag servad var ju till och med spolarvätska redan tillagt men min var ju full så blev ju debiterad för det med fast de inte hällt i något. Men hör med de :)

Visar inte det hur seriös verkstan är om dom påstår att dom har fyllt på något fast dom inte har det? Klagade du?

Eller så beror dom höga marginalerna på att konsumenter inte medvetna om dom enorma prispåslag som görs.
av Lobocut
#1195326
Nexus skrev:När vi servade bilar och kunden hade med egen olja noterades det alltid i serviceboken . En del lämnade med öppnad 20 liters dunk av okännt märke. :-O)
Det kan jag förstå. Jag har alltid lämmnat oöppnade 5L dunkar av samma märke som rekommenderas av tillverkaren.

Man kanske borde sänka priserna så det inte blir lönsamt för kunden att själva beställa samma olja, 310kr/L vs 129kr/L.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]