Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
#1195154
Jag har bilen helförsäkrad hos Volvia och har max "bonusklass 9" efter 11 skadefria år.

Nu har jag råkat buckla ena bakdörren i ett trångt garage med betongpelare.

Vagnskadeförsäkringen gäller, men kommer det att påverka min försäkringspremie framöver och isåfall hur mycket?
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1196422
Skiljer mycket på vissa premier.
Vill tala om att :

Man ska alltid jämföra olika bolag gällande premien.
Jag jämförde tre olika bolag.

Volvia var dyrast.
Sen TryggHansa ca 25% billigare än Volvia
Valde det billigaste Länsförsäkringar halva priset mot Volvia


Samma vilkor alla

Förvånad att Volvia var så dyrt
940ltt 97a
Användarvisningsbild
av MartinS
#1196544
Tyvärr har Volvia också blivit ett gnidet bolag och en utbetalning från vagnskadeförsäkringen kan påverka din premie. Förr i tiden var det endast utbetalning från trafikförsäkringen som påverkade premien men sedan kom småbolagen på att det var ett sätt att tjäna pengar och nu har volvia också gått och blivit snåla.

MEN, du har lite tur i oturen, Volvia säger nedan i sina villkor, vilket gör att du klarar dig tack vare dina skadefria år.

[citat]
Varje skada som leder till utbetalning från Vagnskadeförsäkringen medför premiepåverkan från försäkringens första års förfallodag efter skada. Gäller inte bonusklass 9 med minst 5 skadefria år eller vagnskador som beror på skadegörelse av tredje man eller annan yttre olyckshändelse.
[slut citat]


Mer seriösa bolag säger t.ex. såhär i sina villkor och nämner inget om det kring vagnskadeförsäkringen.

[citat]
Varje skada som leder till utbetalning från trafikförsäkringen medför att bonusen sänks. Det gäller
inte bonusklass 7 med minst 20 skadefria år hos Länsförsäkringar.
[slut citat]

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]