Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
#1195151
Jag har bilen helförsäkrad hos Volvia och har max "bonusklass" efter 11 skadefria år.

Nu har jag råkat buckla ena bakdörren i ett trångt garage med betongpelare.

Vagnskadeförsäkringen gäller, men kommer det att påverka min försäkringspremie framöver och isåfall hur mycket?
av andersuw
#1195162
Det är väl risk för att du halkar ner någon bonusklass om du tar det på vagnskadeförsäkringen. Om det lönar sig att använda försäkringen eller inte är det nog enklast att reda ut genom att a) ta reda på vad verkstaden vill ha för att fixa dörren och b) höra med Volvia vad som händer med din bonus, vad det innebär för försäkringspremien och hur lång tid det tar att komma tillbaka dit du var.
Användarvisningsbild
av Derank
#1195168
andersuw skrev:Det är väl risk för att du halkar ner någon bonusklass om du tar det på vagnskadeförsäkringen. Om det lönar sig att använda försäkringen eller inte är det nog enklast att reda ut genom att a) ta reda på vad verkstaden vill ha för att fixa dörren och b) höra med Volvia vad som händer med din bonus, vad det innebär för försäkringspremien och hur lång tid det tar att komma tillbaka dit du var.
Jag har då aldrig åkt ner i bonusklass. Och få har jag använt vagnskada flera gånger. I te ens då v70in totslkvsddades men det kanske är olika från fall till fall.
av andersuw
#1195176
Så vitt jag vet var det tidigare så att bonusklass bara påverkades om man utnyttjade trafikförsäkringen. Men numera verkar det som om man kan tappa bonus även om man använder vagnskadeförsäkringen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195221
Man tappar väl bara ett steg i taget.. Så ev lite dyrare premie i ett år sen är man väl tillbaka på högsta igen?

Edit: jag lämnar in min bil på måndag för en klantighet på en parkering..
Jag får väl agera försökskanin och rapportera till dig sen.
av Schmoyoho
#1195306
Kontakta Volvias kundtjänst istället så får du ett exakt svar. Det kanske är billigare att själv betala en plåtverkstad för att räta ut skadan än att nyttja försäkringen? Även om du har 3000 kr självrisk så är det väl nästan så att det räcker till en "ny" dörr från skroten? Alt. för att få skadan fixad, om dörren inte är för illa skadad.
av jonteskane
#1198400
Stefan62 skrev:Jag har bilen helförsäkrad hos Volvia och har max "bonusklass" efter 11 skadefria år.

Nu har jag råkat buckla ena bakdörren i ett trångt garage med betongpelare.

Vagnskadeförsäkringen gäller, men kommer det att påverka min försäkringspremie framöver och isåfall hur mycket?
Någon påverkan på "trafikbonus klass" kommer du inte få. I ditt fall handlar det enbart om vagnskada.

Så uppgår reperationskostnader till mer än självrisken så är det lämpligt att ta det på försäkringen. Det är ju bl.a. Skador som denna du betalar för när du har en helförsäkring. :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]