Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av least
#1196375
TommyP86 skrev:Ah, ser att det ser lite dumt ut. Menar att jag själv gillar teslans interiördesign, gränssnitt och superchargerlösningen. Dessutom tycker jag att det ligger en annan känsla över bilen. Lite mer alert. S90 är den snyggaste volvon någonsin imo, men den känns lite tillgjord med en motor stor som ett a3-ark under en huv med plats för en kompakt v12.
Märk att jag talar för mej själv, vad andra tycker skiljer sej säkert åt ibland Bild
Absolut, designen på en S90 blir lite "fel" då motorutrymmet endast bebos av en liten 4-cylindrig motor.
Först tänkte jag svara att det vore smart att fylla "tomrummet" med batterier, men det är inte så SPA-plattformen fungerar:
Volvo-XC90-T8-PHEV5.png
Volvo-XC90-T8-PHEV5.png (182.22 KiB) Visad 2824 gånger
Dock har Tesla en motsvarande "brist" i sin Model S, de kan inte skala bilens storlek då batterierna bor i bottenplattan.

Hur som helst, köp den bil du känner dig bekväm med! :-)-)
#1196434
Volvo är tillbaka till 140-seriens design. En rejäl motorhuv där man kan kliva in och stå bredvid en B20.
Fick en tidning häromdagen där de provat att dra husvagn med Tesla X. 20 mil kom de på en laddning. Blir rätt segt att köra Markaryd - Boden med vagn, som jag gjorde härom året.
Nej, en elbil fungerar utmärkt när man i normala fall inte kör så långt. Typ mitt vardagskörande, sex till tio mil, ytterst sällan längre. Då är den ju alltid fulltankad på morgonen, med sladden i när jag står hemma på nätterna. Hade fungerat perfekt.
Men 10-20 mil med olika vagnar efter, dessutom en del terrängdragande med vagn på platsen (min XC70 D5 indikerade 5,4 l/mil under de körningarna), ingen ström där vi stod på en liten åker ute i skogen och sen lika långt hem med vagn efter igen, det är än så länge rätt mycket sämre med elbil. Till XC70:n räckte det som var i tanken, och hade det inte gjort det hade jag tankat på några minuter.
#1196435
Volvo är tillbaka till 140-seriens design. En rejäl motorhuv där man kan kliva in och stå bredvid en B20.
Fick en tidning häromdagen där de provat att dra husvagn med Tesla X. 20 mil kom de på en laddning. Blir rätt segt att köra Markaryd - Boden med vagn, som jag gjorde härom året.
Nej, en elbil fungerar utmärkt när man i normala fall inte kör så långt. Typ mitt vardagskörande, sex till tio mil, ytterst sällan längre. Då är den ju alltid fulltankad på morgonen, med sladden i när jag står hemma på nätterna. Hade fungerat perfekt.
Men 10-20 mil med olika vagnar efter, dessutom en del terrängdragande med vagn på platsen (min XC70 D5 indikerade 5,4 l/mil under de körningarna), ingen ström där vi stod på en liten åker ute i skogen och sen lika långt hem med vagn efter igen, det är än så länge rätt mycket sämre med elbil. Till XC70:n räckte det som var i tanken, och hade det inte gjort det hade jag tankat på några minuter.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196486
mikebike skrev:
joel80 skrev:
Det där är inte en X
Nej men på S som dom två övre bilderna var kan man ju ha cykelhållare också.. fast på taket där.

Det finns de som satt på krok på S också, men då får den bara användas till just cykelhållare. :) Man får inte dra något här i Sverige med krok på en S eftersom den tyvärr inte är typgodkänd med det.

I USA verkar det vara annorlunda.
Bild
av mikebike
#1196500
joel80 skrev:
mikebike skrev:
joel80 skrev:
Det där är inte en X
Nej men på S som dom två övre bilderna var kan man ju ha cykelhållare också.. fast på taket där.

Det finns de som satt på krok på S också, men då får den bara användas till just cykelhållare. :) Man får inte dra något här i Sverige med krok på en S eftersom den tyvärr inte är typgodkänd med det.

I USA verkar det vara annorlunda.
Bild
Nu var det just Model X vi diskuterade, och det faktum att man inte kan ha takräcke och cykelhållare på den, vilket jag betraktar som absolut nödvändigt. Andra kan tycka att det är viktigare att kunna ha takbox.
I mitt fall är X ändå inte aktuell p.g.a. pris och dåliga laddmöjligheter där jag bor.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196516
Cykelhållare kan du absolut ha.. Model X går att ha dragkrok på.. Man får dra upp till 2200kg med en Model X. Vanligt takräcke går inte då falkvingedörrarna öppnas uppåt och tar en del av taket. Men det finns en takbox som är framtagen som går att användare.
av mikebike
#1196555
apersson850 skrev:Varför går inte det på model X? Ursäkta en möjligen dum fråga, men jag är inte så insatt i hur den ser ut.
Du har missat att Model X har måsvingedörrar bak som tar med sig större delen av taket? :D

Det finns tydligen en takbox som "bara" täcker halva taket och då går den ena bakdörren inte att öppna!

Att sätta fyra cyklar på dragkroken är inte aktuellt.
av refbob
#1196935
Den här tråden började spännande men sedan ballade den ur i en miljödebatt... Med jämförelse mot Tesslor...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]