Lösa ut förmånsbil i förtid?

Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer


Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav joel80 sön 03 sep 2017, 16:01

Dom kommer köra med NDEC till 2020 och sen se över reglerna beroende på hur nya körcykeln ser ut.
Sen tror jag att nyare hybrider inom nått år kommer ha betydligt längre räckvidd på el.

Står om hur dom kommer hantera WLTP i brödtexten till det här beslutet:
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/
"Givet den osäkerhet som finns kring effekterna av EU:s nya körcykel WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) anser regeringen att den gamla körcykeln NEDC (New European Driving Cycle) bör ligga till grund för fordonsbeskattningen inom bonus malus-systemet under en övergångsperiod. Den 1 januari 2020 sker en övergång till WLTP. Då finns möjlighet att justera nivåerna så att minst samma miljöstyrning upprätthålls"
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10684
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12



Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav apersson850 sön 03 sep 2017, 18:13

Om man ska gå efter vad som skrivs på olika forum, detta inkluderat, verkar många vara mycket intresserade av om förbrukning eller skatt eller något annat kan påverka deras driftkostnad med 1000 kronor om året, på en bil som tappar 100000 i värde varje år, de första åren.
Så underskatta inte vikten av små utgifter.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.
Användarvisningsbild
apersson850
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7595
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 20:53
Ort: Traryd

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav joel80 sön 03 sep 2017, 19:45

Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10684
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav Mwi sön 03 sep 2017, 20:51

joel80 skrev:Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..

Nu är det väl ingen som vet hur många hybrider som kommer att klara gräsen för supermiljöbilspremien, när mätmetoden skall bli mer verklighetsnära.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sstampeln/
Användarvisningsbild
Mwi
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1357
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 19:21
Kör: Volvo V70 2,5 FT Momentum Aut -10

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav VolvoB20 sön 03 sep 2017, 22:37

apersson850 skrev:Om man ska gå efter vad som skrivs på olika forum, detta inkluderat, verkar många vara mycket intresserade av om förbrukning eller skatt eller något annat kan påverka deras driftkostnad med 1000 kronor om året, på en bil som tappar 100000 i värde varje år, de första åren.
Så underskatta inte vikten av små utgifter.


Om jag fattar formeln rätt, Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram.
Skulle tex en En XC60 T6 My-13 som är en 245 grammare skulle landa på 14.925 i årsskatt om jag räknr rätt. Det är väl därför sådana bilar aldrig mer kommer byggas.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9213
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 13:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav VolvoB20 sön 03 sep 2017, 22:39

joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..


Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9213
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 13:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav Steffe3 sön 03 sep 2017, 22:40

Utsläpp

CO2 utsläpp 220 g/km


Inte överdrivet kul med en (fd) miljöbil heller i så fall ;/
Användarvisningsbild
Steffe3
Olja under naglarna
 
Inlägg: 635
Blev medlem: lör 18 okt 2014, 22:54
Ort: Björkvik
Kör: V70 II 2.5FT+ '09

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav TommyP86 mån 04 sep 2017, 06:44

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..


Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.


Folk är snåla och rädda för nya saker.
Användarvisningsbild
TommyP86
Volvotok
 
Inlägg: 2482
Blev medlem: mån 22 okt 2012, 20:08

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav joel80 mån 04 sep 2017, 09:45

Mwi skrev:
joel80 skrev:Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..

Nu är det väl ingen som vet hur många hybrider som kommer att klara gräsen för supermiljöbilspremien, när mätmetoden skall bli mer verklighetsnära.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sstampeln/
Man kommer köra med gamla körcykeln bär man baserar skatt och premier i en övergångsperiod fram till 2020. Så det är nog troligt att det också gäller förmånsvärdena.

Sen hinner då biltillverkarna justera sina hybrider med lite vettigare räckvidd på batteri så att de hamnar på den nivå som nya mätningarna sen kräver.
Det blir bättre för oss kunder då bilarna tvingas bli så pass snåla som dom faktiskt gör reklam för att de ska vara.

Jag tror vi kommer börja få se att det blir vanligt med närmre 10 mils räckvidd I hybriderna rätt snart.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10684
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav joel80 mån 04 sep 2017, 10:07

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..


Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.


Du har väl inte ens testkört en riktig elbil! Du har inte en aning om vad det är för "produkt".
Elbilen är och kommer vara helt överlägsen ICE-bilar. Det som varit hämmande är utbudet där man inte kunnat välja den sorts bil man vill ha som elbil. Alla gillar inte Nissan eller Renault...
Men som du kanske också märker håller det på att ändras... samtidigt som priset på dem går ner kraftigt.

Att man sen har olika skattemässiga fördelar kan du ju se som att de som köper bilar som släpper ut skit äntligen får betala för det. Samhällskostnaderna för nedsmutsning och ohälsa är sjukt svåra att räkna på, men dom finns där och har hittills betalats av oss alla oavsett bil.

Man kommer ju också justera den här premien allt eftersom, systemet ska vara självförsörjande och då andelen törstiga bilar minskar minskar intäkterna och alltså även bonusen. Inom ett antal år (jag tror 5-6 år) kommer också en elbil med halvstort batteri (ca 30mils räckvidd) att vara i samma pisklass som en dieselbil, även utan premien. Batterikostnaden sjunker med ca 20% varje år, och ser man till kostnaden i övrigt för en elbil är den betydligt billigare att bygga än en ICE. 2022-2023 ser man "brake point" där elbilarna blir billigare i inköp än motsvarande ICE. Men redan nu hämtar man hem det på vissa elbilar om man räknar på en 3 eller 5-årsperiod med beparingar på bränsle och servicekostnader.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10684
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav VolvoB20 mån 04 sep 2017, 10:12

joel80 skrev:Jag tror vi kommer börja få se att det blir vanligt med närmre 10 mils räckvidd I hybriderna rätt snart.


Nya WLTP-testcykeln är väl 2,3 mil lång om jag inte har fattat det fel. Det gör väl att tillverkarna försöker köra på batteri i hybriderna exakt så långt och sedan ska de vara sop-slut så vikten av batterierna blir minimal.

Cycle-Beating har väl redan börjat där med...
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9213
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 13:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav VolvoB20 mån 04 sep 2017, 10:14

joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..


Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.


Du har väl inte ens testkört en riktig elbil! Du har inte en aning om vad det är för "produkt".
Elbilen är och kommer vara helt överlägsen ICE-bilar. Det som varit hämmande är utbudet där man inte kunnat välja den sorts bil man vill ha som elbil. Alla gillar inte Nissan eller Renault...
Men som du kanske också märker håller det på att ändras... samtidigt som priset på dem går ner kraftigt.

Att man sen har olika skattemässiga fördelar kan du ju se som att de som köper bilar som släpper ut skit äntligen får betala för det. Samhällskostnaderna för nedsmutsning och ohälsa är sjukt svåra att räkna på, men dom finns där och har hittills betalats av oss alla oavsett bil.

Man kommer ju också justera den här premien allt eftersom, systemet ska vara självförsörjande och då andelen törstiga bilar minskar minskar intäkterna och alltså även bonusen. Inom ett antal år (jag tror 5-6 år) kommer också en elbil med halvstort batteri (ca 30mils räckvidd) att vara i samma pisklass som en dieselbil, även utan premien. Batterikostnaden sjunker med ca 20% varje år, och ser man till kostnaden i övrigt för en elbil är den betydligt billigare att bygga än en ICE. 2022-2023 ser man "brake point" där elbilarna blir billigare i inköp än motsvarande ICE. Men redan nu hämtar man hem det på vissa elbilar om man räknar på en 3 eller 5-årsperiod med beparingar på bränsle och servicekostnader.


Klart jag har testkört. Och jag hävdar fortfarande att om de är tillräckligt bra (enligt dig är de ju helt överlägsna) så säljer de sig själva och behöver ingen konstgjord andning och bidrag, folk kommer att byta av egen fri vilja.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9213
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 13:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav joel80 mån 04 sep 2017, 10:31

Man behöver en grön skatteväxling där de som sprider skit för betala för sig, och där man premierar renare produkter.

Som med allt är det dyrare med produktion i en uppstartsfas, och på en väl etablerad bilmarknad, där många aktörer aktivt motarbetar nya ideér och innovationer som hotar deras gamla produkt kan det behövas styrning till en början för att jämna ut spelplan. Om det samtidigt handlar om att försöka förbättra miljön och komma åt uppvärmningen ser jag inga som helst konstigheter i hur man gör.

Sen gällande körcykeln så har det i allafall i NEDCs fall varit så att man med pluginhybrider kör flera omgångar:

Själva körcykeln är samma som för alla personbilar, NEDC, New European Driving Cycle, vilket innebär en elva kilometer lång körcykel på 20 minuter. Först mäts räckvidden i eldrift.
Sedan körs förbrukningstestet två gånger. I första körcykelprovet tillåts att batteriet töms. Man kör alltså uteslutande med eldrift och mäter hur mycket el bilen
drar.
Sedan körs prov två då man mäter hur mycket bensin eller diesel bilen drar i körcykeln, utan att batteriet töms på el.
Volvo V60 fick räckvidden 57 kilometer i NEDC-testet.

I prov två mättes förbrukningen för V60 Plug-in Hybrid till 0,48 liter diesel per mil (4,8 liter per 100 kilometer).
Eftersom EU vill förenkla budskapet och bara låta bränsleförbrukningen synas viktas förbrukningsvärdet.
Finessen med uträkningen är att förbrukningen i prov två blir lägre ju längre elräckvidden är.
För V60 Plug-in Hybrid är räckvidden 57 kilometer, vilket i uträkningsformeln betyder att bensinförbrukningen i prov två viktas med 0,305.

Sålunda: Testförbrukningen som i verkligheten är 0,48 liter per mil blir med vikten 0,305 lika med 0,146 liter per mil (0,305 x 0,48 = 0,146 l/mil). Det är det viktade värdet som Volvo i normala fall skulle ha marknadsfört.

http://teknikensvarld.se/volvo-saltar-f ... na-117345/

Jag vet inte hur man kommer göra i nya testet, men tror att man ska göra det hårdare så att det krävs längre räckvidd på el för att komma så lågt i siffrorna.


Edit:
Hittade info om nya testerna, det görs på liknande sätt.
Roll-out of the WLTP signifies a major change for plug-in hybrid vehicles, which have both an electric drive and a combustion engine and can be externally recharged. These vehicles complete the test several times. They start up with a full battery. The cycle is repeated until the battery is empty. The combustion engine operates for a longer time each cycle. Emissions are measured with each cycle. This is followed by a measurement with an empty battery in which the drive energy originates solely from the combustion engine and regenerative braking. This multi-stage measurement can not only be used to determine fuel consumption and CO2 emissions more precisely, but the electrical range and total range as well. The CO2 value to be determined is then calculated as the ratio of the electrical range to the total range. At the same time, a so-called “utility factor” (UF) is introduced.

The UF represents the proportion of vehicle distance traveled electrically. In the case of pure electric vehicles, a UF of 100% applies. In the case of traditional internal combustion engines, the UF is 0%. In the case of plug-in hybrid vehicles, the UF increases with their electrical range. Lawmakers thus use the UF to evaluate a vehicle’s ability to drive without emissions. The higher the electrical range, the lower the CO2 emissions. This is quite close to real-life conditions since the driver of a plug-in hybrid will have to refuel less often when he or she has sufficient current available, e.g. to drive typical commutes purely electrically. In practice, the actual consumption behavior of a car with plug-in hybrid drive will vary widely from user to user. In the case of long-distance trips, the electrical distance traveled is negligible and the consumption will be on a par with the traditional combustion engine. On the other hand, many short-distance trips and commutes can be covered almost entirely electrically, with actual fuel consumption close to 0 l/100 km.

https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10684
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 20:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav VolvoB20 mån 04 sep 2017, 20:21

Men det är ju en helt annan story som jag kan acceptera. Elbilarna kan idag inte konkurrera rakt av mot ICE bilarna och därför måste man straffa ICE bilar hårt och subventionera el bilar för att tvinga över bilisterna med piska till elbilar för att förbättra luften i stan.


En kollega har bytt till en model-X och det är den första elbil som börjar bli ett möjligt alternativ till min xc70, den klarar att dra en husvagn/släp, i alla fall i 20 mil och den har någorlunda bra räckvidd och vettig laddtid. Tyvärr gav han 1.4 millar så det är låååååååååångt över min budget. En subvention på en million på den hade gjort den intressant.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9213
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 13:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: Lösa ut förmånsbil i förtid?

Inläggav TommyP86 mån 04 sep 2017, 20:57

Nu har model x:en säkerligen innertak i alcantara, fullt panorama, luftfjädring och en hel hög med utrustning som återfinns i andra bilar för miljonen och uppåt, så exemplet haltar lite mot svenne-xc70 på 3-400k.
Användarvisningsbild
TommyP86
Volvotok
 
Inlägg: 2482
Blev medlem: mån 22 okt 2012, 20:08



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Ekonomiforum: Försäkringar, garantier, verkstäder m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster