Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1195959
Att äldre bilar med sämre avgasrening kommer att få högre skatt ser jag som rätt troligt.

Jag tror dock att det kommer att ta ett tag innan dieslar som klarar Euro 6 får någon rejäl höjning, men diselbilar med upp till Euro 5 torde drabbas om något till några år.

Men det är svårt att spå in i framtiden. Eftersom det är många väljare som kör äldre dieselbilar så är det fullt möjligt att höjningarna på existerande bilar blir hanterbara.
av refbob
#1195967
Min XC70 my16 kommer kanske att öka som den sista riktiga dragbilen XC70.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195994
Momentum skrev:
joel80 skrev: Med nuvarande förslag så kommr du kunna köra XC70 så länge du lever utan extra skatt. XC70 byggs inte längre och förslaget påverkar inte tidigare sålda bilar.
Men hallå - du menar att man aldrig brukar ändra i befintliga regelverk?
Menade enligt det skatteförslag på ändring som vi väl diskuterade ovan?
Det var väl det som VolvoB20 menade skulle förstöra hans chans att köra det han ville?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1196003
least skrev:Exakt vad är det som de ligger efter i?
Upplevd kvalitet kommer att förbli lika viktigt även framåt i tiden.

SPA-plattformen är redan idag klar för elektrifiering av alla kommande modeller.
Detsamma gäller den mindre CMA-plattformen.
Vill du ändå påstå att man ligger efter i utvecklingen?
Jag tillhör skaran av folk som tycker att den upplevda kvaliteten på tesla är i nivå med övre premiumsegment, bitvis högre till och med.
Det påverkas säkert av vad man själv tycker är viktigt, så det är väl individuellt.
Att den är klar (det finns plats) för helelektrifiering är helt meningslöst utan färdig teknik att montera.
Så ja, utan bil på marknaden är ytterligare en dag på efterkälken.
Missförstå mej inte, hade volvo haft en helektrisk s90 för 500-600k hade jag förmodligen hängt på låset, men hade jag betalat 1 miljon för volvon? Njaa. Då är jag ändå tämligen pro-volvo.
av Mwi
#1196004
2018 är det val, om sittande regering då kraftigt höjer fordonskatten på Volvos storsäljare i Sverige lagom innan valet. Är det någon som tror att det kan påverkar valresultatet?
Det här förslaget kommer att rinna ut i sanden, när media börjar skriva om hur många Svenska arbetstillfällen som riskerar att försvinna.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196011
Volvo kommer att ha bra alternativ med ungefär samma pris som inte kommer att få straffskatt. Du ska nog se att regeringen och Volvo är rätt bra synkade här... Det 'är faan inte omöjligt att det här nya förslaget tagit sån förbannad tid bara för att man ska vänta in Volvo.
av Mwi
#1196015
Om tio månader har vi svaret så det är inte långtid kvar, det skall bli spännande att se vad Fridolin skall ha i byxfickan till nästa val, en bilnyckel?
Användarvisningsbild
av joel80
#1196018
Jag är mer nyfiken på vad Volvo har i bakfickan!! Vad kommer att komma i höst och i vår! Vilka val kommer vi ha på motorsidan på nya V60... :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1196046
joel80 skrev:Med nuvarande förslag så kommr du kunna köra XC70 så länge du lever utan extra skatt. XC70 byggs inte längre och förslaget påverkar inte tidigare sålda bilar.
Tror du på jultomten också. Kompisen är numera pensionär och hans lite äldre XC90 har hoppat upp till 8200 kr i skatt, och då är det ändå valfläsk-år med analkande riksdagsval. Med 99% blir det kommunist-miljö-sosse majoritet efter valet då aliansen är helt under isen.

Skulle inte förvåna mig ett skvatt om hans bil då far upp till det dubbla, typ 16.000 i skatt, det är tungt för en pensionär idag. Det sjuka är att bilen står ju där och tickar dessa summor även om han påtar i trädgården eller tar bussen till stan.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196066
Testa att läsa min mening igen.. Speciellt de tre första orden du citerade där.

Att ha en XC90 man knappt använder som står och kostar pengar i trädgården låter dumt. Då ska man kanske byta bil...
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]