Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av svenl
#1194560
Jag har en XC70 Classic som jag plockade ut som förmånsbil när modellen var ny i maj 2015. Bilen skall vara kostnadsneutral för företaget vilket innebär att jag får ett bruttolöneavdrag på lönen som skall täcka bilens kostnader. Om kostnaderna är lägre än avdraget på lönen får jag tillbaka överskottet när jag lämnar tillbaka bilen. I tillägg till bruttolöneavdraget betalar jag skatt på förmånsvärdet som är ca 5700:-

Jag tänker köpa ut bilen och det kan jag göra till marknadsvärde när som helst. I helgen var jag på Bilia och de tror att bilen kommer att tappa 10-15 K i värde fram maj när det gått tre år. Då undrar jag om det inte lika bra att köpa ut bilen redan nu? Visserligen blir det ju billigare att kostnaderna för bilen dras på bruttolönen men skatten på förmånsvärdet blir ju mer än vad bilen kommer att tappa i värde fram till maj!

Någon annan i forumet som räknat på detta?
av refbob
#1195249
Har du kollat om företaget får köpa bilen till restvärdet och sedan sälja den till dig. Det borde du tjäna på. Det borde vara lägre än marknadsvärdet.
av Rosemax
#1195268
joel80 skrev:Om du betalar bilen med bruttolöneavdrag ska du väl inte betala förmånsvärde? Då betalar du ju dubbelt för bilen?
Om bilen ska vara kostnadsneutral för bolaget blir det ju så. Däremot, om man betalar via nettolöneavdrag så minskas förmånsvärdet med motsvarande belopp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195269
joel80 skrev:Om du betalar bilen med bruttolöneavdrag ska du väl inte betala förmånsvärde? Då betalar du ju dubbelt för bilen?
Klart man ska, han betelar ju bilen med oskattade pengar. Då får man så klart beala skatt för förmånen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195270
refbob skrev:Har du kollat om företaget får köpa bilen till restvärdet och sedan sälja den till dig. Det borde du tjäna på. Det borde vara lägre än marknadsvärdet.
Får du köpa den under marknadsvärdet så är det en förmån så du får betala skatt på mellanskillnaden och företaget får betala sociala avgifter och arbetsgivaravgift på mellanskillnaden.
av svenl
#1195273
Jag får inte köpa bilen till restvärdet utan det är marknadsvärde som gäller dvs inköpspris hos bilhandlare.

Min poäng är att om bilen ändå inte kommer att tappa mer än 15000:- fram till maj så är det ju dumt att betala skatt på förmånsvärdet fram tills dess? Visserligen går ju bilens kostnader på bruttolönen men det lär inte bli så mycket innan dess om inget oförutsett händer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195276
Beror ju på vad du själv tror. Den kan hålla värdet och bara tapp 10 k

Eller så skenar dieselförbudshysterin och vi får en dipp i ekonomin pga lånebubbla och korea/syrien/baltikum kris och den tappar 150 k

2 dagar innan globala finanskrisen 2008 var det ju ingen som trodde det skulle kunna hända.
av svenl
#1195282
VolvoB20 skrev:Beror ju på vad du själv tror. Den kan hålla värdet och bara tapp 10 k

Eller så skenar dieselförbudshysterin och vi får en dipp i ekonomin pga lånebubbla och korea/syrien/baltikum kris och den tappar 150 k

2 dagar innan globala finanskrisen 2008 var det ju ingen som trodde det skulle kunna hända.
Det kan man ju aldrig veta förstås men jag är optimist :-) Om något ser jag allt detta som ett argument mot att köpa en ny bil just nu.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195290
svenl skrev:
VolvoB20 skrev:Beror ju på vad du själv tror. Den kan hålla värdet och bara tapp 10 k

Eller så skenar dieselförbudshysterin och vi får en dipp i ekonomin pga lånebubbla och korea/syrien/baltikum kris och den tappar 150 k

2 dagar innan globala finanskrisen 2008 var det ju ingen som trodde det skulle kunna hända.
Det kan man ju aldrig veta förstås men jag är optimist :-) Om något ser jag allt detta som ett argument mot att köpa en ny bil just nu.
Om du är optimist köper du självklart ny dieselbil idag. Den kan bara stiga i pris för nästa år kommer nya dieselbilar att certifieras efter den nya testcyckeln som ger 30-40% högre siffor och därmed mycket högre skatt för de bilar som säljs nästa år. Det gör att om du köper en ny idag kommer den vara eftertraktad med sin låga skatt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]