Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1195509
Dom kommer köra med NDEC till 2020 och sen se över reglerna beroende på hur nya körcykeln ser ut.
Sen tror jag att nyare hybrider inom nått år kommer ha betydligt längre räckvidd på el.

Står om hur dom kommer hantera WLTP i brödtexten till det här beslutet:
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/
"Givet den osäkerhet som finns kring effekterna av EU:s nya körcykel WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) anser regeringen att den gamla körcykeln NEDC (New European Driving Cycle) bör ligga till grund för fordonsbeskattningen inom bonus malus-systemet under en övergångsperiod. Den 1 januari 2020 sker en övergång till WLTP. Då finns möjlighet att justera nivåerna så att minst samma miljöstyrning upprätthålls"
Användarvisningsbild
av apersson850
#1195535
Om man ska gå efter vad som skrivs på olika forum, detta inkluderat, verkar många vara mycket intresserade av om förbrukning eller skatt eller något annat kan påverka deras driftkostnad med 1000 kronor om året, på en bil som tappar 100000 i värde varje år, de första åren.
Så underskatta inte vikten av små utgifter.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195546
Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195575
apersson850 skrev:Om man ska gå efter vad som skrivs på olika forum, detta inkluderat, verkar många vara mycket intresserade av om förbrukning eller skatt eller något annat kan påverka deras driftkostnad med 1000 kronor om året, på en bil som tappar 100000 i värde varje år, de första åren.
Så underskatta inte vikten av små utgifter.
Om jag fattar formeln rätt, Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram.
Skulle tex en En XC60 T6 My-13 som är en 245 grammare skulle landa på 14.925 i årsskatt om jag räknr rätt. Det är väl därför sådana bilar aldrig mer kommer byggas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1195576
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1195594
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.
Folk är snåla och rädda för nya saker.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195614
Mwi skrev:
joel80 skrev:Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Nu är det väl ingen som vet hur många hybrider som kommer att klara gräsen för supermiljöbilspremien, när mätmetoden skall bli mer verklighetsnära.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sstampeln/
Man kommer köra med gamla körcykeln bär man baserar skatt och premier i en övergångsperiod fram till 2020. Så det är nog troligt att det också gäller förmånsvärdena.

Sen hinner då biltillverkarna justera sina hybrider med lite vettigare räckvidd på batteri så att de hamnar på den nivå som nya mätningarna sen kräver.
Det blir bättre för oss kunder då bilarna tvingas bli så pass snåla som dom faktiskt gör reklam för att de ska vara.

Jag tror vi kommer börja få se att det blir vanligt med närmre 10 mils räckvidd I hybriderna rätt snart.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195618
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Fast blir skillnaden i Premier och extra skatt mellan att köpa en motorstark dieselbil mot en motorstark elbil upp mot just kanske 100k på tre år så börjar det få rätt stor betydelse.

60k i premie är ju inte det enda, utan det kan bli 30-40k skatt på 3 år för dieselbilen.

Jag tror det här kommer få betydligt större effekt på folks val av bil från nästa sommar.

Vill man ha en motorstark bil väljer man minst hybrid..
Ytterligare ett bevis på att elbilar inte leverar, då hade man inte behövt toksponsra dem med massor av bidrag och straffskatta ihjäl alla andra.

En bra produkt säljer sig sjäv.
Du har väl inte ens testkört en riktig elbil! Du har inte en aning om vad det är för "produkt".
Elbilen är och kommer vara helt överlägsen ICE-bilar. Det som varit hämmande är utbudet där man inte kunnat välja den sorts bil man vill ha som elbil. Alla gillar inte Nissan eller Renault...
Men som du kanske också märker håller det på att ändras... samtidigt som priset på dem går ner kraftigt.

Att man sen har olika skattemässiga fördelar kan du ju se som att de som köper bilar som släpper ut skit äntligen får betala för det. Samhällskostnaderna för nedsmutsning och ohälsa är sjukt svåra att räkna på, men dom finns där och har hittills betalats av oss alla oavsett bil.

Man kommer ju också justera den här premien allt eftersom, systemet ska vara självförsörjande och då andelen törstiga bilar minskar minskar intäkterna och alltså även bonusen. Inom ett antal år (jag tror 5-6 år) kommer också en elbil med halvstort batteri (ca 30mils räckvidd) att vara i samma pisklass som en dieselbil, även utan premien. Batterikostnaden sjunker med ca 20% varje år, och ser man till kostnaden i övrigt för en elbil är den betydligt billigare att bygga än en ICE. 2022-2023 ser man "brake point" där elbilarna blir billigare i inköp än motsvarande ICE. Men redan nu hämtar man hem det på vissa elbilar om man räknar på en 3 eller 5-årsperiod med beparingar på bränsle och servicekostnader.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]