Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1194282
Min erfarenhet är att verkmästaren eller annan medarbetare på företaget som reparerar skadan är av Volvia utsedda att vara skadereglerare. De har inte samma ägare men de jobbar som skadereglerare år Volvia. Det är alltså han eller hon som vid en reklamation på ett jobb skall säga att verkstaden gjort ett godkänt jobb eller om det bör åtgärdas. Men eftersom skaderegleraren då jobbar på verkstaden är man i princip alltid nöjd med reparationen.

Om man jämför med andra försäkringsbolag så ställer deras skadereglerare oftast mycket större krav på verkstaden och du som kund känner att du har försäkringsbolaget på din sida "mot" verkstaden om det skulle uppstå en tvist. Min erfarenhet säger att du som Volviakund är väldigt ensam "mot" verkstaden om du har åsikter om en reparation som utförts felaktigt.

När jag råkat ut för detta har jag inte blivit informerad om några andra alternativ än att prata med skaderegleraren, som lagade bilen.... Det var förvisso några år sedan så saker och ting kan ha ändrat sig sedan dess.
#1194295
MartinS skrev:Min erfarenhet är att verkmästaren eller annan medarbetare på företaget som reparerar skadan är av Volvia utsedda att vara skadereglerare. De har inte samma ägare men de jobbar som skadereglerare år Volvia. Det är alltså han eller hon som vid en reklamation på ett jobb skall säga att verkstaden gjort ett godkänt jobb eller om det bör åtgärdas. Men eftersom skaderegleraren då jobbar på verkstaden är man i princip alltid nöjd med reparationen.

Om man jämför med andra försäkringsbolag så ställer deras skadereglerare oftast mycket större krav på verkstaden och du som kund känner att du har försäkringsbolaget på din sida "mot" verkstaden om det skulle uppstå en tvist. Min erfarenhet säger att du som Volviakund är väldigt ensam "mot" verkstaden om du har åsikter om en reparation som utförts felaktigt.

När jag råkat ut för detta har jag inte blivit informerad om några andra alternativ än att prata med skaderegleraren, som lagade bilen.... Det var förvisso några år sedan så saker och ting kan ha ändrat sig sedan dess.
Hej igen!

Tanken med att det finns en utsedd skadereglerare på plats är att vi ska kunna vara snabbare i beslut och i slutändan få en nöjdare kund. Detta är någon som är unikt men inte på något sätt tar bort din rätt att reklamera.

På Volvoverkstäder finns det alltid en KRA (kundrelationsansvarig) som är anställd för att hantera dessa typer av ”tvister”. Du kan också få hjälp med en besiktningsman utsänd av Volvia och givetvis finns möjlighet att överklaga detta till de av samhällets utsedda prövningsverksamheter. Tänker då på Svenska Handelskammaren eller Motormännen.

Du ska helt enkelt känna dig nöjd och jag beklagar att du haft en annan uppfattning eller om vi på något sätt misslyckats med vårat åtagande i relationen med dig.

Vi kanske helt enkelt måste bli tydligare? Har du något förslag?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194357
Var finns det att läsa om det du nu beskriver? Det var inget som den lokala skaderegleraren eller kundtjänst ville berätta för mig iallafall. Så där finns det väl förbättringspotential att berätta om dessa möjligheter. Jag hänvisades bara till den lokala verkmästaren.
Användarvisningsbild
av Derank
#1194378
En kundrelationsansvarig finns hos alla ÅF, det är ingen hemlighet, och är du inet överens med verkstaden tar du kontakt med försäkringsbolaget så kan de skicka ut en skadereglerare, det finns fall där man anlitat Dekra som opartiska bersiktningsmän efter att kund och verkstad och skadereglerare inte varit överens. Och det går alltid att överklaga ett beslut.

För 20år sedan fick man vänta på att en skadereglare från Volvia kunde åka och besiktiga av bilen, idag gör verkstaden det för att det hela ska gå smidigare och fortare.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194421
Det blir ändå lite svågerpolitik över det hela. Jag uppskattar när det finns tydliga beställare och utförare som kan sätta hårt mot hårt mot varandra.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1194459
Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?
#1194528
Mabuse skrev:Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?
För att de vill att du ska köpa en nyare Volvo då :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194535
Micce1980 skrev:
Mabuse skrev:Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?
För att de vill att du ska köpa en nyare Volvo då :mrgreen:
Var det någon som sa svågerpolitik? :roll: :wink:
#1194700
MartinS skrev:
Micce1980 skrev:
Mabuse skrev:Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?
För att de vill att du ska köpa en nyare Volvo då :mrgreen:
Var det någon som sa svågerpolitik? :roll: :wink:
Hej!

Givetvis är den äldre bilen minst lika viktig som en ny.

Volvia har idag en assistansprodukt som täcker bilar upp till 10 år som går att köpa till.
Gör man en orginalservice i Volvohandeln får man med assistansförsäkring på bilar upp till 10 år. Anledningen att Volvo som star för produkten vill att den servas hos handeln, är för att säkerställa att service är gjord med orginaldelar och på rätt sätt.

Det är ju aldrig så att man nekas hjälp vid ett plötslig avbrott utan den vanliga försäkringen räddning tar vid dock mot en självrisk på 1200:-.

Men jag tar frågan med mig om att utöka tiden på assistans för att täcka in fler behov!

Med vänlig hälsning
Christoffer
#1194718
VolviaChristoffer skrev:Just till din fråga om bolagsbyte är detta bestämt genom FAL (försäkringsavtalslagen) att försäkringar I Sverige ska gälla ett år. Ser man till grannländerna, ta tex. Norge är det en annan syn och möjligheten till att byta bolag under pågående period är mycket större.
ThomasT skrev:
Marlboroman skrev:Möjligheten att byta mellan bolag vid mer än ett tillfälle per år.
Det där är ju en ren teknikalitet som löses enkelt: 1. Ställ av bilen 2. Säg upp försäkringen 3. Teckna ny försäkring 4. Ställ på bilen
Det har jag fått praktisera tidigare när jag med buller och bång lämnade Trygg Hansa efter en lång strid om inlösningen av en bil som dem misskötte.
Fullt medveten om vad lagen säger, men frågan var vad som önskades :mrgreen: Uppsägningstid kan jag acceptera, men om man är missnöjd med ett avtal borde det ju å att lämna på ett enklare sätt än att vänta in ett specifikt datum varje år eller behöva ställa av bilen, komma ihåg att säga ifrån sig garageförsäkring och annat för att sedan kunna byta.
VolviaChristoffer skrev:Givetvis ska det extra försäkringar vi erbjuder; erbjudas för att du har behovet av dem inte annars!
Om inte bekymret kring TFF löst sig kan jag be någon ta kontakt med dig?

Om du nu valde Volvia trots det "strulet" vi skapat.
Vad var det som fick dig att göra det?
Situationen med TFF löste efter ett samtal som också var på väg att börja handla om hemförsäkring - trots att det var det som skapat bekymret från början :-(O)
Övertalningsförsöken att byta hemförsäkring skulle sedan komma att fortsätta och intensifieras för att sedan ta slut efter att jag i starkare ordalag än vad jag egentligen skulle vilja använda mot en telefonförsäljare som bara gör sitt jobb fick mig borttagen från listan på kunder som IF ringde till.

Har nyligen återkommit som kund i Volvia efter en tid hos Dina. Den här gången var det som så att Volvia var billigare + att dem få gånger jag har behövt ha kontakt med Volvia pga skada så har allt i regel fungerat väldigt smidigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]