Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
#1194459
Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?
#1194528
Mabuse skrev:Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?
För att de vill att du ska köpa en nyare Volvo då :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194535
Micce1980 skrev:
Mabuse skrev:Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?
För att de vill att du ska köpa en nyare Volvo då :mrgreen:
Var det någon som sa svågerpolitik? :roll: :wink:
#1194700
MartinS skrev:
Micce1980 skrev:
Mabuse skrev:Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?
För att de vill att du ska köpa en nyare Volvo då :mrgreen:
Var det någon som sa svågerpolitik? :roll: :wink:
Hej!

Givetvis är den äldre bilen minst lika viktig som en ny.

Volvia har idag en assistansprodukt som täcker bilar upp till 10 år som går att köpa till.
Gör man en orginalservice i Volvohandeln får man med assistansförsäkring på bilar upp till 10 år. Anledningen att Volvo som star för produkten vill att den servas hos handeln, är för att säkerställa att service är gjord med orginaldelar och på rätt sätt.

Det är ju aldrig så att man nekas hjälp vid ett plötslig avbrott utan den vanliga försäkringen räddning tar vid dock mot en självrisk på 1200:-.

Men jag tar frågan med mig om att utöka tiden på assistans för att täcka in fler behov!

Med vänlig hälsning
Christoffer
#1194718
VolviaChristoffer skrev:Just till din fråga om bolagsbyte är detta bestämt genom FAL (försäkringsavtalslagen) att försäkringar I Sverige ska gälla ett år. Ser man till grannländerna, ta tex. Norge är det en annan syn och möjligheten till att byta bolag under pågående period är mycket större.
ThomasT skrev:
Marlboroman skrev:Möjligheten att byta mellan bolag vid mer än ett tillfälle per år.
Det där är ju en ren teknikalitet som löses enkelt: 1. Ställ av bilen 2. Säg upp försäkringen 3. Teckna ny försäkring 4. Ställ på bilen
Det har jag fått praktisera tidigare när jag med buller och bång lämnade Trygg Hansa efter en lång strid om inlösningen av en bil som dem misskötte.
Fullt medveten om vad lagen säger, men frågan var vad som önskades :mrgreen: Uppsägningstid kan jag acceptera, men om man är missnöjd med ett avtal borde det ju å att lämna på ett enklare sätt än att vänta in ett specifikt datum varje år eller behöva ställa av bilen, komma ihåg att säga ifrån sig garageförsäkring och annat för att sedan kunna byta.
VolviaChristoffer skrev:Givetvis ska det extra försäkringar vi erbjuder; erbjudas för att du har behovet av dem inte annars!
Om inte bekymret kring TFF löst sig kan jag be någon ta kontakt med dig?

Om du nu valde Volvia trots det "strulet" vi skapat.
Vad var det som fick dig att göra det?
Situationen med TFF löste efter ett samtal som också var på väg att börja handla om hemförsäkring - trots att det var det som skapat bekymret från början :-(O)
Övertalningsförsöken att byta hemförsäkring skulle sedan komma att fortsätta och intensifieras för att sedan ta slut efter att jag i starkare ordalag än vad jag egentligen skulle vilja använda mot en telefonförsäljare som bara gör sitt jobb fick mig borttagen från listan på kunder som IF ringde till.

Har nyligen återkommit som kund i Volvia efter en tid hos Dina. Den här gången var det som så att Volvia var billigare + att dem få gånger jag har behövt ha kontakt med Volvia pga skada så har allt i regel fungerat väldigt smidigt.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1194860
Bra initiativ från Volvia att starta denna tråd tycker jag! :) Står själv i valet och kvalet mellan Ica bilförsäkring och Volvia. Bilen är en V40 2.0T MY02. Vid första anblick känns ju nice Price hos Volvia dom ett bra val, men känns som att bilen kommer bli inlöst för minsta lilla?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1194862
I vissa andra länder har man rabatt på försäkringen om man har dashcam i bilen.
Det skulle vara intressant att se om nått sånt skulle kunna införas även här.
Ni skulle bli först med det. :)
Användarvisningsbild
av svergie2
#1194886
joel80 skrev:I vissa andra länder har man rabatt på försäkringen om man har dashcam i bilen.
Det skulle vara intressant att se om nått sånt skulle kunna införas även här.
Ni skulle bli först med det. :)
Låter som ett mycket bra förslag!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
#1194939
svergie2 skrev:
joel80 skrev:I vissa andra länder har man rabatt på försäkringen om man har dashcam i bilen.
Det skulle vara intressant att se om nått sånt skulle kunna införas även här.
Ni skulle bli först med det. :)
Låter som ett mycket bra förslag!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Hej!

Intressant idé! :D

På vilket sätt skulle det främja en förmånlig premie?
Jag tänker på beteende i trafik men också större klarhet i vållande om olyckan skulle vara frame, vad tänker ni?

Med vänlig hälsning
Christoffer
#1194942
svergie2 skrev:Bra initiativ från Volvia att starta denna tråd tycker jag! :) Står själv i valet och kvalet mellan Ica bilförsäkring och Volvia. Bilen är en V40 2.0T MY02. Vid första anblick känns ju nice Price hos Volvia dom ett bra val, men känns som att bilen kommer bli inlöst för minsta lilla?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Hej!

Vid inlösen som du beskriver ovan bedöms alltid skicket individuellt i förhållande till rådande marknad.
Med det sagt så ger ett bättre skick givetvis ett högre marknadsvärde allt i förhållande till vad den eventuella reparationen skulle kosta.

För att vända på frågan lite, hur skulle du själv vilja att det borde vara?

Med vänlig hälsning
Christoffer
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]