VolviaChristoffer skrev:När utökningen av maskinskadeförsäkring tll 17 000 mil låg den bedömningen på vad som kunderna ville ha. Vid tidpunkten var milen mera intressant än ålder samt att vi gjorde några justeringar på komponenter.
Vilket som är mest intressant beror nog väldigt mycket på vilken bil och bilägare det handlar om. På min V70 -15 kommer jag med all sannolikhet att passera 8-årsgränsen före 17.000-milsgränsen. Troligen kommer bilen inte att ha mer än ca 10.000 mil på mätaren när den är åtta år.
VolviaChristoffer skrev:Den procentuella självrisken är något som vi diskuterar frekvent. Övervägande har kunderna sett positivt på detta i förhållande till premier.
Det är förstås alltid en avvägning. Men för egen del skulle jag nog vara beredd att betala lite extra för bättre självrisker på maskinskadeförsäkringen.
VolviaChristoffer skrev:Visst har det en minskning med oftast är det trafikmomentet som har den drivande premien. Detta beror till största del på det höga ansvaret just detta moment medför.
Visst är trafikförsäkringen en tung post där ingen premiesänkning är motiverad för att bilen faller i värde till följd av ålder och körsträcka. Men på en helförsäkring svarar ändå trafikförsäkringen för mindre än hälften av premien och både vagnskada och delkasko borde bli billigare vid lägre värde på bilen. Det är ju tänkbart att alla bolag, inte bara Volvia, ändå låter premien bli oförändrad. Men lite konstigt tycker jag detta är.
På senare tid har ju Volvia erbjudit "Nice Price" på vagnskadeförsäkringen för bilar som är åtta år eller äldre. Har själv en sådan på min V70 -02. Att den möjligheten tillkommit är bra. Men jag tycker egentligen premien gradvis borde sänkas automatiskt med stigande ålder och körsträcka.
VolviaChristoffer skrev:Jag tar ändå med mig inspelet till framtida premiediskussioner.
Bra det! :D