Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1192000
Hej alla Volvoägare!

Mitt namn är Christoffer och jag jobbar som produktutvecklare på Volvia Försäkringar!

Avsikten med denna tråd är att fånga upp era idéer kring hur ni vill att framtidens försäkringsprodukter ska se ut.

Vår avsikt är inte att på något sätt marknadsföra Volvia försäkringar utan snarare se om produkter som erbjuds eller ska erbjudas tar fäste i utefter hur behovet ser ut för er bilägare!

Det djupa intresset och kunskapen för Volvobilar som finns i jagrullar.se är unikt och jag tror det finns många goda idéer därute som kan göra våra produkter bättre!

För att öppna upp till diskussion så börjar vi med nedan frågor;

- Vad är det viktigaste för att förmedla trygghet i bilförsäkring?
- Vad saknas idag i din bilförsäkring?

Med vänlig hälsning
Christoffer
#1193715
VolviaChristoffer skrev:- Vad saknas idag i din bilförsäkring?
Möjligheten att byta mellan bolag vid mer än ett tillfälle per år.

För övrigt så var den senaste gången jag var i kontakt med Volvia den första på väldigt länge där inte 2/3 av samtalet gick ut på att pracka på mig en hemförsäkring jag inte velat ha. En sådan övning har resulterat i att jag råkat ut för att personen i andra änden fokuserade på att sälja allt annat än den försäkring jag ville teckna. Samtalet avslutades och jag trodde mig ha tecknat en försäkring, men brevet som kom från TFF visade att så inte hade skett :-(O)
Användarvisningsbild
av Derank
#1193720
Jag har haft Volvia så länge jag kan minnas och jag vetetusan om det finns nåt att klaga på idag, det ska väl isf vara att önska att ännu mer ingår i maskinskada ( om det går att peta in nått mer ) och förlänga den till säg 10år el 18k mil, i övrigt finner jag då inget att önska då det gäller Volvia försäkring.
#1193726
Har LF och saknar att de har 15 000 mil maskinskadeförsäkring, LF har ju 12 000 mil, det är en av de primära anledningarna till att jag övervägde Volvia. Valde dock bort er på grund av att ni tar 3773:- mer per år.
#1194228
Marlboroman skrev:
VolviaChristoffer skrev:- Vad saknas idag i din bilförsäkring?
Möjligheten att byta mellan bolag vid mer än ett tillfälle per år.

För övrigt så var den senaste gången jag var i kontakt med Volvia den första på väldigt länge där inte 2/3 av samtalet gick ut på att pracka på mig en hemförsäkring jag inte velat ha. En sådan övning har resulterat i att jag råkat ut för att personen i andra änden fokuserade på att sälja allt annat än den försäkring jag ville teckna. Samtalet avslutades och jag trodde mig ha tecknat en försäkring, men brevet som kom från TFF visade att så inte hade skett :-(O)
Hej och tack för ditt inlägg!

Givetvis ska det extra försäkringar vi erbjuder; erbjudas för att du har behovet av dem inte annars!
Om inte bekymret kring TFF löst sig kan jag be någon ta kontakt med dig? Eller så kan du ringa kundservice på 031 345 67 00.

Just till din fråga om bolagsbyte är detta bestämt genom FAL (försäkringsavtalslagen) att försäkringar I Sverige ska gälla ett år. Ser man till grannländerna, ta tex. Norge är det en annan syn och möjligheten till att byta bolag under pågående period är mycket större.

Om du nu valde Volvia trots det "strulet" vi skapat.
Vad var det som fick dig att göra det?

Med vänlig hälsning
Christoffer
Senast redigerad av 1 VolviaChristoffer, redigerad totalt 0 gånger.
#1194231
Derank skrev:Jag har haft Volvia så länge jag kan minnas och jag vetetusan om det finns nåt att klaga på idag, det ska väl isf vara att önska att ännu mer ingår i maskinskada ( om det går att peta in nått mer ) och förlänga den till säg 10år el 18k mil, i övrigt finner jag då inget att önska då det gäller Volvia försäkring.
Hej och tack för ditt inlägg!

Vad roligt att du är nöjd med vår försäkring och då I synnerhet maskinskadan.
Från den 1 maj 2017 är maskinskadan utökad till 17 000 mil om den är köpt i den auktoriserade Volvo handeln.
Övriga Volvo bilar har 15000 mil.

Men om du fick möjligheten till att påverka kompententlistan, vad skulle du i såfall önska?

Med vänlig hälsning
Christoffer
#1194233
Micce1980 skrev:Har LF och saknar att de har 15 000 mil maskinskadeförsäkring, LF har ju 12 000 mil, det är en av de primära anledningarna till att jag övervägde Volvia. Valde dock bort er på grund av att ni tar 3773:- mer per år.
Hej och tack för ditt inlägg!

Från den 1 maj 2017 är maskinskadan utökad till 17 000 mil om den är köpt i den auktoriserade Volvo handeln.
Övriga Volvo bilar har 15000 mil.

Vi får hoppas att vi vid nästa tillfälle har möjlighet till en mera konkurrenskaftig premie.

Med vänlig hälsning
Christoffer
Användarvisningsbild
av MartinS
#1194234
Det största problemet jag ser med er som bolag är när en reparation går snett. Då är det ofta verkstaden (verkmästaren?) som lagat bilen som skall bedöma om reparationen är godkänd, vilket den naturligtvis är för det är ju dom som gjort den. Det blir lite dumt när beställaren är samma som utföraren.

Det skulle behövas oberoende skadereglerare som man bedöma reparationen. Det är den största fördelen jag ser med att välja ett annat bolag, dom kan sätta större press på verkstaden om något skulle gå snett. Det vill man inte göra "inom de egna leden".
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1194245
Marlboroman skrev:Möjligheten att byta mellan bolag vid mer än ett tillfälle per år.
Det där är ju en ren teknikalitet som löses enkelt: 1. Ställ av bilen 2. Säg upp försäkringen 3. Teckna ny försäkring 4. Ställ på bilen


.
#1194277
MartinS skrev:Det största problemet jag ser med er som bolag är när en reparation går snett. Då är det ofta verkstaden (verkmästaren?) som lagat bilen som skall bedöma om reparationen är godkänd, vilket den naturligtvis är för det är ju dom som gjort den. Det blir lite dumt när beställaren är samma som utföraren.

Det skulle behövas oberoende skadereglerare som man bedöma reparationen. Det är den största fördelen jag ser med att välja ett annat bolag, dom kan sätta större press på verkstaden om något skulle gå snett. Det vill man inte göra "inom de egna leden".

Hej och tack för ditt inlägg!

Volvia har ett väldigt nära samarbete med verkstäder runt om i landet. Verkstäderna är också sina egna och ägs inte på något sätt av Volvia. Möjligen är missuppfattning det snarlika namnen, tänker då på Bilia.

Om man inte är nöjd med ett jobb som utförts av en verkstad kan man alltid begära ett annat utlåtande. Det är givetvis väsentligt att du som försäkringstagare är nöjd med utförd reparation, så vi fortsättningsvis får vara med och försäkra ditt fordon.

Det finns givetvis andra sätt att reklamera, men jag beskriver bara ovan då jag tror att det är svaret du söker.

Utveckla gärna om jag missuppfattat.


Med vänlig hälsning
Christoffer
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]