Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1209537
Skillnaden består, om inte mer med stigande ålder. Anmärkningsvärt mkt vill jag säga. Men hur mycket som beror på de utbredda ratt och navistölderna på BMW eller på City Safety på V60 blir svårt för en utomstående att räkna ut.

V60D4: 6911kr
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1
BMW320d: 10079kr
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_32 ... ?ca=11&w=1
Premier från Aktsam. Billigast på båda för mig.
#1210275
Lövet skrev:Gissar på:
- Det har inte gett någon märkbar effekt på skadekostnaderna i Volvias bestånd. (Tänk på att bolagen inte delar statistik)
eller
- Man har reducerat premien över hela linjen, dvs inte skiljt på V60 med City Safety eller inte pga svårigheter att identfiera vilka bilar som faktiskt har det.
Hej!

Det har en påverkan med säkerhetssystem på premie.
Säkerhetssystemen reducerar skador, men har däremot effekten att dra upp skadekostnaden när något väl händer.

Med Vänlig hälsning
Christoffer
#1210278
White skrev:Det jag saknar mest är någon form av entusiastförsäkring!

Som det är i dag får jag bara ut en spottstyver av vad bilen är värd om något händer om jag vill försäkra i Volvia.
Jag är jättenöjd med Volvia för övrigt och har haft försäkring hos er sedan 1988.
Hej!

Intressant förslag!

Vad skulle kriterierna för att kunna vara med se ut? Hur skulle försäkringsbeloppet bestämmas?
Antar att du både pratar om ombyggda utställningsbilar och väl bevarade orginalbilar?

Med Vänlig Hälsning
Christoffer
Användarvisningsbild
av SvenB
#1210281
VolviaChristoffer skrev:
White skrev:Det jag saknar mest är någon form av entusiastförsäkring!

Som det är i dag får jag bara ut en spottstyver av vad bilen är värd om något händer om jag vill försäkra i Volvia.
Jag är jättenöjd med Volvia för övrigt och har haft försäkring hos er sedan 1988.
Hej!

Intressant förslag!

Vad skulle kriterierna för att kunna vara med se ut? Hur skulle försäkringsbeloppet bestämmas?
Antar att du både pratar om ombyggda utställningsbilar och väl bevarade orginalbilar?

Med Vänlig Hälsning
Christoffer
Titta på försäkringsbolag som försäkrar flygplan. Där betalar du försäkringspremie utifrån det värde du sätter på ditt flygplan. Vid totalskada får du ut det beloppet du försäkrat för. Ett högre belopp gör ju det mer intressant för försäkringsbolaget att bekosta reparation vid mer måttliga skador.
av andersuw
#1210522
Hej Christoffer,

Jag har varit Volviakund i en oherrans massa år nu (minst 25 tror jag) och i huvudsak en nöjd sådan. Annars hade jag förstås inte blivit kvar så länge. ;-) Lyckligtvis har det inte handlat om vare sig så många eller så stora skador för min del. Men de gånger det ändå varit aktuellt tycker jag i allt väsentligt det fungerat bra.

Jag har ett par synpunkter och en fråga.

Synpunkterna har att göra med maskinskadeförsäkringen. Där tycker jag i likhet med andra i tråden att det vore bra om Volvia följde Folksam i spåren (se här) och utökade giltighetstiden till 10 år. Att milgränsen redan höjts är förstås bra. Men vissa av oss kör inte så långt per år att det blir den som avgör när försäkringen upphör. I likhet med andra i tråden tycker jag också det kan vara värt att grunna över om självrisken på maskinskadeförsäkringen bör vara ett fast belopp snarare än en procentsats i kombination med ett minimibelopp.

Min fråga gäller vagnskadeförsäkringen, delvis också delkaskoförsäkringen. Jag har på den punkten alltid undrat varför inte premien minskar i takt med bilens ålder, kanske även miltal. Visserligen blir förstås reparationskostnaden vid skada genomsnittligt ungefär densamma oberoende av hur gammal bilen är och hur långt den gått. Men när bilen istället löses in faller ju kostnaden med ålder och miltal. Likaså faller det belopp där det blir förmånligare för försäkringsbolaget att lösa in bilen istället för att reparera den. Alltså borde premien för vagnskada och till viss del även delkasko rimligen minska efter hand. Varför gör den inte det?

Med vänlig hälsning
Anders
av Psyko
#1217462
VolviaChristoffer skrev:
Mabuse skrev:Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?

Hej igen

Nu har vi höjt assistansen till 15 år. Hoppas att detta även täcker in din bil.

Om du finner det intressant, ta kontakt med vår kundservice.

Med vänlig hälsning
Christoffer
Vart finns denna information att läsa?

Om man googlar på Volvo Assistance så finns ingen info ens från Volvo att det är 15 år som gäller, kan inte heller se att någon åf uppdaterat den infon på deras hemsidor?
av Agneo
#1217465
VolviaChristoffer skrev:
Lövet skrev:Gissar på:
- Det har inte gett någon märkbar effekt på skadekostnaderna i Volvias bestånd. (Tänk på att bolagen inte delar statistik)
eller
- Man har reducerat premien över hela linjen, dvs inte skiljt på V60 med City Safety eller inte pga svårigheter att identfiera vilka bilar som faktiskt har det.
Hej!

Det har en påverkan med säkerhetssystem på premie.
Säkerhetssystemen reducerar skador, men har däremot effekten att dra upp skadekostnaden när något väl händer.

Med Vänlig hälsning
Christoffer
Hur menar du där Christoffer?
Vad är det som drar upp skadekostnaderna om man jämför med en bil utan tex city Safety?
Användarvisningsbild
av Momentum
#1217487
andersuw skrev: Synpunkterna har att göra med maskinskadeförsäkringen. Där tycker jag i likhet med andra i tråden att det vore bra om Volvia följde Folksam i spåren (se här) och utökade giltighetstiden till 10 år. Att milgränsen redan höjts är förstås bra. Men vissa av oss kör inte så långt per år att det blir den som avgör när försäkringen upphör. I likhet med andra i tråden tycker jag också det kan vara värt att grunna över om självrisken på maskinskadeförsäkringen bör vara ett fast belopp snarare än en procentsats i kombination med ett minimibelopp.
Maskinskada - Volvia
Konsument personbil
Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr
Om bilen körts 5 000 – 8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr
Om bilen körts 8 000 – 10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr
Om bilen körts 10 000 – 12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr
Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr

Folksam - Stor - 10 år - 15000 mil - den högre självrisken efter 8000 mil upp till 15000 mil
Maskin/Elektronik 750 kr / 1 500 kr


Om jag inte fattat något helt fel så kan man nog tycka att det blir väldigt dyr självrisk i Volvia då man ex vid 13000 mil får en maskinskada, minst 7500 kr mot 1500 kr i Folksam??????
Användarvisningsbild
av SvenB
#1217526
På mig verkar det som Christoffer bara går in och svarar på inlägg, när det är något som Volvia har bättre villkor på. Han svarar inte på frågor då Volvia har sämre villkor, och förklarar varför
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]