Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1208717
Agneo skrev:Angående det här med aktiva säkerhetssystem som city Safety mfl så tyckte jag mig höra när Volvo kom med detta att försäkringspremierna skulle bli markant lägre då skadorna skulle bli färre!
Tycker dock inte att man kan säga att min V60 har blivit billigare!
Den ligger ju på samma nivå som min V70 utan dessa system!
Varför?
Det vet du inte, eller hur? Du vet inte vad din V60 skulle kostat utan "City Safety-rabatten". Jag vet inte det heller på min V40, men ser att den är billigare att försäkra än vad min V50 var. Man får ju ingen specifikation hur de räknat premien, vilket är synd.
av Lövet
#1208739
Finns två alternativ för det:
1) Volvia kan inte veta om bilen har det eller inte
2) Det faktiska olycksutfallet är inte lägre i verkligheten trots City Safety

Mycket mer än så kan det inte vara.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1208854
svergie2 skrev:City safety är ju standardutrustning och går inte att välja bort. :)
Är du säker på det? Har för mig att det ligger i något paket (Teknik?).
Användarvisningsbild
av svergie2
#1209147
SvenB skrev:
svergie2 skrev:City safety är ju standardutrustning och går inte att välja bort. :)
Är du säker på det? Har för mig att det ligger i något paket (Teknik?).
Ja. City Safety är standard på alla årsmodeller av S, V, XC60/V40/S, V, XC90 samt V70 och S80 MY12 och framåt. Sedan finns det olika generationer som sagt. :) Driver Support (nu Intellisafe) utökar autobromsens funktionalitet till över 200 kmh.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1209174
Folksam har ju konstaterat i sina egna studier som baseraras på deras egen skadedata att autobroms kraftigt minskar personskadorna vid krock. (när det väl smäller har autobroms hunnit ta ner farten betydligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5489902

Var fjärde olyckor säger dom helt kan undvikas:
http://www.vibilagare.se/nyheter/autobr ... -an-vantat

Om det inte har effekt på premien är det bara för att Försäkringsbolagen ser en möjlighet att kraftigt öka sina vinster! :/
av Lövet
#1209190
Gissar på:
- Det har inte gett någon märkbar effekt på skadekostnaderna i Volvias bestånd. (Tänk på att bolagen inte delar statistik)
eller
- Man har reducerat premien över hela linjen, dvs inte skiljt på V60 med City Safety eller inte pga svårigheter att identfiera vilka bilar som faktiskt har det.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1209461
Lövet skrev: - Man har reducerat premien över hela linjen, dvs inte skiljt på V60 med City Safety eller inte pga svårigheter att identfiera vilka bilar som faktiskt har det.
Alla 60-seriebilar har och har alltid haft City Safety.

Jag vet, det är smått otroligt om man är van vid att ratta tyska bilar ;)
Användarvisningsbild
av Derank
#1209466
Fattar inet att folk håller på att mumla om premierna hela tiden. Ett försäkringsbolag ät ett företag med anställda som ska ha lön, de vill lika så som du ha mer i plånkan varje löneförhandling så självklart blir tjänster dyrare med tiden. Och 20åringarna SKA ha högre premie för de har inet ännu lärt sig att hantera ett fordon i trafiken.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]