Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
#1190228
Mors!

Volvia har höjt min premie :-(O) (gäller bil i sign). Har börjat kolla runt. Har redan hittat ett bolag som ligger långt lägre.

Här är fakta (vi gillar sådant)

Bor i Solna.
Man, 41 år
XC70 T6 MY13 Polestar
Ingen under 25
Max 1000 mil
Högsta självrisk vagnskada
Helförsäkring
Låst flerbilsgarage nattetid
Inte orsak skada bla bla
Högsta bonusklass bla bla
Hyrbil bla bla...

Volvia vill ha 9852 (tidigare 8772).

Senaste budet från konkurrerande är 6728:- väljer jag bort lite hyrbil och annat så landar jag på 5878:- per år.

Det "nya" försäkringsbolaget är WaterCircles.

Nu till det mest paradoxala...
Volvia ingår i If Skadeförsäkringar. WaterCircles ingår i If Skadeförsäkringar. Om jag ringer direkt till If för att få pris på bilförsäkring så ligger den på nästan 14000:-!!!

:!: :?: :idea: :!: :?: :idea:

"Samma" bolag har väääldigt olika prissättning.

Värt att tänka på.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1190290
Jag märke med förra bilen att Volvia är billiga i början sen smyghöjer dom medans andra bolag ofta blir billigare ju äldre bilen blir..
Fördelen med Volvia är ju deras maskinskada på 15000mil eller 17000mil(om bilen är köpt hos aukt.volvohandlare)... Det är det inte många försäkringsbolag som matchar.
Watercircles har ju bara 10k eller 12k mil..
Men frågan är ju om det är värt dom extra tusenlapparna..

Själv kör jag Länsförsäkringar på min för 5469kr..
Användarvisningsbild
av Its1more
#1190298
Bilen har gått ca 4000 mil och maskinskadan gäller bara tills bilen är 8 år ändå, även hos Volvia.

Länsförsäkringar ville ha 16880:-.

Det är en enorm skillnad.

/F
Användarvisningsbild
av MartinS
#1190300
LF är överlägset billigast på min XC60 T6 AWD numera. Volvia ligger någonstans i mitten av bolagen.
Användarvisningsbild
av snepo
#1190303
Försäkringsbolag blir man inte klok på. Att samma bil,kan skilja så enormt mycket hos olika bolag. Själv har jag Moderna,sen tre år tillbaks. Bra pris,som blev ännu lite billigare. När man tecknade försäkringen online
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1190331
Man vet inte vad försäkringsbolaget går för förrän man har ett skadeärende.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1190346
StringerBell skrev:Man vet inte vad försäkringsbolaget går för förrän man har ett skadeärende.
Exakt... En av anledningarna varför man inte väljer Volvia. Jag vill inte ha samma part som köper, utför och sedan betalar för reparationen. Lycka till att få ett dåligt jobb tillfixat.
Användarvisningsbild
av Its1more
#1190350
MartinS skrev:
StringerBell skrev:Man vet inte vad försäkringsbolaget går för förrän man har ett skadeärende.
Exakt... En av anledningarna varför man inte väljer Volvia. Jag vill inte ha samma part som köper, utför och sedan betalar för reparationen. Lycka till att få ett dåligt jobb tillfixat.
Bra poäng!

Precis samma anledning som vi har på jobbet när vi köper tjänster. Bolaget som hjälper till med kravställning/spec får inte utvecklingsuppdraget eller testuppdraget. Utvecklingsbolaget får inte testuppdraget osv.

Bolagen får heller inte vara dotterbolag eller ingå i samma koncern eller ha ägarintressen i varandra. Allt för att minimera dåliga leveranser och och ta bort ekonomiska intressen.

Jobbar statligt...

Lite OT där...

/F
av Lövet
#1190354
Observera att samma försäkringsgivare inte innebär samma villkor, skadehantering, kundtjänst osv.

Höjningar "utan anledning" är dock inget nytt. Man blir inte belönad för attt vara trogen kund. Tvärtom. Leta runt varje förfallodag, alltid.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1190389
Hade och har LF senast jag fick behov av dem. Kan bara säga att de skötte sig och fick bilen fixad snabbt på en Volvo ÅF med. De är även billigast på mig, där ingår bra villkor och har även hemförsäkring där. Volvia var inte bara dyr utan gav mig inte heller tillräckligt mycket för att välja dem så länge de kostar så pass mycket mer
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]