Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1189648
trumskolan skrev:Slänga nya Volvobilen och köpa jättedyr elbil?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utsl ... hojd-skatt
Inte om man hinner få sin bil levererad:
Förändringen gäller nya bilar, medan befintliga bilar betalar ordinarie fordonsskatt.
Dessutom är 45000 kr en droppe i havet om man ska köpa en bil i hyfsad storlek (med utrymme, räckvidd etc) som går på 100% el, typ Tesla som kostar 1-1,5 mille. Betala av 45000 kr på 1,5 miljon? Dom är uppriktigt sagt korkade på riktigt som styr just nu.
#1189654
Finansminister bjuder in till en perfekt valfråga, får väl se hur den tas emot i riksdagen
#1189656
Härligt. Då skjuter beggat i höjden. Tror dok inte ett dyft på detta och jag tror inte det avskräcker iaf. 1 lax i månaden är inte hela världen
#1189659
Och ingen tar ju en direkt förlust på 100k och skänker bort sin bil bara för att skatten höjs till 10000 per år. Du kan ju köra I 10år på den förlusten.

Det är ungefär som min granne som bytte bil för att den gamla drog så mycket. Att han sedan fick hosta upp 250k glömde han.

Hål i huvudet lixom.
#1189674
Derank skrev:Härligt. Då skjuter beggat i höjden. Tror dok inte ett dyft på detta och jag tror inte det avskräcker iaf. 1 lax i månaden är inte hela världen
Fast höjningen ska väl bara gälla år 1-3 vill jag minnas, sedan blir det ungefär samma nivåer som idag (plus max 360 kr?). Om nu förslaget blir verkligheten.
#1189675
Idioti... se till att det finns VETTIGA och VETTIGT prissatta alternativ till fossilbilar innan man gör så här dumma saker.

Varför flyger vi fortfarande inrikes och varför är det skattelättnader för flyget? Sluta straffa billisterna med det här jävla miljösnacket hela tiden, klart vi ska tänka på miljön men börja där det är värst.
#1189678
Linqid skrev:
Derank skrev:Härligt. Då skjuter beggat i höjden. Tror dok inte ett dyft på detta och jag tror inte det avskräcker iaf. 1 lax i månaden är inte hela världen
Fast höjningen ska väl bara gälla år 1-3 vill jag minnas, sedan blir det ungefär samma nivåer som idag (plus max 360 kr?). Om nu förslaget blir verkligheten.
Då är det ju lungt m då är det ju tjänstebil förarna som tar den smällen. Och våra beggade blir atraktivare pga lååååg ska för Svensson

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]