Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1189790
Tråden kanske passar bättre under "Allmän Bil-diskussion", där liknande trådar hamnat
#1189963
Den här diskussionen har förts i flera trådar tidigare.

Många rubrikreportrar (som alltså bara själva orkar läsa rubrikerna till sina källor) gick ut med stora rubriker om att stackars Svennson med V70 skulle få 7000kr mer i skatt.. Fast den stora höjningen gäller bara nya bilar med stora motorer/högt utsläpp som sagt ovan. Vill man komma undan den extra skatten helt och istället få en slant kollar man på hybrid eller elbil.. Eller en av de snålaste dieselbilarna. Där är det viss höjning men inte speciellt hög.

På begagnade bensinbilar blir höjningen för nästan alla på 352kr... per år.. Alltså ca 29kr per månad. Det märkliga med nya skatten är att de dieselbilar som idag har högst skatt får något sänkt skatt! Grånsen går någonstans kring 170g/km. Har man en begagnad dieselbil som släpper ut mer än så får man alltså sänkt skatt. Störst skattehöjning för begagnade dieselar får de som idag har räknats som miljöbilar och släpper ut kring 110-120g/km. Deras skatt idag är låg, bara runt 1100kr/år. Dom får en höjning till runt det dubbla.

Den här sidan har en bra uppställning på kostnader där man ser hur det blir första tre åren och efter tre år (vilket alltså gäller på gamla bilar också som jag förstått det.)
http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-sla ... ldre-bilar
#1189971
Finns ju redan ett väldigt enkelt och effektivt bonus-malus-system på plats.

Spelar ingen roll vad din bil är klassad för, enda som spelar roll är vad du faktiskt förbrukar per mil och detta betalas via skatten på bränslet du förbrukar.

Har du tung gaspedalfot och kör uppåt 1,5- 2 l per mil - då får du betala mer bränsleskatt.

Är du lätt på foten och kör ecodriving och kommer ner i siffror som ligger långt under vad din bil borde ligga på - grattis, då betalar du mindre bränsleskatt.

Skitenkelt "Bonus-malus"-system som funnits så länge vi haft bränsleskatt.
av Mwi
#1189976
Med tanke på att det är val 2018 i september så lär man inte vinna ett val om man höjer skatten för bilägare i juli 2018, även om det inte är några stora pengar som det blir så kommer rubrikerna bli stora om vilket dråpslag det blir mot alla bilägare och svensk fordonsindustri.
#1190018
Leopold skrev:Finns ju redan ett väldigt enkelt och effektivt bonus-malus-system på plats.

Spelar ingen roll vad din bil är klassad för, enda som spelar roll är vad du faktiskt förbrukar per mil och detta betalas via skatten på bränslet du förbrukar.

Har du tung gaspedalfot och kör uppåt 1,5- 2 l per mil - då får du betala mer bränsleskatt.

Är du lätt på foten och kör ecodriving och kommer ner i siffror som ligger långt under vad din bil borde ligga på - grattis, då betalar du mindre bränsleskatt.

Skitenkelt "Bonus-malus"-system som funnits så länge vi haft bränsleskatt.
Har en liten tanke kring det.
Problemet om man säger så är väl att med ett sånt system kommer det inte ut tillräckligt många bränslesnåla/miljövänliga alternativ på begagnatmarknaden. De som köper ny bil ser kanske inte en höjd bränsleskatt som så problematiskt och milkostnaden ökar procentuellt inte så mycket.

En skatt verkar ha större effekt för att folk ska välja annat. På begagnatmarknaden är en större del av totala ägandekostnaden faktiskt bränslekostnad och det får större betydelse, men de som letar bränslesnåla bilar kan inte direkt påverka vilka bilar som kommer ut på begagnatmarknaden.

Däremot är jag lite med på att man borde se över bränsleskatten rejält också, men man måste kanske också se till att det finns alternativ för folk innan. (Alltså genom att få ut fler bilar som drar mindre och kanske går på andra bränslen.)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]