Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1187899
Hej!
Det pratas ju mycket om att förbjuda dieselbilar. Vad tror ni händer led andrahandsvärdet på dieslar? Jag har en xc70 2016 som i och för sig är euro 6 men som jag ändå funderar på om jag ska byta mot en laddhybrid. Vad tror ni?

/Hans
#1187906
Att förbjuda Euro6 i svenska städer känns som väldigt långsökt. Jag hade däremot börjat skruva på mig om jag hade haft en annan klassning.
Dessutom finns det dom som aldrig hamnar i en stad som gärna fortsätter att åka diesel, så marknaden/andrahandsvärdet kommer sannolikt inte att sjunka som en sten.
Att byta bil är ju dock alltid trevligt... :wink:
#1187932
För merparten är det nog ett ikke problem. Jag kör inte ens bil i Stockholm längre det finns ingen anledning. Vilka åker ens in till städerna norr om dalälven längre. Allt fins ju ute i köpcentrarna som ligger i utkanten.
#1187974
Hane73 skrev:Hej!
Det pratas ju mycket om att förbjuda dieselbilar. Vad tror ni händer led andrahandsvärdet på dieslar? Jag har en xc70 2016 som i och för sig är euro 6 men som jag ändå funderar på om jag ska byta mot en laddhybrid. Vad tror ni?

/Hans
Byta bort en 2016 idag är ju helt hål i huvudet. Du förlorar ju skjortan på att byta så tidigt. Bärdinskningen kommer ju att vara bättre om du byter om 5år än idag garanterat
#1201880
Största "tappet" för en dieselbil uppstår troligtvis när en hop oroliga paniksäljer sina bilar. När handlarna får in mycket bilar, sjunker intresset att köpa in. Då blir det köparens marknad.
#1201896
Vill du ha en hybrid så skaffa dig en.

Som privatbil så skulle jag vilja hävda att det inte finns någon chans att räkna hem ett byte till en ny hybrid.

Kör du extremt mycket inne i stan så kan skillnaden bli mindre, men om du som de flesta privatbilister kör ca 1.500 mil om året men en hyfsat stor del lansväg så är hybrid i dagsläget betydlgit dyrare för privatbilister. Tjänstebilsförare med nedsatt fårmånsvärde hamnar i en annan situation.

Jag bytte just till en XC90 D5. Jag försökte räkna hem en XC90 T8, men oavsett hur jag räknade blev den rejält mycket dyare. De närmare 300.000:- till som ska ut går inte att räkna hem på den tiden jag planerar att ha bilen. Oavsett om den kan gå mycket på el, och att andrahandsvärdet eventuellt blir högre.

Det är rätt stor utveckling på el- och hybridbilar just nu. Därmed är det fullt möjligt att de får lägre andrahandsvärden än dieselbilar. Restvärdena från leasingbolag för hybrider är inte jättehöga...
#1201898
Ett tillägg -- funderar du på att byta bil i alla fall så kan det nog vara bra att titta på en hybrid. Jag hade gärna haft en T8, men för mig blev det för dyrt. Du kanske kan hitta något du vill ha som passar ditt körmönster utan att det behöver bli alltför dyrt.
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]