Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
#1168451
Hur kommer det sig att beg bildelar är så sjukt dyra? En ny kylare finns ju för mellan 1000-1500kr. Jag får verkligen inte ihop det.
Bilagor
kylare.JPG
kylare.JPG (128.82 KiB) Visad 4519 gånger
Användarvisningsbild
av P210
#1168517
Har också väldigt svårt att förstå deras prissättning, mycket är så sjuka överpriser att de aldrig blir av med dem! De borde ha som eBay, ett "best bid" låt folk lägga in vad de är beredda att betala så kanske de förstår prisbilden på begagnade delar och slipper alla "hyllvärmare".
Är det inte bättre att ha lite omsättning? Höga lagervärden ser aldrig bra ut för ett företag..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168519
Vill inte direkt försvara dom, men dom har ju omkostnader för sina "grejer". Är det en "riktigt seriös" firma är ju delarna både rentvättade och lämnas garanti på. Man kan åka till Returbilen och köpa en kylare för 200 kr, men då får du skruva loss den själv. Tvätta och renspola den själv (vid behov och vilja) och garanti får du ingen. Plus reskostnad och e.v ledigt från jobbet om man inte kan åka på en "ledig dag". Är det en "vanlig" bil finns ju Biltema, men köper du en original är Bildelsbasen ett alternativ.
Användarvisningsbild
av P210
#1168557
Visst alla verksamheter är ju vinstdrivande och ska gå ihop sig, men för mycket delar verkar de köra "halva nypriset" på hur länge som helst, oavsett tillgång och efterfrågan.
När jag köpte min V50 för fyra år sedan sökte jag lite delar för att "kitta upp" den bl.a. jagade jag en ratt.
Priserna på en R-design ratt låg då på 2000kr och uppåt, det gör de fortfarande.., lyckades till slut nypa en på självplocken så fort ett objekt kom in - då fick man samma ratt för 200?
Brukade lägga in bevakningar på intressanta prylar som var alldeles för dyr då, många ligger osålda ännu...

Sedan går det fynda också, till min Peugeot 306 cabbe kostade fina kompletta fjäderben fram 200kr/st
av NilsO
#1168562
De vänder sig egentligen inte i första hand till hemmafixare, utan till verkstäder. Då spelar arbetskostnaden för att leta rätt på delarna plötsligt roll, och att man ska kunna få tag på dem snabbt, och att man ska kunna vara säker på att det är rätt del med rätt artikelnummer. Då blir reservdelens pris inte heller riktigt lika avgörande i sammanhanget (och Bildelsbasen brukar åtminstone vara billigare än de etablerade reservdelskedjorna).

Men för oss som inte ser det som en kostnad att ta en tur till närmsta självplocksskrot och kolla om de kanske har delen, eller om den går att ersätta med en snarlik del från någon annan modell, eller att beställa på Ebay och vänta någon vecka, eller köpa delar från Biltema eller liknande som man inte alltid med säkerhet kan säga att de passar, så går det såklart att tjäna en del pengar.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]