Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1157957
Hej,

En av dem större Biliaanläggningarma i Stockholm lyckades skrapa och orsaka plåtskador på min v60 MY16 idag när den skulle backa in genom en port och man vallade in bilen med hjälp av väggen.
Skador från tanklocket och bakre stötfångaren.
Även baklysem och däck skadades (skrapmärken).
Bilia tar givetvis alla reparationskostnader på ca 40.000;-.
Efter viss diiskussion gick Bilia med på att behålla bilen fram till dess att bilens skador är åtgärdade.
Fri hyrbil under tiden dock tjaffs om servicen skulle betalas eller ej (ja, det är sant! Har serviceavtal).
Kommer inte ge mig.
Skador är dokuementerade.

Vad mer bör jag göra? Vad har jag rätt till?
Är orolig för värdeminskningen osv när det är dags att sälja den.

Mvh
#1158004
Tråkigt när de är oförsiktiga (stressade?) när de kör kunders bilar.

Var noga med att granska passningen vid tex. stötfångare, tankluckan etc. när bilen är reparerad.
Vissa verkstäder slarvar med passningen när bilar skaderepareras.
Granska även skillnader i färgnyansen mellan omlackerade delar och delar som har fabrikslackeringen.

Acceptera inget som avviker, du har rätt att kräva att bilen återställs till tidigare skick.

Någon annan värdeminskning ska du inte behöva oroa dig för.
#1158009
fjohan82 skrev:Tråkigt när de är oförsiktiga (stressade?) när de kör kunders bilar.

Var noga med att granska passningen vid tex. stötfångare, tankluckan etc. när bilen är reparerad.
Vissa verkstäder slarvar med passningen när bilar skaderepareras.
Granska även skillnader i färgnyansen mellan omlackerade delar och delar som har fabrikslackeringen.

Acceptera inget som avviker, du har rätt att kräva att bilen återställs till tidigare skick.

Någon annan värdeminskning ska du inte behöva oroa dig för.
Tack för bra svar, hittils inget superbra intryck över hur det skötts under dagen.
Känns som det kan bli en långdragen historia om man går på magkänslan.
Vart kan mam vända sig om ev tvist skulle uppstå tex vid nyansskillnader etc?
#1158015
matte25 skrev:
fjohan82 skrev:Tråkigt när de är oförsiktiga (stressade?) när de kör kunders bilar.

Var noga med att granska passningen vid tex. stötfångare, tankluckan etc. när bilen är reparerad.
Vissa verkstäder slarvar med passningen när bilar skaderepareras.
Granska även skillnader i färgnyansen mellan omlackerade delar och delar som har fabrikslackeringen.

Acceptera inget som avviker, du har rätt att kräva att bilen återställs till tidigare skick.

Någon annan värdeminskning ska du inte behöva oroa dig för.
Tack för bra svar, hittils inget superbra intryck över hur det skötts under dagen.
Känns som det kan bli en långdragen historia om man går på magkänslan.
Vart kan mam vända sig om ev tvist skulle uppstå tex vid nyansskillnader etc?
Det är så olika hur man väljer att gå vidare med en reparation som inte motsvarar de krav man som kund kan ställa.

Verkstadschef, påtala att bilen inte är korrekt reparerad. Får du ingen respons kan du alltid kontakta kundrelationsansvarig, finns kontaktvägar om du Googlar.
Går det inte hem där heller kontaktar du Volvo i Göteborg. Du har eventuellt fortfarande Vagnskadegaranti, då brukar man från Volvo ställa krav på hur bilen repareras är min erfarenhet.
Ett annat alternativ är ARN...
#1158142
Finns inget sätt för en kund att ta reda på att bilen varit krockad. Sådana register är inte tillgängliga för allmänheten.

Du har rätt att kräva lagning av skadan fackmannamässigt men tyvärr inte så mycket mer. Någon ersättning för besvär i största allmänhet finns inte. Får du gratis hyrbil har du heller inga andra direkta kostnader.
#1158157
valln skrev:Tur att det var en större verkstad annars tror jag skadan hade få gå på din vagnskada...
Tror faktiskt att det går på bilens vagnskada, min bror hade sin V70 på service hos Bilia i Skövde, under natten brann verkstaden och alla bilar blev skrot. Det gick på bilens brandförsäkring inte Bilias försäkring.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]