Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1152465
Ni som följer V40 trådar har nog märkt att jag haft en massa problem med min nyinköpta V40.

Det gick iallafall så långt så att de fick byta motor. När jag pratade muntligt med säljaren medgav han att det förmodligen var hans killar på verkstaden som missade att lyfta systemet ordentligt efter montering av kupevärmare. Bilen har stått på verkstad 9 dagar tack vare detta och har fått uppsöka verkstad 3ggr utöver det för småjusteringar.

Bilhandlaren vill inte ge mig någon kompensation för detta, har föreslagit rabatt på tillbehör men då slutar hen att svara. Ska tilläggas att jag pratar med säljchefen i detta ärende.

Någon som har några kloka kommentarer? Eller ska man bara vara glad att garantin täcker detta?
Användarvisningsbild
av Derank
#1152469
Det enda jag skulle kräva när bilen står på verkstad under en garantireparation är en lånebil, rabatt på tillbehör för att de lagar min bil, även om det var deras fel tycker jag låter lite sådär.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1152499
[quote="Derank"]Det enda jag skulle kräva när bilen står på verkstad under en garantireparation är en lånebil, rabatt på tillbehör för att de lagar min bil, även om det var deras fel tycker jag låter lite sådär.[/

All tid och strul det kostat mig då? Jag vet inte om jag är för gnällig men när det känns rätt surt... Bilen hade för övrigt gått 560 mil..
Användarvisningsbild
av Derank
#1152504
Jag förstår dig, hade själv en V70 2012a som problemen började dag ett och efter 18gg på verkstad tog jag smällen och bytte in den, losade ca 140k. Fick 3000sek insatt på Volvokontot, men det var inget jag hade krävt eller så.
Användarvisningsbild
av joel80
#1152507
Är det ett garantijobb eller reklamation? Låter mer som reklamation... Då gäller konsumentköplagen.. Om du köpt privat.

"Drabbas du av kostnader för att det är fel på bilen eller om bilen har levererats för sent kan du begära skadestånd. Skadeståndet måste vara rimligt i jämförelse med bilens pris och du måste kunna bevisa dina kostnader med exempelvis kvitton."
http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... lhandlare/
Användarvisningsbild
av joel80
#1152588
Ja, men om han köpt som privatperson och inte som företagare.
Jag skulle kanske varit tydligare där..
Användarvisningsbild
av Derank
#1152594
Mini_ice skrev:Ni som följer V40 trådar har nog märkt att jag haft en massa problem med min nyinköpta V40.

Det gick iallafall så långt så att de fick byta motor. När jag pratade muntligt med säljaren medgav han att det förmodligen var hans killar på verkstaden som missade att lyfta systemet ordentligt efter montering av kupevärmare. Bilen har stått på verkstad 9 dagar tack vare detta och har fått uppsöka verkstad 3ggr utöver det för småjusteringar.

Bilhandlaren vill inte ge mig någon kompensation för detta, har föreslagit rabatt på tillbehör men då slutar hen att svara. Ska tilläggas att jag pratar med säljchefen i detta ärende.

Någon som har några kloka kommentarer? Eller ska man bara vara glad att garantin täcker detta?

Men som Joel säger så har du ju rätt till förlorad arbetsinkomst och så, nu vet jag inet hur många turer du haft fram och tillbaka på verkstaden,
Men säg att du tagit ledigt 3timmar för att hämta/lämna bilen då har du rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst, du kanske kan få soppa pengar ochså, jag vet inte.

Jag åkte rätt mycket fram och tillbaka till verkstad med min förra V70 då den strulade men jag fick alltid en lånebil och jag fick full lön alla de dagar så att börja kräva något för förlorad arbetsinkomst var ju ointressant för min del, och jag har 9km til ÅF från bostaden så att börja kräva soppapengar var ochså ointressant. Jag fick som sagt 3000sek insatt på Volvokortet och sedan fick jag lite andra förmåner vid det nya bilköpet.
Användarvisningsbild
av mobe
#1154051
När jag hade mycket strul med med både min V50 och V40 så slutade jag att tanka lånebilen jag hade. Sa åt dom att så mycket strul som det varit nu samt alla vändor hit m.m så får ni stå får bränslet. Jag varken hörde eller fick något krav att betala bränslet.

Man måste stå på sig idag ang någon form av ersättning annars går man lottlös.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]