Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1150944
Nej kostnaden är inte samma att låna och betala kontant. Men skillnaden är numera ganska liten. Hela räntekostnaden är en extrakostnad jämfört med kontantköp. (På den senare kan man å andra sidan räkna alternativkostnad men det är en ganska teoretisk övning).

Definitionen av kostnad är hur mycket pengar som "förbrukas" för varje given period. (periodiserad utgift)
Användarvisningsbild
av StefanN
#1150945
Derank skrev:Men för att återgå till TS fundering, lån till bil är det absolut vanligaste i Sverige. Finns statistik och artiklar i ämnet.
Fast då är väl inte firma/tjänstebilar inräknade? För det verkar ju va det vanligaste när man läser om vilka bilar folk beställer att man bara lånar den av arbetsgivaren.
av Lövet
#1150948
Lite beroende på märke men ungefär 75% av åtminstone Volvos försäljning är i någon form förmånsbilar. Sen kan det vara både tjänste-, förmåns- eller personalbilar. Men av den återstående 25% så är fortfarande finans vanligast, uppdelat både på lån och privatleasing. Det är få, riktigt få, som köper en ny bil kontant idag.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1150950
Lövet skrev:Nej kostnaden är inte samma att låna och betala kontant. Men skillnaden är numera ganska liten. Hela räntekostnaden är en extrakostnad jämfört med kontantköp. (På den senare kan man å andra sidan räkna alternativkostnad men det är en ganska teoretisk övning).

Definitionen av kostnad är hur mycket pengar som "förbrukas" för varje given period. (periodiserad utgift)
Jotack, något fastnade när jag läste redovisning även om det var långtråkigt :P

Värdeminskningen som är den stora kostnad som nämndes är oförändrad. Visst tillkommer ränta och säkert en del avgifter kring lånet men i sammanhanget inte så stora pengar.

Återbetalning av lånet är i sig ingen kostnad men väl en utgift så där går det förstås att lura sig vad gäller hur dyrt det blir jämfört med att sparpengarna rostar bort i tysthet när bilens värde minskar.

För egen del känns det avlägset att köpa något så nytt och dyrt att det är värt besväret med lån men blir det aktuellt är lån helt klart ett alternativ beroende på ränteläget då.
av Lövet
#1150951
SBergdahl skrev:
Lövet skrev:Nej kostnaden är inte samma att låna och betala kontant. Men skillnaden är numera ganska liten. Hela räntekostnaden är en extrakostnad jämfört med kontantköp. (På den senare kan man å andra sidan räkna alternativkostnad men det är en ganska teoretisk övning).

Definitionen av kostnad är hur mycket pengar som "förbrukas" för varje given period. (periodiserad utgift)
Jotack, något fastnade när jag läste redovisning även om det var långtråkigt :P

Värdeminskningen som är den stora kostnad som nämndes är oförändrad. Visst tillkommer ränta och säkert en del avgifter kring lånet men i sammanhanget inte så stora pengar.

Återbetalning av lånet är i sig ingen kostnad men väl en utgift så där går det förstås att lura sig vad gäller hur dyrt det blir jämfört med att sparpengarna rostar bort i tysthet när bilens värde minskar.

För egen del känns det avlägset att köpa något så nytt och dyrt att det är värt besväret med lån men blir det aktuellt är lån helt klart ett alternativ beroende på ränteläget då.
Tror vi kanske menar samma sak. Kostnaden för värdeminskningen är samma, men vid lån så tillkommer en ytterligare kostnad som inte finns annars - räntekostnaden. Utgiften i det ena fallet är säg ~300.000kr, vid det andra tillfället 60.000kr(20% eller nåt annat). Kostnaden i det förstnämnda är ändå lägre eftersom räntekostnaden inte finns.

En favorit i sammanhanget som illustrerar hur svårt det kan vara är när en bilhandlare jag pratade med utbrast "Jamen, det är ju bara att du lägger lånet på ett år till?" när jag tyckte att en bil vi pratade om kostade för mycket. Den killen hade definitivt behövt gå om grundkursen :wink:
av Mwi
#1150970
Lövet skrev:En favorit i sammanhanget som illustrerar hur svårt det kan vara är när en bilhandlare jag pratade med utbrast "Jamen, det är ju bara att du lägger lånet på ett år till?" när jag tyckte att en bil vi pratade om kostade för mycket. Den killen hade definitivt behövt gå om grundkursen :wink:
Han var säkert kursetta på säljkursen :D idag är det mycket som säljs på vad det kostar i månaden, inte vad priset är.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1151021
Ja lånade 50.000kr för att få serviceavtal mm. till ett okej pris.
Annars när jag har lånat till bil väljer jag alltid på längsta möjliga tid typ 7år även om det bara varit max 50000 eller ett par hundra tusen. Om jag vill köpa en massa annat kul vill jag ha råd med det.
Tror att ja lånade ca 220000kr till gamla V60n och det betalade jag av på 1,5år. Har ganska låga fasta utgiftet och Volvo ligger på vägen till jobbet. Att extraamortera 10-15000kr var eller varannan månad går oftast.
Jag vet just nu ingen som inte lånat till bil.
Användarvisningsbild
av SRT
#1151023
Eller som att verkligheten i form av kreditbolag / säljare alltid räknar på din inkomst men väldigt sällan eller aldrig på vad du redan betalar på för denna summa och så gick det ibland som det gick.Har hört om belånade bostäder där räntan ändrats någon procent och allt fallit platt till marken för den belånade.Hur orkar folk bara leva med det dag ut och in.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1151025
Där tyckte jag att banken var bra när vi lånade till huset. Det är långt kvar tills det kostar lika mycket att bo som banken räknade på.
Nu räknar jag med att vi har betalat av huset lagom tills jag fyller 40år. Sex år kvar.
#1151040
Den senaste bilen jag köpte, den betalade jag kontant :D En Suzuki Wagon R+ 2002 :lol: Men Volvon är det bara 1,5 år kvar på, sen är den betald! :-)-)
I övrigt har jag haft mest kredit eller leasing på bilarna av nyare modell,
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]