Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1166778
Lövet skrev: Nej att köpa aktier för pengarna du får loss genom att låna på bilen är problemet. Låter man de ligga på banken eller i en "säker" räntefond är det inga problem. Dock får du förstås sällan en avkastningsfördel då, ingen bank eller förvaltare är dum nog att ge nämnvärd avkastning utan risk i placeringen.
Okej Andreas, I rest my case. Skillnaden mellan en investering på börsen är att du kan sätta en stopploss eller genom en knapptryckning gå ur din investering innan du förlorat några större summor. Att omsätta en bil till pengar är betydligt omständigare och tar betydligt längre tid. Men som sagt, det handlar om intresse för pengar och ekonomi. Jag har lagt 1-2t varje dag i snart 30 år och lärt mig lite på vägen. Men det är en annan diskussion, jag ville bara belysa att låna till bil inte alltid grundar sig på att inte ha råd. Jag känner flera som har sjusiffrig årsinkomst och som hade kunnat köpa ny bil kontant utan större problem. Men det finns ingen anledning när deras kapital jobbar bättre på annat håll än i en kontant betald bil.
av Lövet
#1166784
Det håller jag med. Min poäng är att man måste veta vad man håller på med. Annars är man dubbelt rökt, du har placerat ditt lånade kapital i en sjunkande tillgång (bilen) och om din placering också sjunker brinner det i båda ändar.

Att lån inte har något med "att ha råd" eller inte att göra kan exempelvis belysas av att de flesta nya Porschar som säljs har finansiering. Den typen av bilar är inget man köper för sina sista pengar direkt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1166789
Tompamannen skrev:Jag har bara köpt bil en gång i livet på avbetalning och då hade Ford en kampanj med räntefritt, dock var det ingen Ford jag köpte, värt att poängtera :D . Detta var 1992 och hade säkert något med konjunkturen att göra.

Annars, om vi tillåts skriva lite OT, så är min uppfattning att man måste särskilja på att låna pga. att man inte har råd mot att låna pga. allmänt ekonomiskt intresse. Jag vet att det förstnämnda är det absolut vanligaste, men det finns faktist en kategori som lånar av helt andra anledningar. Man kan alltså flytta pengar från A till B och få några % som tack för hjälpen.

Om man blundar för begrepp och saker som "gött att den är kontant betald och jag är skuldfri" osv. utan bara tänker sig dom olika föremålen som tillgångar. För rent krasst sätt så är ju en bil för 300K en tillgång, oavsätt om den är betald kontant eller skuldsatt, den har ett inneboende värde. Om vi då leker med tanken att vi belånar det som vi kan belåna till lägsta kostnad och placerar det där det ger bäst avkastning så hamnar vi oftast i ett avsevärt bättre läge. Detta är ingen rymdforskning, utan handlar om intresse för ekonomi.

Att ha en tillgång värd, låt oss säga 300,000, kontant betald, ger ingen avkastning öht. Men om räntan på objektet är 5% och den är skuldsatt till 50% så tjänar vi ju pengar ju mer vi amorterar, inget snack om det. Men om vi då tänker att vi kan placera pengarna i något som ger 10% avkastning per år, är det då smart att ta pengar från detta och lägga på något som kostar oss 5% brutto?

Jag kan vidareutveckla mina tankar men det kanske hör hemma i en annan tråd :D
Exakt. Nån som förstår det här med avkastning. Och sitta och noja dig r nedgång i konjunkturen som en del här gör är ju bara löjligt.

Vet man lite ekonomi så vet ni att det går upp och ner, upp och ner och på låååååång sikt upp.

Jag lånar då lätt 200k till 1.95 och slänger in mina sparade 200k på börsen.

Det har jag gjort sedan 20år och det har då alltid över tid varit lönsamt.

Nu pratar jag om att INVESTERA i globala tillväxtbolag. Inte Skit bolag på småbolagslistorna
#1214886
Börsen? All in Bitcoin :D
Nä då, jag ligger kvar, fast man har hoppat in och ut lite sedan i somras. Det är ju från nu och fram till maj som säsongsmönstret är som starkast, men men, mycket kan ställa till det i världen.
#1214939
Självklart kommer Bitcoin crasha förr eller senare. Skulle inte sätta 50 öre i den. Jag tror också på guld. Får dom bara sänkt Tesla och tryckt till is så kommer oljan klättra igen också.
Användarvisningsbild
av Derank
#1214940
volvov70n skrev:Ni som investerar, ligger ni kvar på börsen eller har ni sålt av?

Ligger kvar och köper kontunerligt mer, har gjort så i många år, säljer såklart av en del ibland ochså, men det är mest för att investera i något nytt.

Sedan har jag förmånen att få delta i ett optionsprogram hos min arbetsgivare sedan 5år tillbaka, de drar 7% av lönen vsrje månad och köper aktier i bolaget för, sedan får jag en gång per år tillägsaktier tilldelat for free.

inns ingen anledning att kasta sig ur bara för att börsen dyker, kriser kommer och går. och på sikt går det alltid upp, nu pratar jag stabila tillväxtbolag med hör direktavkastning inte skitbolag på aktietorget, det är som att köpa waranter.
av Malmstroem
#1214960
Just optionsprogrammet hos min arbetsgivare brukar jag sälja relativt fort och investera på annat ställe. Det är inte så att jag inte tror på företaget -- men om det säckar ihop och jag blir av med jobbet ser jag gärna att mina investeringar inte följer med ned.

Handlar om riskminimering.
Användarvisningsbild
av Derank
#1214965
ja, alltså, jag tänker inte ens i de banorna. Nu jobbar jag på ett företag som har växt i 20år snart och lär så göra i 20år till och våra tjänster kommer behövas så länge jag lever. de 19 åren jag jobbat här har det aldrig sagts upp någon fast personal, vi har lite andra sätt att dra i bromsen i lågkonjunktur och kriser.

Ränta på ränta effekten blir enorm över tid om du återinvesterar tex din arbetsgivares utdelning ( om de nu delar ut ) jag får både ca 4-5% direktavkastning varje år + optioner som konverteras till aktier och de ger ochså rätt till utdelning. och allt köps det aktier i bolaget för.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]