Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1151084
Volvopowertrain skrev:Jobbar inom industrin och mina arbetskamrater är födda från 50-talet till 80-talister och den största skillnaden är att 50-talisten har som mål att vara skuldfri vid pensionering och att det tankesättet suddas ut ju yngre personen är. 80-talisten bryr sig inte om hur stor skulden är utan bara hur mycket månadskostnaden är och har allt på autogiro. 80-talisten lånar inte till bilen utan leasarl bilen för då slipper man 20-30% i insats och plockar gärna på några extra utrpkt för det blev ju "bara" x kr mer/ mån. Vi jobbar på ett av det bäst betalda metalljobben på fabriken, mycket OB, jour, och övertid för den som vill. Det är många av dessa 70 och 80-talister som inte har någon buffert och har det tufft jan/feb för att dem handlade julkkapparna den 23 dec för att lönen kom då. Jag anser inte heller att dagen låga ränta är det farliga utan det blir när nästa lågkonjuktur kommer och deras sambo blir varslad och skiftgången/jouren/övertiden på jobbet försvinner och man sitter med högt belånat hus och ett leasingavtal på en bil för 500". Hade arbetskamrater som fick gå ifrån hus med skuld och skilsmässa som följd vid lågkonjunkturen 91-93 och betalar än idag på det lånet. Var 18år -92 när detta hände och bestämde mig då för att jag aldrig ska låna till konsumtion.
Detta var skakande:
Hösten 92 var räntan 500% i någon dag.
Jag minns många som hade lånat 1,5 milj. för tomt med nybyggd villa. Det var mkt pengar på den tiden. Sedan förlorade den ene (i bästa fall den ene) jobbet. Vad som hände då var att banken sa upp lånet eftersom en person inte kunde själv dra runt alla kostnader och ränta med amorteringar. Med en bankränta på 10% i bästa fall rörde sig bara räntan om stora summor. Sedan fick huset säljas för kanske 700.000. Familjen fick flytta till billig lägenhet i ytterområdena och satt med 700.000 kr i skuld och inget hus. Sedan blev det
personliga konkurser och tragedier.

Vad som sedan hände var att ett fåtal med kontanter kunde köpa billig nybyggd villa. Eller en familj med säkra jobb kunde köpa villa. Jag vågade inte köpa hus då och låna osv. Men jag köpte av en bank, en stor fin båt för 25.000 kr kontant, som hade kostat 150.000 kr några år tidigare. Båtlån med personlig konkurs låg bakom.

I mitten av 70-talet var det en light-version av vad som hände 1992, p.g.a. oljekrisen. Men det är en annan historia.

Nu har det gått 21 år sedan 1996 när det började ordna upp sig med ekonomin, förutom en mycket kort lågkonjunktur 2008.

Hur många år till nästa stora fall med personliga konkurser och höga räntor? Vad gissar ni? Jag gissar på senåret 2020 eller tidigt 2021.
av Malmstroem
#1151105
Jag kan förstå uttalandet om att kostnaden är "samma" med eller utan lån. Räntan är så pass låg att många investeringar har samma eller högre avkastning. Det kan därmed bli "billigare" att låna till bilen -- förutsatt att du investerar de pengarna någonstans.

Risken är dock högre, så som alltid får var och en bestämma själv vad som passar bäst.
av Lövet
#1151164
Jag rekommenderar ingen som inte vet vad de gör att försöka köpa en bil med hävstång. Det kan gå riktigt åt skogen om förutsättningarna ändras...
Användarvisningsbild
av Perra83
#1151170
Jag har fått höra att "det är bra att ha lite lån så att man kan dra av" Vart kommer den idén ifrån?? Personen som sa så är snart 60år.
Lån är något som kostar och det är smällen man får ta om man inte vill eller kan köpa kontant. Har jag missat något?
av Lövet
#1151172
Nej du har inte missat något. Personen som sade det är kass på matematik. En krona i ränta med 30 öre i avdrag på skatten innebär fortfarande att du har bränt 70 öre för nöjet att låna någon annans pengar ett tag. Det går inte att komma ifrån.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1151174
Perra83 skrev:Jag har fått höra att "det är bra att ha lite lån så att man kan dra av" Vart kommer den idén ifrån?? Personen som sa så är snart 60år.
1: Min svärmor, hon är 65.
2: Min far, han är 61.

Detta gällde dock specifikt hus. :lol:
av Lövet
#1151175
grillchips skrev:
Perra83 skrev:Jag har fått höra att "det är bra att ha lite lån så att man kan dra av" Vart kommer den idén ifrån?? Personen som sa så är snart 60år.
1: Min svärmor, hon är 65.
2: Min far, han är 61.

Detta gällde dock specifikt hus. :lol:
Kanske lever de kvar i tankesättet innan skattereformen 1991? För efter det stämmer det inte längre, innan dess kunde det bli så.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1151177
Lövet skrev:
grillchips skrev:
Perra83 skrev:Jag har fått höra att "det är bra att ha lite lån så att man kan dra av" Vart kommer den idén ifrån?? Personen som sa så är snart 60år.
1: Min svärmor, hon är 65.
2: Min far, han är 61.

Detta gällde dock specifikt hus. :lol:
Kanske lever de kvar i tankesättet innan skattereformen 1991? För efter det stämmer det inte längre, innan dess kunde det bli så.
Så är det! Svärmor är 59 och svärföräldrarna köpte hus i början av 80-talet :wink:
Det är inte EN gång som dom blivit muppförklarade. I övrigt är dom bra :lol:
av llesrof
#1151307
Derank skrev:Nä, vi väntade på dig Forsell :-)
Jag..? Jag köper allt på lån och avbetalning. Till och med bröd och pålägg. Men så har jag en helvittes massa stålar på banken också :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]