Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1150879
Vi var några som diskuterade om hur vanligt det är att privatpersoner lånar för bilköpet? Både för nya bilar och begagnade.

Två av 6 hade lånat i sällskapet. Den ene för att han ville absolut ha en tre år gammal BMW 520d kombi för familjen. En hade lånat för att kunna köpa en ny V70 för att köra i tjänsten mot milersättning. Företaget erbjöd inte tjänstebilar.

Jag har ingen aning hur vanligt det är. Själv sparar jag först och köper fina välskötta billigare bilar. Men visst hade det varit roligt med något värre, men vill inte barskrapa mig för det.
av Lövet
#1150884
Det beror på prisklass. Men för nya bilar är det i storleksordningen _över_ 75%. Till och med Porsche säljer majoriteten av sina bilar med finans.
För billigare bilar (150-250k) är det numera vanligare med privatleasing.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1150887
FreddanNo1 skrev:Vi var några som diskuterade om hur vanligt det är att privatpersoner lånar för bilköpet? Både för nya bilar och begagnade.

Två av 6 hade lånat i sällskapet. Den ene för att han ville absolut ha en tre år gammal BMW 520d kombi för familjen. En hade lånat för att kunna köpa en ny V70 för att köra i tjänsten mot milersättning. Företaget erbjöd inte tjänstebilar.

Jag har ingen aning hur vanligt det är. Själv sparar jag först och köper fina välskötta billigare bilar. Men visst hade det varit roligt med något värre, men vill inte barskrapa mig för det.
Det är inte ovanligt på något sätt. Vissa lånar på bostaden, andra tar andra former av banklån. Medlemsbillån eller billån är två alternativ.

Sen kan man casha bilen om man har den möjligheten, eller spara varje månad. Dock, med det sista, tar det för många tid att få ihop 100.000-tals kronor till en ny kärra.

Lån eller leasing är för många enda möjligheten att kunna åka en ny(are) bil och prioritera det framför annat.
Användarvisningsbild
av Derank
#1150890
Idag då räntan är så låg lånar jag hellre än sparar ihop. Ett lån på 300.000sek lagt på 6år kostar dig ca 425sek i månaden i ränta om du får 1,95% vilket man får hos de flesta idag. Jag har inte betalat över 1,95 de senaste 6åren. Räntan är alltid förhandlingsbar men 1,95 går att få lite varstans i landet. Övriga levnadskostnader spelar såklart in ochså, och vad man prioriterar.

För mig är det en piss i nilen att betala 400sek extra i månaden för att få en ny bil och jag är en vanlig knegare med en medellön. Dok så har jag inga andra skulder/lån ska tilläggas, vårat boende är betalt sedan 18år tillbaka, vi köpte det kontant då folk slängde bostadsrätter efter varande under det krisande 90talet.


Vad låneräntan var 1990 mins jag inte men jag kommer ihåg att bostadsräntan lågt runt 13% och samtidigt fick man ju 7-8% på insatt kapital på banken, idag får du ju inte en ettöring, så för mig är valet enkelt, låna så länge det är billigt. Sedan ska man völ inet låna till allt möjligt.

Ska jag köpa möbler, renovera köket osv sparar jag såklart ihop degen först, men just bil har jag alltid lånat till, dok så har man lånat mer och mer ju billigare räntan blivit och nu senast då jag köpte XC60in lånade jag max hittils,

Jag skulle dok aldrig tex skuldsätta mig i ett hus till 3milj idag, då blir jag ju inte skuldfri så länge jag lever, jag tänkte inte gå i pension med en massa skulder iaf, 300000sek till en bil går man ju imte i KK av.
av Lövet
#1150892
Jo fast bilen kostar dig inte 425kr i månaden direkt...
Men visst, jag förstår din poäng. Merkostnaden för avbetalningen är mycket låg idag.
Användarvisningsbild
av Derank
#1150897
Nej, den kostar såklart mycket mer än så men som du säger så är merkostnaden för avbetalningen väldigt liten. Jag skulle nog inte ens casha en bil om jag så hade en miljon på banken idag, det svider mer att ta 400k av mitt sparkapital och lägga på en bil, men sån är jag, andra föredrar att slanta direkt.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1150906
Lånat här med. I år är den avbetald vilket ska bli skönt, billigt ägande. Men kommer vid första bästa tillfälle köpa ny bil och då medelst lån igen. Var man får 1.9% är jag däremot jävligt nyfiken på, vet att billån hos bank är en dålig grej men där är vi idag på avsevärt högre än 1.9%.
Användarvisningsbild
av joel80
#1150908
Jag har lånat till senaste 3-4 bilköpen.. Fast oftast inte mer än 25-75k vilket jag betalat av på 1-3 år.
Vår V60 MY12 som vi skaffade för 2 år sen har jag betalat av det lån på runt 30-40k vi tog. Resten betalades av dels försäljning av bilen innan den samt lite sparpengar (som i och för sig delvis var lånade.. Via bostaden för renoveringar som blev lite billigare än beräknat..) Där har vi dock ammorterat ner lånet med 3k i månaden så den extradelen är borta idag den också.

Tjänstebilen har jag på leasing, så den är det ju lån på kan man säga.
av FreddanNo1
#1150913
Det verkar som att fler lånar än vad vi trodde.
Här talar flera om räntan, men den är ju ungefär som vägskatten oftast. En liten kostnad som dessutom är avdragsgill. Blir bara några tusenlappar om året netto.

Vad vi egentligen tänkte på är de lånade pengarna, de skall ju betalas tillbaka + värdeminskningen på ny eller nyare beg bil. Det är stora kostnader som man måste ta. Hur går tankegångarna kring det vs. att spara ihop till en bra fin bil som är begagnad?
Senast redigerad av 1 FreddanNo1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1150914
grillchips skrev:Lånat här med. I år är den avbetald vilket ska bli skönt, billigt ägande. Men kommer vid första bästa tillfälle köpa ny bil och då medelst lån igen. Var man får 1.9% är jag däremot jävligt nyfiken på, vet att billån hos bank är en dålig grej men där är vi idag på avsevärt högre än 1.9%.
Mycket billigare än billån är ju att låna upp på bostaden. Kan ju få runt 1,5% som är avdragsgill i deklarationen. Sedan är det ju du "som äger bilen" eftersom banken har bostaden som säkerhet.

Bolån brukar gå att lägga upp med kortast tid 7 år men man kan betala av själv snabbare...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]