Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Cracked
#1140275
Stämmer mitt exempel här? Matematik har aldrig varit mitt favoritämne.
Vi har lite diskussioner över matbordet här hemma angående privatleasing. Vad som är bra, vad som är dåligt o.s.v.
Själv anser jag inte det så farligt så länge man får på papper skrivet att man har möjlighet att köpa ut den efter 3 år till restvärdet som firman har räknat på. Vad säger ni om mitt sätt att räkna, är jag helt fel ute med mina värdeminskningsprocent t.ex?
I detta fallet en VW har jag gått på snittet där VW tappar ca 25% första tre åren. Läste någon artikel där dom undersökt.
Ska inte vara spikat i sten, förlusten kan lika gärna vara uppemot 30% men har gjort mitt bästa.

* Efter 3 år har jag räknat på en servicekostnad a 300kr / månad.
* Vid köp av bil har jag räknat på en försäkringskostnad a 600kr / månad för år 0-3 och 1.000kr / månad för år 3-6.
* Har tagit för givet att vinterdäck kan ingå vid köp, så dessa anses gratis. :)

Räkneexempel, bil
Inköpspris: 379.000kr

1. Privatleasing: 5.397kr per månad, 3 år. Inkl Service, försäkring och vinterdäck.
194.292kr betalt efter 3 år, exkl försäkring = 171.576kr
= 5.397kr per månad
Värdeminskning på 3 år = 94.750kr, ca 2.631kr per månad
Bilens värde efter 3 år = 0 eller möjlighet att köpa för ca 284.250kr
Du har efter 3 år, betalt 194.292kr, möjlighet att köpa loss till 284.250kr ger dig en total kostnad på 478.542kr
(Förlust på 194.292kr)


2. Billån, 76.000kr kontant, 3 år 9.000kr per månad = 324.000kr totalt, exkl försäkring, service och vinterdäck. 403.600kr inkl kontantinsats och service. + 21.600 för försäkring = 425.200kr
= 11.811kr per månad
Värdeminskning år 0-3 25% = 94.750kr, ca 2.631kr per månad
Bilens värde efter 3 år = 284.250kr
Du har efter 3 år, betalt 425.200kr inkl service & försäkring och har en bil värd 284.250kr som du äger till fullo.
(Förlust på 140.950kr inkl service & försäkringar)

3. Billån, 76.000kr kontant, 5 år 5.626kr per månad = 337.560kr totalt, exkl försäkring, service och vinterdäck. 424.360kr inkl kontantinsats och service +21.600 o 24.000kr för försäkring = 469.960kr
= 7.832kr per månad
Värdeminskning år 0-3 25% = 94.750kr, ca 2.631kr per månad
Värdeminskning år 3-5 40% = 56.850kr, ca 2.368kr per månad
Du har efter 5 år betalt 469.960kr och har en bil värd 227.400kr som du äger till fullo.
(Förlust på 242.560kr inkl service & försäkring)


4. Billån, 76.000kr kontant, 6 år 4.784kr per månad = 344.448kr totalt , exkl försäkring, service och vinterdäck. 434.848kr inkl kontantinsats och service + 21.600 o 36.000kr för försäkring = 492.448kr
= 6.839kr per månad
Värdeminskning år 0-3 25% = 94.750kr, ca 2.800kr per månad
Värdeminskning år 3-5 40% = 56.850kr, ca 2.368kr per månad
Värdeminskning år 5-6 45% = 18.950kr, ca 1.579kr per månad
Du har efter 6 år betalt 492.448kr och har en bil värd 208.450kr som du äger till fullo.
(Förlust på 283.998kr inkl service och försäkring)

I detta exempel: 4.20% ränta, Swedbank
Värdeminskning, ca 25% efter 3 år, ca 40% efter 5 år, ca 45% efter 6 år

Om denna uträkning stämmer, vilket jag själv är lite osäker på så är det absolut bästa att köpa bilen och ta avbetalning på tre år.
Det medför dock en för mig orealistisk månadsavbetalning.

Men privatleasing, är det så mycket sämre om man avser nybilsköp? Jag gillar bara att spekulera och jämföra.
Det är kul att se, alla vet att det är ekonomiskt dumt att köpa en helt ny bil men rent spontant är det ju inte så värdelöst så länge man har möjlighet att köpa loss bilen efter tre år utan dessa avdrag för skador som media varnar så mycket för.

Har jag räknat fel någonstans?

Alternativ 1 vs 3 är mest aktuellt, såklart.
Fördelen med avbetalning på fem år är att du inte behöver pynta upp ca 280.000kr efter 3 år utan du avbetalar vidare med 5.600kr i månaden och sen är bilen din utan att du behöver hosta upp en större summa pengar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1140367
Skulle säga att du underskattar värdeminskningen rejält. Man brukar säga halva bilens värde på tre år.. Lite mindre om man kör väldigt få mil. Under 40% är dock att lura sig själv ordentligt även om man kör få mil.

Vid privatleasing är du också låst vid ett visst antal mil. Och kolla upp det där om du har rätt till att köpa ut den.. Det är inte alltid det funkar så.
av Cracked
#1140422
joel80 skrev:Skulle säga att du underskattar värdeminskningen rejält. Man brukar säga halva bilens värde på tre år.. Lite mindre om man kör väldigt få mil. Under 40% är dock att lura sig själv ordentligt även om man kör få mil.

Vid privatleasing är du också låst vid ett visst antal mil. Och kolla upp det där om du har rätt till att köpa ut den.. Det är inte alltid det funkar så.
Du kanske har rätt, jag tog siffror här:
http://www.di.se/artiklar/2015/2/4/sa-m ... a-i-varde/

24.6% för en VW.
Jag skulle aldrig ingå ett avtal om bilen inte får köpas ut till ett bestämt pris.
av Lövet
#1140430
1) Autouncle ska du inte lita på. De är en dansk site och allt de gör är att skrapa data från internet. De har ingen koll på exempelvis utrustning eller skick på bilarna.
2) Om finansbolag tar risken för undervärde, tro mig, då kommer du inte få köpa ut bilen om det finns ett övervärde i den. Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar ;-)

Joel har rätt i värdeminskningen, 25% på tre år är alldeles för lite.
av specos
#1142220
Jag gjorde en jämförelse 2014 på en V60 T3.

Så här 3 år efter så känns det som att jag prickade rätt bra på värdeminskningen - 43 % och då inte alltför många mil. Summa summarum blev det billigare med ett köp men inte jättestor skillnad. Kontentan är att det sällan blir billigare med leasing men ibland blir det inte särskilt mycket dyrare heller. Och varför man då ska välja leasing är ju lite märkligt.......
Bilagor
Namnlös.jpg
v60
Namnlös.jpg (78.62 KiB) Visad 2596 gånger
av dfa
#1142424
Tror även att vädeminskining är modell beroende där CC och XC modeller verkar behålla värdet bättre enligt min erfarenhet.
En bra referens kan vara att kolla liknande objekt som har ett par år på nacken på blocket.
Köpte min V60 D2 för 240 (privat utan inbyte, ~10%rabbatt mot listpris) och sålde 5 år och 2 månader senare för 110 på blocket. (edit: 12000 mil senare)
Jag vet att det brukar pratas om 50% värdeminskning på 3 år men jag tror att Volvo inte tappar fullt så mycket. 40-45% kanske beroende på modell utan att räkna på det.
av dfa
#1142428
Skulle även säga att din möjlighet att påverka inköpspriset skillnad på totalekonomin.
Kan man påverka det vid leasing? Vid privatköp kan du garanterat pruta ned det ned mot 10% och minst 5%
#1142464
Leasa och sedan köpa ut måste vara det sämsta alternativet.

Fördelen med leasing är att det är smidigt att alltid ha en ny bil. Nackdelen är att du ska betala vinst åt leasingbolaget. Köper du sedan bilen gör de vinst på det också.
av Lövet
#1142490
Om det kostar lika mycket att äga som att leasa så är det ju bättre att leasa. Du löper ju ingen egen finansiell risk - det brukar kosta en massa pengar extra (jämför fast/rörlig ränta). Dock så brukar leasing normalt vara lite dyrare och så var det ju även denna gång även om skillnaden inte var stor.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]