- fre 13 jan 2017, 21:01
#1140275
Stämmer mitt exempel här? Matematik har aldrig varit mitt favoritämne.
Vi har lite diskussioner över matbordet här hemma angående privatleasing. Vad som är bra, vad som är dåligt o.s.v.
Själv anser jag inte det så farligt så länge man får på papper skrivet att man har möjlighet att köpa ut den efter 3 år till restvärdet som firman har räknat på. Vad säger ni om mitt sätt att räkna, är jag helt fel ute med mina värdeminskningsprocent t.ex?
I detta fallet en VW har jag gått på snittet där VW tappar ca 25% första tre åren. Läste någon artikel där dom undersökt.
Ska inte vara spikat i sten, förlusten kan lika gärna vara uppemot 30% men har gjort mitt bästa.
* Efter 3 år har jag räknat på en servicekostnad a 300kr / månad.
* Vid köp av bil har jag räknat på en försäkringskostnad a 600kr / månad för år 0-3 och 1.000kr / månad för år 3-6.
* Har tagit för givet att vinterdäck kan ingå vid köp, så dessa anses gratis. :)
Räkneexempel, bil
Inköpspris: 379.000kr
1. Privatleasing: 5.397kr per månad, 3 år. Inkl Service, försäkring och vinterdäck.
194.292kr betalt efter 3 år, exkl försäkring = 171.576kr
= 5.397kr per månad
Värdeminskning på 3 år = 94.750kr, ca 2.631kr per månad
Bilens värde efter 3 år = 0 eller möjlighet att köpa för ca 284.250kr
Du har efter 3 år, betalt 194.292kr, möjlighet att köpa loss till 284.250kr ger dig en total kostnad på 478.542kr
(Förlust på 194.292kr)
2. Billån, 76.000kr kontant, 3 år 9.000kr per månad = 324.000kr totalt, exkl försäkring, service och vinterdäck. 403.600kr inkl kontantinsats och service. + 21.600 för försäkring = 425.200kr
= 11.811kr per månad
Värdeminskning år 0-3 25% = 94.750kr, ca 2.631kr per månad
Bilens värde efter 3 år = 284.250kr
Du har efter 3 år, betalt 425.200kr inkl service & försäkring och har en bil värd 284.250kr som du äger till fullo.
(Förlust på 140.950kr inkl service & försäkringar)
3. Billån, 76.000kr kontant, 5 år 5.626kr per månad = 337.560kr totalt, exkl försäkring, service och vinterdäck. 424.360kr inkl kontantinsats och service +21.600 o 24.000kr för försäkring = 469.960kr
= 7.832kr per månad
Värdeminskning år 0-3 25% = 94.750kr, ca 2.631kr per månad
Värdeminskning år 3-5 40% = 56.850kr, ca 2.368kr per månad
Du har efter 5 år betalt 469.960kr och har en bil värd 227.400kr som du äger till fullo.
(Förlust på 242.560kr inkl service & försäkring)
4. Billån, 76.000kr kontant, 6 år 4.784kr per månad = 344.448kr totalt , exkl försäkring, service och vinterdäck. 434.848kr inkl kontantinsats och service + 21.600 o 36.000kr för försäkring = 492.448kr
= 6.839kr per månad
Värdeminskning år 0-3 25% = 94.750kr, ca 2.800kr per månad
Värdeminskning år 3-5 40% = 56.850kr, ca 2.368kr per månad
Värdeminskning år 5-6 45% = 18.950kr, ca 1.579kr per månad
Du har efter 6 år betalt 492.448kr och har en bil värd 208.450kr som du äger till fullo.
(Förlust på 283.998kr inkl service och försäkring)
I detta exempel: 4.20% ränta, Swedbank
Värdeminskning, ca 25% efter 3 år, ca 40% efter 5 år, ca 45% efter 6 år
Om denna uträkning stämmer, vilket jag själv är lite osäker på så är det absolut bästa att köpa bilen och ta avbetalning på tre år.
Det medför dock en för mig orealistisk månadsavbetalning.
Men privatleasing, är det så mycket sämre om man avser nybilsköp? Jag gillar bara att spekulera och jämföra.
Det är kul att se, alla vet att det är ekonomiskt dumt att köpa en helt ny bil men rent spontant är det ju inte så värdelöst så länge man har möjlighet att köpa loss bilen efter tre år utan dessa avdrag för skador som media varnar så mycket för.
Har jag räknat fel någonstans?
Alternativ 1 vs 3 är mest aktuellt, såklart.
Fördelen med avbetalning på fem år är att du inte behöver pynta upp ca 280.000kr efter 3 år utan du avbetalar vidare med 5.600kr i månaden och sen är bilen din utan att du behöver hosta upp en större summa pengar.
Vi har lite diskussioner över matbordet här hemma angående privatleasing. Vad som är bra, vad som är dåligt o.s.v.
Själv anser jag inte det så farligt så länge man får på papper skrivet att man har möjlighet att köpa ut den efter 3 år till restvärdet som firman har räknat på. Vad säger ni om mitt sätt att räkna, är jag helt fel ute med mina värdeminskningsprocent t.ex?
I detta fallet en VW har jag gått på snittet där VW tappar ca 25% första tre åren. Läste någon artikel där dom undersökt.
Ska inte vara spikat i sten, förlusten kan lika gärna vara uppemot 30% men har gjort mitt bästa.
* Efter 3 år har jag räknat på en servicekostnad a 300kr / månad.
* Vid köp av bil har jag räknat på en försäkringskostnad a 600kr / månad för år 0-3 och 1.000kr / månad för år 3-6.
* Har tagit för givet att vinterdäck kan ingå vid köp, så dessa anses gratis. :)
Räkneexempel, bil
Inköpspris: 379.000kr
1. Privatleasing: 5.397kr per månad, 3 år. Inkl Service, försäkring och vinterdäck.
194.292kr betalt efter 3 år, exkl försäkring = 171.576kr
= 5.397kr per månad
Värdeminskning på 3 år = 94.750kr, ca 2.631kr per månad
Bilens värde efter 3 år = 0 eller möjlighet att köpa för ca 284.250kr
Du har efter 3 år, betalt 194.292kr, möjlighet att köpa loss till 284.250kr ger dig en total kostnad på 478.542kr
(Förlust på 194.292kr)
2. Billån, 76.000kr kontant, 3 år 9.000kr per månad = 324.000kr totalt, exkl försäkring, service och vinterdäck. 403.600kr inkl kontantinsats och service. + 21.600 för försäkring = 425.200kr
= 11.811kr per månad
Värdeminskning år 0-3 25% = 94.750kr, ca 2.631kr per månad
Bilens värde efter 3 år = 284.250kr
Du har efter 3 år, betalt 425.200kr inkl service & försäkring och har en bil värd 284.250kr som du äger till fullo.
(Förlust på 140.950kr inkl service & försäkringar)
3. Billån, 76.000kr kontant, 5 år 5.626kr per månad = 337.560kr totalt, exkl försäkring, service och vinterdäck. 424.360kr inkl kontantinsats och service +21.600 o 24.000kr för försäkring = 469.960kr
= 7.832kr per månad
Värdeminskning år 0-3 25% = 94.750kr, ca 2.631kr per månad
Värdeminskning år 3-5 40% = 56.850kr, ca 2.368kr per månad
Du har efter 5 år betalt 469.960kr och har en bil värd 227.400kr som du äger till fullo.
(Förlust på 242.560kr inkl service & försäkring)
4. Billån, 76.000kr kontant, 6 år 4.784kr per månad = 344.448kr totalt , exkl försäkring, service och vinterdäck. 434.848kr inkl kontantinsats och service + 21.600 o 36.000kr för försäkring = 492.448kr
= 6.839kr per månad
Värdeminskning år 0-3 25% = 94.750kr, ca 2.800kr per månad
Värdeminskning år 3-5 40% = 56.850kr, ca 2.368kr per månad
Värdeminskning år 5-6 45% = 18.950kr, ca 1.579kr per månad
Du har efter 6 år betalt 492.448kr och har en bil värd 208.450kr som du äger till fullo.
(Förlust på 283.998kr inkl service och försäkring)
I detta exempel: 4.20% ränta, Swedbank
Värdeminskning, ca 25% efter 3 år, ca 40% efter 5 år, ca 45% efter 6 år
Om denna uträkning stämmer, vilket jag själv är lite osäker på så är det absolut bästa att köpa bilen och ta avbetalning på tre år.
Det medför dock en för mig orealistisk månadsavbetalning.
Men privatleasing, är det så mycket sämre om man avser nybilsköp? Jag gillar bara att spekulera och jämföra.
Det är kul att se, alla vet att det är ekonomiskt dumt att köpa en helt ny bil men rent spontant är det ju inte så värdelöst så länge man har möjlighet att köpa loss bilen efter tre år utan dessa avdrag för skador som media varnar så mycket för.
Har jag räknat fel någonstans?
Alternativ 1 vs 3 är mest aktuellt, såklart.
Fördelen med avbetalning på fem år är att du inte behöver pynta upp ca 280.000kr efter 3 år utan du avbetalar vidare med 5.600kr i månaden och sen är bilen din utan att du behöver hosta upp en större summa pengar.