Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
#1139553
Jag ska sälja min bil privat i samband med att jag hämtar ut min nya. Har bara gjort det en gång tidigare och då löste vi det på en bank via överföring.
Den här gången kommer det gå annorlunda till, och vill därför ha råd från er som har koll.

Min bil har en restskuld som vi självklart behöver lösa tillsammans för att kunna genomföra ägarbytet.
Köparen till min bil har tagit ett billån via sin bank. Banken vill då självklart ha bilen som säkerhet. Den lösningen köparen har presenterat för mig är att han har med sig en handpenning. Han har sedan med sig ett dokument från sin bank som vi skall fylla i. När det är gjort så skickar jag in det till hans bank som löser min restskuld på resterande belopp. Vi kan inte gå in på ett bankkontor då de inte har öppet på lördagar när affären kommer ske.

Någon som gjort en liknande affär? Är det pålitligt? Jag vet inte om jag är överdriver nojig men hur vet jag att det finns täckning i bankavtalet som köparen har med sig? Tips mottages gärna!
av Lövet
#1139554
Finns flera osäkerheter här

1) Banker tar inte in bilar som säkerhet från privatpersoner! Den enda bank som gör det är MyMoney och då gör de det genom att du säljer bilen först till dem och sedan säljer de bilen till nya köparen. Banken måste äga bilen 1 dag för att kunna sätta en kreditspärr. Att köparen kommer viftandes med ett dokument och sedan lovar att banken ska betala resten är farligt...

2) När din restskuld löses så blir ditt regbevis inaktivt och du kan inte göra något ägarbyte förrän det nya kommer vilket dröjer 2-3 dagar

Jag avråder starkt från upplägget. Om du nu måste göra detta så gör det på ett bankkontor på en vardag. Lita absolut inte på några papper eller avtal som ska ge dig betalt senare.
#1139556
Min köpare har Handelsbanken. Jag har kollat med banken, och de beviljar privatköpslån med bilen som säkerhet. Man får ett lånelöfte, precis som en bostad. Och när man hittar aktuell bil så måste man meddela banken regnr. och de använder i vissa fall bilen som säkerhet.

I övrigt så känner jag dock som du säger med. Det är alldeles för svårt för mig att garantera min egen säkerhet. Handlar ändå om väldigt mycket pengar.
#1139560
Om du kan få banken att lösa din restskuld så är ju du egentligen safe. Problemet blir om köparen eller banken kräver att regbeviset först. Då är det inte lika kul längre.

Du har ingen möjlighet att lösa din egen restskuld själv först? Det skulle underlätta den andra halvan av affären betänkligt.
#1139702
Då var problemet löst!
Har hittat ett bankkontor som håller öppet på lördag och min nuvarande kreditgivare hävdar att ägarbytet kan göras med det nuvarande registreringsbeviset. Om inte annat så är det ju inte något köparen kan lura mig med.

Tack för snabba svar!

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]