Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Timpangoeselite
#1139403
Hej!
Råkade ut för en trafikolycka för ca en månad sen, motparten var vållande till skadan så allt gick på hans försäkringsbolag.

Tog en hyrbil som antingen min vagnskadegaranti eller hans försäkring täckte.
Nu till frågan, jag har MER försäkring hos länsförsäkringar som säger att jag ska få ut ersättning alt hyrbil av dem.
Men då jag redan gixat hyrbil genom vagnskadegarantin så kommer jag inte få ersättning från MER försäkringen? Stämmer detta eller har jag blivit lurad? Då jag betalat för en tillägsförsäkring hos ett annat bolag?
av Triad
#1139409
I detta fallet var det motparten som fick ta kostnaden för även hyrbilen. Vilket i sin tur förmodligen gjorde att du inte betalade någonting på hyrbilen?
Har du valt en hyrbil, oavsett vållande kan du inte också få stillestånd. Går bra att kombinera men aldrig få båda samtidigt.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
av Timpangoeselite
#1139412
Triad skrev:I detta fallet var det motparten som fick ta kostnaden för även hyrbilen. Vilket i sin tur förmodligen gjorde att du inte betalade någonting på hyrbilen?
Har du valt en hyrbil, oavsett vållande kan du inte också få stillestånd. Går bra att kombinera men aldrig få båda samtidigt.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
Tack för svar!
Precis det jag trodde att hans försäkring stod för hyrbilen.

Men gäller detta även om jag har en tillägsförsäkring, hos ett annat försäkringsbolag, som inte har betalat ut någonting?
av Triad
#1139428
Ja. Oavsett betalare kan du aldrig utnyttja båda delar samtidigt. Skadan regleras oavsett betalare via ditt försäkringsbolag som sedan kräver motpart på pengar. Så skadan som är lagad på din bil är reglerad mot ditt bolag. Kuriosa: hade du inte haft merförsäkring hade du ändå fått hyrbil på motpartens försäkring. Eftersom motpart är vållande.

Har jobbat som skadereglerare ett tag nu och börjar greppa om allt, men fortfarande är alla regler kring detta väldigt grötigt...

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]