Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Linqid
#1136614
Mike68 skrev:Jag uppfattde det som att det var privatköp hos bilhandlare...
Samma här... Har betalat med VISA-kort vid ett par tillfällen, väldigt smidigt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1136638
Pekå skrev:Vid privatköp lär inte kort vara aktuellt. För att båda parter ska känna sig trygga så skulle jag rekommendera att köpare o säljare har samma bank så att en säljaren kan se beloppet på en gång en sk direköverföring. Om köpare o säljare har olika banker vid direktöverföring så kan köparen stoppa överföringen efter " handslaget" vilket har hänt..vilket talar för att säljaren tycker att det inte känns så bra. Har man olika banker rekommenderas istället att man gör upp affären direkt på köparens bank.
Var försiktig. I all iver att få den fina bilen är det lätt att dras med i något som kan blir ångerfullt i efterhand. Som jag förstår är det en dyr bil.Är bilen unik? Eller priset bra mycket billigare än hos en bilhandlare? I annat fall skulle jag vänta tills en likvärdig dyker upp hos en handlare.Som jag förstod rör det sig om ett större belopp.
Swish går direkt mellan banker och kan inte av vad jag vet tas tillbaka efter överföring.
av Jacobsson
#1136693
joel80 skrev:
Pekå skrev:Vid privatköp lär inte kort vara aktuellt. För att båda parter ska känna sig trygga så skulle jag rekommendera att köpare o säljare har samma bank så att en säljaren kan se beloppet på en gång en sk direköverföring. Om köpare o säljare har olika banker vid direktöverföring så kan köparen stoppa överföringen efter " handslaget" vilket har hänt..vilket talar för att säljaren tycker att det inte känns så bra. Har man olika banker rekommenderas istället att man gör upp affären direkt på köparens bank.
Var försiktig. I all iver att få den fina bilen är det lätt att dras med i något som kan blir ångerfullt i efterhand. Som jag förstår är det en dyr bil.Är bilen unik? Eller priset bra mycket billigare än hos en bilhandlare? I annat fall skulle jag vänta tills en likvärdig dyker upp hos en handlare.Som jag förstod rör det sig om ett större belopp.
Swish går direkt mellan banker och kan inte av vad jag vet tas tillbaka efter överföring.
Swish kan dras tillbaka. Om den som överför med Swish trycker på den gröna bakgrunden efter betalning kommer det börja "bubbla" på skärmen, då är betalningen låst och kan inte dras tillbaka.
av Gorban
#1136694
Som sagt, det handlar nog om privatköp hos handlare i det är fallet. Vid begagnatköp mellan privatpersoner brukar jag använda en bankväxel.
Användarvisningsbild
av epostaren
#1136766
Senast jag köpte hos bilhandlare, så betalade jag med postväxel från Swedbank. Kändes tryggast så vid det tillfället.
av petherf
#1136767
Lite dåligt formulerat men det är genom bilbolaget.
Kommer förmodligen att använda telefon med bank id eller bankchek. Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1136770
Postväxel är väl borttaget? Annars går det bra att dra kortet också, det gjorde jag senast. Ser lite hysteriskt ut på kontoutdraget men i övrigt smidigast skulle jag tro.
av Lövet
#1136815
Som ovan rekommenderar jag enbart swish vid privataffär. Det går att backa en överföring mellan olika banker även efter den är signerad. En del banker har den möjligheten redan i internetbanken, men alla kan göra det via kundtjänsten. Har pengarna nått säljaren kan man förstås inte ta tillbaka dem utan perioden är mellan bankernas settlements som sker 3-4ggr per dag vardagar och nån gång per dag (midnatt) på helgerna.

Är det en handlare är det i princip lugnt, de flesta möjligheter brukar ges. Jag har betalat till deras Bankgiro sista gångerna tror jag. Bilar på KVD och Netbil har jag köpt med kort och även med Swish.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]