Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1133692
För några år sedan skulle skulder som tas av sk målvakter läggas på bilen istället för på ägaren.
På nyheterna igår hörde vi en som köpt en beg bil och som fick stora skulder från föregående ägaren. det kan vara flera hundra tusen kr.
Man använder sk målvakter, dvs personer som står som ägare för bilen och som är utan tillgångar, Biens verkliga ägare felparkerar, skiter i att betala trängselskatter, böter, skatt, etc. Och alla skulder läggs till den sk målvakten. När sedan bilens säljs faller alla skulder på den nya inte ont vetande köparen.

Vad gör ni åt detta när ni köper en beg bil?
Ofta skiver man ju ett enkel avtal vid beg. bilkö, man kanske skulle kunna inkludera något om dolda böter????

Roy
#1133747
Jo
1) Logga in på transportstyrelsens "Fråga om annat fordon", skatteskulder syns där
2) Skicka SMS till 72120 som drivs av biluppgifter.se där man tydligen kan få lite mer skulder skickat till sig för 30kr

Om jag minns rätt var det bara vissa skulder under vissa förutsättningar som skulle följa bilen. Var ju en stor grej när det lanserades men jag undrar hur stor skillnaden egentligen var.
#1261002
Råkade ut för just detta för några år sen.
Då gick det ej att kolla över nätet och transportstyrelsen hade såklart stängt just då.
Jag ville inte heller vänta då priset var mycket bra.
Fick reda på att skulder fanns , bara typ 800 kr eller något men av principskäl vill jag ej betala det.
Lät bilen stå avställd o avvakta att skulden skulle betalas.
Det hände klart inte trots löfte från säljaren.
Hade kontakt med transportstyrelsen och kronofogden för att se när fogden fick skulden.
Dom berrätta även hur mycket den blev vid olika tillfällena.
Tror herren hos kronofogden tyckte detta var ganska kul att någon ville göra så stor skada för säljaren som möjligt :-D
När skulden hoppat upp i 3-4tusen betala jag dom 800 som krävdes för att få bilen i trafik
Kvar fanns någon summa på 300 som ej påverka bilen men syntes om man kollade upp bilen samt skulden hos fogden.
När bilen skulle säljas efter något år informerade jag självklart köparen om situationen och skulle gå in på sidan
Och visa,,, då var skulden borta och betald.
Ha ha säljaren trodde han skulle gå fri o slippa betala men rök på en bra summa istället.
Sidan på nätet är bra men finns skulder som kanske ej hunnit reggas där innan köp.

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]