Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1133638
Hej!

Jag funderar på att köpa en ny V60 och har funderat över hur denna ska finansieras.

Eftersom jag inte kan leasa den via mitt jobbs företag så känns det nog bäst att ta ett privatlån. Jag har varit lite inne på att köra vanlig privatleasing men jag har hört så mycket negativt om det på sistone. Det är därför jag funderar på att köra ett vanligt privatlån istället.

Är det någon här som har erfarenhet av att köpa en ny bil med ett billån? Det känns som en riktig djungel. Ska man låna via sin vanliga storbank eller ska man ta via någon privat mindre bank? Jag brukar flyga mycket med norwegian så såg jag att dom hade en bank också, läste ett omdöme här http://www.etrender.se/banknorwegian/ men jag vet inget om dom förutom att det är samma företag som äger flygbolaget. Ser väl bra ut på pappret men det är svårt att bedöma hur seriöst ett företag är, bara genom att titta på hemsidan. Jag försökte kolla runt lite på TrustPilot men hittade inget där direkt.

På lendo kan man ju jämföra lån, men jag har hört en del negativt om lendo också.

Är det någon här som har lite erfarenhet eller lite bättre koll på vilket lån som är bäst för bilen? Vore tacksam för någon form av vägledning.

Tack för förhand!
#1133640
enklast är väl att ta via Volvos finansbolag om du ska köpa en volvo, eller tänkte du låna hela summan? då lär det bli dyrt om du tänket ta ett blancolån rätt upp och ner.
#1133648
Derank skrev:enklast är väl att ta via Volvos finansbolag om du ska köpa en volvo, eller tänkte du låna hela summan? då lär det bli dyrt om du tänket ta ett blancolån rätt upp och ner.
Hej, tack för ditt svar!

Jag hade nog tänkt låna hela summan. Blir det dyrare än att ta via Volvos finansbolag? Jag känner mig så oinsatt, vad är för och nackdelarna?
#1133656
Ja det blir mycket dyrare att ta ett "fristående" lån utan bilen som säkerhet. Räntan blir mycket högre.
#1133676
Jag tänkte låna via Swedbank och ta ett så kallat medlemsbillån då med bilen som säkerhet. Det var typ 2% lägre ränta än vanlig medlemslån el via Volvofinans. Medlemslån är ett vanligt blanco utan säkert och typ 5-6% ränta.
#1133743
+1
Finns inte en blancolån som är billigare än att lägga bilen som säkerhet.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]