Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av joohans
#1131921
Kollar runt efter en bra försäkring till nya bilen ja snart ska hämta en s60 d3 r design 2012 kolla Volvia men dom va väldigt dyra tycker ja är Volvia så mycket bättre än andra bolag tex länsförsäkringar så det är värt de?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1131923
Nej, ta det som är billigast, det du bör kolla är hur maskinskadegarantin täcker ang körda mil. Köper du hos volvo-åf? Då är det nästan alltid bäst med volvia, vissa LF-bolag har bra villkor också
Användarvisningsbild
av CabBO
#1131927
Är det någon som kollat på eller redan försäkrat sin bil genom ICA försäkring. Min C70 T5 skulle bli billigare hos ICA jämfört med Volvia. Nu köpte jag en ny bil istället och har Volvia idag, men vad jag såg hade dom bra priser. Däremot var det inte samma villkor gällande maskinskadegarantin. 10000 mil jämfört med Volvia 15000 mil.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1131934
joohans skrev:Bilen köps på Volvo åf bilen har rullat snart 11000 mil tror skillnaden va ca 2500kr per år
Köper du hos åf och tecknar volvia är det maskinskadeförsäkring till 15000 mil. Inte så många andra bolag som har en så pass hög gräns.
av Rådlös
#1131949
Sedan kan man påpeka detta om "kundservice" också. I ett valfritt annat bolag kanske man behöver tala med ett försäkringsombud när det har hänt något som engagerar försäkringsbolaget. Då ringer man det aktuella bolaget och ber att få tala med N.N. "Han är på semester och återkommer om två veckor!" får man veta då. "Men kanske någon annan vet något?" säger man då. "Jag skall pröva med XY" säger telefonisten, men återkommer efter några sekunder och säger "Han är på möte resten av dagen!" "Men vi provar ZZ i stället" säger telefonisten och bryter in om några sekunder igen och meddelar att "ZZ är på lunch!" "Men pröva igen efter klockan två! Tack och adjö!"
På Volvia är det expediten i verkstadsmottagningen/reservdelsdisken (hos en auktoriserad Volvohandlare) som är ditt försäkringsombud. Kan det bli enklare?
Sådant värdesätter åtminstone jag högre än några kronor i årspremie.
av Hoookan
#1131951
Jag kör sedan lite drygt 2 år sedan Volvo V60 D3 aut 2012, kör ca 2000 mil/år och har den försäkrad på Motormännens försäkring, funkar bra till hyfsat pris, jag betalar 5634 kr med hyrbil. Fick bilen lagad då jag körde på ett rådjur och det gick bra på Volvos verkstad. Det enda som tillkommer är ett medlemskap i Motormännen för 295 kr/år och då får man också en 6 tidningar om året.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1131954
Rådlös skrev:Sedan kan man påpeka detta om "kundservice" också. I ett valfritt annat bolag kanske man behöver tala med ett försäkringsombud när det har hänt något som engagerar försäkringsbolaget. Då ringer man det aktuella bolaget och ber att få tala med N.N. "Han är på semester och återkommer om två veckor!" får man veta då. "Men kanske någon annan vet något?" säger man då. "Jag skall pröva med XY" säger telefonisten, men återkommer efter några sekunder och säger "Han är på möte resten av dagen!" "Men vi provar ZZ i stället" säger telefonisten och bryter in om några sekunder igen och meddelar att "ZZ är på lunch!" "Men pröva igen efter klockan två! Tack och adjö!"
På Volvia är det expediten i verkstadsmottagningen/reservdelsdisken (hos en auktoriserad Volvohandlare) som är ditt försäkringsombud. Kan det bli enklare?
Sådant värdesätter åtminstone jag högre än några kronor i årspremie.
Det är detta som är huvudanledningen till att jag har Volvia. Under min taxiägartid hade jag Trygg-Hansa på allt utom vagnskadan på mina Volvobilar. De som var av annat märke hade jag allt i Trygg-Hansa (Ramavtal av TSAB). Vid skador gick det alltid fortare med de bilar som var försäkrade i Volvia. Dessutom ifrågasatte de aldrig, vilket Trygg gjorde.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1131956
Intressant att upplevelser kan vara så olika....
Har min V50 hos Trygg Hansa, aldrig haft några problem med bolaget. Kollade Volvia när bilen beställdes, men de var mkt dyrare. Dessutom relativt låg avgift inkl. allt och 3500mil/år. Har dessutom fastighet och personförsäkring i samma bolag, vilket påverkar priset såklart.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1131957
fjohan82 skrev:Intressant att upplevelser kan vara så olika....
Har min V50 hos Trygg Hansa, aldrig haft några problem med bolaget. Kollade Volvia när bilen beställdes, men de var mkt dyrare. Dessutom relativt låg avgift inkl. allt och 3500mil/år. Har dessutom fastighet och personförsäkring i samma bolag, vilket påverkar priset såklart.
Jag har inte heller blivit dåligt bemött av Trygg-Hansa, men Volvia var bättre för att stilleståndet blev kort. Priset på Trafik och delkasko var mycket lågt hos Trygg-Hansa på grund av ramavtalet, så att inte hänga på det hade varit "hål i huvudet". :D i dag har jag alla försäkringar i IF/Volvia.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]