Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av joohans
#1132211
Pratade med en på Volvia idag ja väljer fria mil eftersom ja kör mycket. Idag sa hon 9200 hm i mina öron e de väldigt dyrt har alla försäkringar hos lf innan å dom skulle ha 5200 i hel fria mil å hyrbil. M.m fråga henne på Volvia varför de va så dyrt hon sa pga att du kör så mycket. Men asså de skiljer 4000kr de väldigt stor skillnad anser jag
av valln
#1132232
Ni tänker väl också på att många försäkringsbolag har rabatt när man tecknar försäkring första gången, kanske 20-30%, som sedan höjs år två.
Bl.a. tror jag det gäller Volvia.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1132236
joohans skrev:Pratade med en på Volvia idag ja väljer fria mil eftersom ja kör mycket. Idag sa hon 9200 hm i mina öron e de väldigt dyrt har alla försäkringar hos lf innan å dom skulle ha 5200 i hel fria mil å hyrbil. M.m fråga henne på Volvia varför de va så dyrt hon sa pga att du kör så mycket. Men asså de skiljer 4000kr de väldigt stor skillnad anser jag
Volvia var mycket dyrare än Länsförsäkrings för min Volvo under många år. De kom väl på detta efter ett tag och ringde runt till ägare av de bilmodeller som var ogynnsamt prissatta och erbjöd en betydligt bättre årspremie. Det var för ungefär fem år sedan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1132245
joohans skrev:Pratade med en på Volvia idag ja väljer fria mil eftersom ja kör mycket. Idag sa hon 9200 hm i mina öron e de väldigt dyrt har alla försäkringar hos lf innan å dom skulle ha 5200 i hel fria mil å hyrbil. M.m fråga henne på Volvia varför de va så dyrt hon sa pga att du kör så mycket. Men asså de skiljer 4000kr de väldigt stor skillnad anser jag
Mitt tips:
Du kör mycket, alltså mer än 2500 mil om året. Då är din bil på minst 14500 mil efter ett år. Teckna volvia första året, sen byt till ett billigare eftersom du ändå kommer ha passerat 15000 mil och då gäller ändå inte volvias långa maskinskadeförsäkring längre.
Jag hade sedan valt LF.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1132323
Har lf på gammel volvon absolut inga problem med de vid skada. Grabben råkade köra på en bil förra vintern och skadehanteringen var supersmidig. :-)-)
Volvia ha jag på V70in. De blir bara billigare för varje år som går. Iofs är mina bilar innan 2000 talet ;-//
Användarvisningsbild
av Derank
#1132354
Det är villkoren ni ska jämföra. Och de flesta läser inte dessa förens skadan är skedd.
Användarvisningsbild
av mattes
#1132595
En sak som kan vara bra är att jämföra priserna mellan bolagen.
Mitt bolag skickade för något år sedan ut en ökning av min premie med ca 2000 SEK
då ringde jag runt lite och kollade och hittade samma försäkring för 2000 SEK lägre hos ett annat bolag.

Ringde tillbaka till mitt bolag och dom gick utan vidare ner i priset utan att ändra några villkor.

Så jämför när det är dags att förnya.
(Jag betalar helårsvis och har alla försäkringar samlade i samma bolag, tänker inte säga vilket men där är prutmån hos alla)
Användarvisningsbild
av Derank
#1133000
Har aldrig ens hört att ett bolag höjer 2000sek på ett bräde, jag tror jag brukar få en 150sek per år kanske och jag skulle förmodligen inte ens orka byta för 500sek per år i höjning, det är 40kr i månaden, kaffepengar i min värld.
av LarsBd
#1133006
För att välja rätt försäkringsbolag måste du veta vilken skada som kommer att ske och jämföra villkoren på just den händelsen. Alla bolag är bäst på något, A på totalskada (störst ersättning) och B på ingen skada alls (lägst premie). Sannolikt är då B usel vid totalskada och A bedrövlig vid ingen skada alls.
av agh39
#1139694
Hej.

Jag har en V60 T6 my-12.
Köpt i slutet på oktober -16 av Mellinge bil i Västerås.
Då jag har hemförsäkring genom jobbet i Folksam fick jag en bilhandlarförsäkring för priset av 3600 för ett halvår av Folksam.
Jag bor i Hägersten och är 56 år.

Ringde igår till Folksam för att höra vad en ny premieperiod skulle kosta då jag gärna vill ha dem för de har en generös Motorförsäkring utan motprestation upp tom 15000 mil. Han visste inte riktigt då det är en bit till April men hade ändå godheten att räkna på det. Det dröjde en stund innan han presenterade beloppet för mig.
48900:- och då var det ändå med rabatt tack vare hemförsäkringen, annars 53K nånting. Pratade en stund med honom och nämnde motorförsäkringen också och då var man tvungen att ha en dyrare försäkring.

Det blir nog inte Folksam med denna bil, Volvias kostar 10.300:-
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]