Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1129154
Sällan med bra däck dock. Ofta halvslitna eller billiga märken.

Inte riktigt sommardäckssäsong nu heller. Men med pengar i handen så kanske det går att vänta lite.
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=v ... &l=0&md=th

Vad är det för bil exakt de ska sitta på?
av SlimShady
#1129186
Att de är stulna tror väl inte jag riktigt på heller... Enligt säljaren var däckvagnen funnen ute i regnet. Men vid visningen av bilen var dessa på ett däckhotell så det är väl möjligt att de aldrig ens funnits. Jag har alltså inte sett dem men enligt säljaren felfria Sadira 17" med bra Goodyear 215/50-17.

Det är en C70 T5 -07. Passar annat, S40/V50/V70? Den är sänkt med HR-fjädrar.

Edit: Passar Balder? Nav och bultmönster är väl samma. ET Sadira 45 mm, Balder 50 mm. Hur blir det med bultarna? Är ju muttrar till C70.
Användarvisningsbild
av SRT
#1129632
Med tanke på alla fel som dykt upp på den bilen trots att du förmodligen testat den innan köp så är det väl bara att lämna tillbaka vraket till bilhandlaren innan fler fel dyker upp.Däckfrågan får bilhandlaren lösa hur han vill så länge du bara får dina däck som nu ingick i avtalet.Så antingen hör du med ARN om rimliga tider för att genomföra en lagning av dessa fel eller så fixar du bilen på eget vis och kräver kompensation om handlaren verkar förhala alltihop.
Användarvisningsbild
av joel80
#1131257
Skönt att det löste sig så då i allafall! Trist när det blir så.. I vilken stad var det här?
av SlimShady
#1131341
Bil-Nilsson i Alingsås. Bedrövlig kundservice. Rekommenderar ingen att köpa begagnat därifrån. Inte heller skulle jag rekommendera verkstaden då de verkar sakna erfarenhet. Felsöker endast genom att läsa felkoder.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1132378
Känner väl tyvärr att jag måste hålla med ovanstående talare, köp ingen begagnad bil på Bil-Nilsson. Jag var där och tittade på en Volvo V70n D5 (strax under 26 000 mil) för lite mer än ett år sedan.

Enligt dem så var det ingenting som var fel med bilen (eller rättare sagt, han hade inte hört att det var något fel med bilen från han som hade tagit emot den).

Om man bortser från problem som bilen i sig hade så hände följande:

När jag tittade på service-boken så upptäckte JAG att bilen inte hade servats sedan 20 000 mil (om förre ägaren hade gjort det så hade han iaf inte skrivit något eller lämnat kvitton). Säljaren såg frågande ut och frågade om det inte fanns ett kvitto från senaste servicen. Det fanns ett kvitto som visade att handbromsvajern hade reparerats efter att bilen inte gått igenom en besiktning, men ingenting om service. De sa dock att de skulle fixa en 24 000-mil service innan någon köpte bilen.

När jag sedan ringde upp några dagar senare så kom det fram att bilen nu hade varit inne på verkstaden för att kollas till (något som tydligen inte redan var gjort). Så kom det fram att även larmsirenen var trasig, samt lite andra fel (detta skulle dock de byta innan leverans). Vinterdäck fanns inte ("Om de finns så ligger de i bagaget").

Säljaren var ovillig att gå ner i pris trots att bilen var väldigt högt prissatt vid 55 000 (för en bil utan vinterdäck och där den i princip missat 2 servicetillfällen och är på väg mot det 3:e). Anledningen var att han fortfarande inte hade pratat med personen som "visste mest om bilen" (Vid det här laget mer än 2 veckor sedan jag först var där). Dessutom skulle de inte ha tid att fixa klart den för leverans inom en månad. Man tycker att de borde ha fått en spark i baken av att någon faktiskt är intresserad av bilen (och som dessutom ville köpa vinterdäck och fälgar till) faktiskt är intresserad av bilen.

Det slutade med att jag valde en av de andra bilarna som jag tittade på, den kostade lite mer än vad de andra likvärdiga bilarna gjorde, men istället så fick jag en bil som gått 17 000 mil och just fått stora servicen och med sommar- och vinterdäck. Alla servicear var dessutom gjorda på samma Volvo-verkstad (man kan tycka vad man vill om märkesverkstäderna, men de använder ju iaf orginaldelar, och om föregående (enda) ägaren var villig att serva bilen på märkesverkstaden så tyder det på att hen iaf inte snålade på bilen).

PS: Har inte varit helt överlycklig av servicen och de verkstads-jobben som jag gjorde på Bil-Nilsson heller. Så jag skulle nästan rekommendera att man gör de någon annanstans också. Om någon är intresserad av det så kan jag skriva om det också.

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]