- tis 29 nov 2016, 19:17
#1129002
Hej,
har hamnat i en tråkig situation. Köpte en beg Volvo från en auktoriserad Volvohandlare. Säljaren lovade att det inte fanns några fel på bilen och deras test hade varit ua. Provkörningen var bra, inga konstigheter då.
Bilen stod på vinterfälgar och sommarfälgar skulle medfölja vid leveransen. Vid leverans hävdar dock säljaren att dessa blivit stulna och att han skulle återkomma om lösning. Bakluckan var svår att öppna men säljaren hävdade att det skulle vara så. Satte mig in i ämnet när jag kom hem och bytte sedermera mikrobrytaren och nu fungerar den perfekt. En däckventil var kass och släppte ut 1 kg över natten så jag bytte den med.
Så långt helt ok och jag väntade med lösning på sommardäcken. Säljaren har försökt att få tag på likadana, begagnade fälgar internt men misslyckats. Enligt muntligt avtal ska jag ha Sadira 17" utan skador med bra däck och enligt det skriftliga avtalet "sommarhjul medföljer". Jag har sagt ok till fem andra fälgar som jag tycker är utbytbara. Han har erbjudit Sadira 17" med nya vinterdäck från en annan bilfirma men ingen däckhandlare jag fått tag på vill byta nya vinterdäck mot nya sommardäck - vinterdäcken blir bara liggandes hos handlaren. Sitter helt nya vinterdäck på de fälgarna jag har. Som kompensation erbjuder säljaren 6 500 kr men jag tycker det är för lite. Hur ska jag få tag på Volvo original 17/18" för 6500 kr med bra däck om inte han lyckas med detta?
I övrigt så tjuter generatorn. Förstår att det är rätt vanligt och den behöver snart bytas. Oljefällan läcker olja och den borde åtgärdas nu. Bilen startar inte en gång av tio. Detta är tre fel jag önskar få åtgärdade från deras sida men de vill slinka undan och slippa detta. Har inga garantier förutom 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Dock gäller konsumentköplagen. Jag har förklarat att jag anmäler till ARN om de inte åtgärdar felen på bilen och kompenserar mig för fälgarna.
Har gått väldigt lång tid för säljaren att komma med förslag på lösningar och istället verkar hans största nöje vara att idiotförklara mig. Har nu fått en verkstadskontakt efter många om och men. Säljaren skrev i det senaste mejlet att de får återköpa bilen om de inte kunde lösa detta. Så då ska en annan stackars köpare luras?
Wall of text. Firman tar inget som helst ansvar - är tämligen irriterad på deras bemötande och förmåga att slinka undan ansvar. Har ni råd till mig i denna situation?
har hamnat i en tråkig situation. Köpte en beg Volvo från en auktoriserad Volvohandlare. Säljaren lovade att det inte fanns några fel på bilen och deras test hade varit ua. Provkörningen var bra, inga konstigheter då.
Bilen stod på vinterfälgar och sommarfälgar skulle medfölja vid leveransen. Vid leverans hävdar dock säljaren att dessa blivit stulna och att han skulle återkomma om lösning. Bakluckan var svår att öppna men säljaren hävdade att det skulle vara så. Satte mig in i ämnet när jag kom hem och bytte sedermera mikrobrytaren och nu fungerar den perfekt. En däckventil var kass och släppte ut 1 kg över natten så jag bytte den med.
Så långt helt ok och jag väntade med lösning på sommardäcken. Säljaren har försökt att få tag på likadana, begagnade fälgar internt men misslyckats. Enligt muntligt avtal ska jag ha Sadira 17" utan skador med bra däck och enligt det skriftliga avtalet "sommarhjul medföljer". Jag har sagt ok till fem andra fälgar som jag tycker är utbytbara. Han har erbjudit Sadira 17" med nya vinterdäck från en annan bilfirma men ingen däckhandlare jag fått tag på vill byta nya vinterdäck mot nya sommardäck - vinterdäcken blir bara liggandes hos handlaren. Sitter helt nya vinterdäck på de fälgarna jag har. Som kompensation erbjuder säljaren 6 500 kr men jag tycker det är för lite. Hur ska jag få tag på Volvo original 17/18" för 6500 kr med bra däck om inte han lyckas med detta?
I övrigt så tjuter generatorn. Förstår att det är rätt vanligt och den behöver snart bytas. Oljefällan läcker olja och den borde åtgärdas nu. Bilen startar inte en gång av tio. Detta är tre fel jag önskar få åtgärdade från deras sida men de vill slinka undan och slippa detta. Har inga garantier förutom 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Dock gäller konsumentköplagen. Jag har förklarat att jag anmäler till ARN om de inte åtgärdar felen på bilen och kompenserar mig för fälgarna.
Har gått väldigt lång tid för säljaren att komma med förslag på lösningar och istället verkar hans största nöje vara att idiotförklara mig. Har nu fått en verkstadskontakt efter många om och men. Säljaren skrev i det senaste mejlet att de får återköpa bilen om de inte kunde lösa detta. Så då ska en annan stackars köpare luras?
Wall of text. Firman tar inget som helst ansvar - är tämligen irriterad på deras bemötande och förmåga att slinka undan ansvar. Har ni råd till mig i denna situation?